• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Concurrerende mode-evenementen aangekondigd

Concurrerende mode-evenementen aangekondigd

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode, beauty en livestyle is hot, dat blijkt wel weer. Verschillende bedrijven willen natuurlijk graag een graantje meepikken van het actuele modegevoel van de Nederlandse consument. Zo is er inmiddels een keur aan programma's dat zich op televisie op deze onderwerpen richt en worden steeds vaker trendy fashionparty's georganiseerd. Voor al deze activiteiten zijn - ondanks de economische malaise en beperkte marketingbudgetten - nog voldoende sponsoren te vinden. De volgende stap is de lancering van grootschalige mode-evenementen, die naar internationaal voorbeeld, geheel op consumenten zijn gericht. Nederlandse "fashionista's" kunnen in de maand december van dit jaar in eigen land dan ook hun hart ophalen. In de Amsterdamse RAI wordt van 11 t/m 14 december as. voor het eerst het FAB-evenement georganiseerd. De naam staat voor de beginletters 'fashion and beauty', maar herinnert ook aan de veelgebruikte afkorting van "fabulous". Voor FAB wordt de Amsterdamse beursvloer vier dagen lang omgetoverd in een wereld van glamour, muziek, modeshows en make-overs. Bovendien kunnen bezoekers nieuwe trends ook op de beurs aanschaffen. Merel Bunnik, Event Producer FAB: "Een dergelijk evenement voor consumenten is uniek in Nederland. Wij richten ons expliciet op een jonge doelgroep (20 tot 30-jarigen) van trendsetters en early adopters, aan wie trendy en modieuze labels worden gepresenteerd. Daarvoor wordt niet alleen naar Nederland gekeken en naar wat hier modieus is, maar ook naar buitenlandse merken die in ons land nu nog niet te koop zijn." Het FAB-evenement wil hiermee in feite de consumenten versie worden van de trendy vakbeurs de Modefabriek die tweejaarlijks voor modevakmensen wordt georganiseerd. Het eerste mode evenement is nog niet van de grond of er komt al concurrentie bij. Vorige week werd nog een tweede mode en beauty-evenement voor consumenten aangekondigd, dat opvallend genoeg precies tegelijkertijd met FAB zal plaatsvinden in de Jaarbeurs in Utrecht. Onder de titel Fashion Victims wordt daar namelijk van 12 t/m 14 december een Nederlandse versie van de Britse Clothesshow geïntroduceerd. De doelgroep van het Fashion Victims-evenement is echter een stuk breder genomen en beslaat 15 to 35-jarigen. Naast kleding voor alle leeftijden worden daar ook accessoires en verzorgingsproducten gepresenteerd. Sabine Dunnewijk, Projectmanager van Fashion Victims, spreekt haar ergernis uit over het samen vallen van de twee evenementen. "Voor dit evenement zijn wij (Jaarbeurs Exhibitions & Media; red.) een samenwerking aangegaan met de Engelse beursorganisator Haymarket die in eigen land de Clothesshow al enige jaren met veel succes organiseert. Dit is de eerste keer dat het concept buiten Engeland wordt opgevoerd, maar wij waren dus eerder." Het is de vraag of Nederland groot genoeg is voor twee gelijksoortige evenementen. Fashion Victims mikt op 50.000 bezoekers en heeft daarvoor drie hallen in de Jaarbeurs gereserveerd. Ten einde deze bezoekers te trekken gaat de organisatie een samenwerking aan met de dames- en meidenbladen onder het Sanoma-concern (Marie Claire, Cosmopolitan, Fancy etc.) FAB start deze week met een teaser-campagne in de Telegraaf. Het dagblad-concern is een volledige partner is dat evenement, waardoor ook toegang is tot andere bladen en televisieprogramma's bij SBS 6, Net5 en V8. FAB, dat haar doelgroep scherper heeft afgebakend, hoopt zo'n 30.000 bezoekers te trekken. Het is om die reden dat Bunnik zich vooralsnog geen zorgen maakt over de invloed van de twee concurrerende evenement. "Fashion Victims richt zich op een veel bredere doelgroep dan FAB. Ik heb begrepen dat zij bijvoorbeeld ook moeders willen trekken die kinderkleding kunnen kopen. Dat is een groep die wij niet specifiek benaderen." Ook Dunnewijk is positief: "Dankzij de samenwerking met Heymarket kunnen wij putten uit een enorme brok ervaring en contacten, die zullen helpen van Fashion Victims een succes te maken." Vast staat dat in 2003 de Nederlandse mode-consument een heleboel leuks kan verwachten.

Fashion Victims