• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Consument koopt kleding en schoenen vaker op zondag

Consument koopt kleding en schoenen vaker op zondag

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

In de afgelopen 4 jaar is het consumentengedrag bij het kopen van kleding en schoenen flink veranderd. Zo wordt er meer online gekocht en is het aantal aankopen op zondag sinds 2010 met 16 procent gestegen. De aankopen van kleding en schoenen zijn over het algemeen juist met 21 procent gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van GfK naar het koopgedrag van 12.500 Nederlanders op het gebied van kleding en schoenen.

In 2010 vond 6 procent van de aankopen online plaats, in 2014 is dat al 12 procent. Daarnaast loopt het aantal aankopen in de winkelstraat terug met 26 procent. Online winkelen is vrijwel gelijk verdeeld over de dagen van de week. De dag waarop de meeste online aankopen van kleding en schoenen plaatsvinden is dinsdag. Deze dag is goed voor 17 procent van alle online aankopen.

In de winkelstraat is zaterdag nog steeds de meest populaire dag om aankopen te doen. 23 procent van de aankopen vond plaats op die dag, maar het aantal aankopen op zaterdag is echter met 26 procent afgenomen. Zondag doet het weer iets beter, met een toename van 5 procent. Op woensdag en donderdag lopen de aankopen van kleding en schoenen fors terug met dalingen van respectievelijk 33 procent en 32 procent. Zeker 6 procent van alle aankopen wordt op zondag gedaan, tegenover 4 procent in 2010. Het absolute aantal aankopen steeg in die periode met 16 procent.

Het aantal Nederlanders dat wel eens kleding en schoenen op een zondag kocht is ook toegenomen: in 2014 kocht 37 procent van alle kopers van kleding en schoenen minimaal één keer op zondag. In 2010 was dit nog 33 procent. Onder de consumenten die op zondag kopen zijn vrouwen, Nederlanders in de leeftijd 40-49 jaar en mensen met een bovenmodaal inkomen sterker vertegenwoordigd.

GFK