Consumentenbond dringt aan op strengere regels voor ‘groene labels’
bezig met laden...
Er moeten strengere regels en betere handhaving komen om greenwashing tegen te gaan. Die oproep doet de Nederlandse Consumentenbond vandaag samen met andere consumentenorganisaties wereldwijd. Consumenten die milieuvriendelijke producten willen kopen, lopen vast in een wildgroei aan verwarrende groene labels en valse claims, blijkt uit internationaal onderzoek. Dat schrijft de Consumentenbond in een nieuwsbericht.
‘Groene labels lijken vooral bedoeld voor marketing’
De internationale koepels voor consumentenorganisaties, BEUC en ICRT, vroegen twaalfduizend consumenten in onder meer Europa, de Verenigde Staten en Australië naar hun ervaring met greenwashing – en hoe dit zou moeten worden aangepakt. In Nederland werden duizend consumenten ondervraagd. Van de ondervraagden zegt 84 procent regelmatig te letten op milieu-informatie bij het kopen van producten of diensten. Maar bijna twee derde vindt dat er te veel groene labels en logo’s zijn, die vooral bedoeld lijken voor marketing. Bovendien vinden consumenten het lastig om te beoordelen of milieuclaims kloppen. Vaak is onduidelijk aan welke voorwaarden een bedrijf moet voldoen om een groen label te gebruiken. Zo denkt een meerderheid van de ondervraagden dat de claim ‘CO2-neutraal’ betekent dat producten gemaakt zijn zónder CO2-uitstoot, schrijft de Consumentenbond. Vaak is dat niet zo. Daarnaast denkt negen van de tien mensen dat bedrijven die CO2-claims gebruiken, wettelijk verplicht zijn hun uitstoot te verminderen. Maar ook dat klopt niet.
Onderzoek: greenwashing moeilijk te herkennen
Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, toont het onderzoek aan dat het voor consumenten ondoenlijk is om greenwashing te herkennen. “Het zou ook niet de taak van consumenten moeten zijn om waar van onwaar te onderscheiden”, stelt ze. “Consumenten verwachten – terecht wat ons betreft – dat de overheid ervoor zorgt dat claims en etiketten betrouwbaar zijn.” Driekwart van de ondervraagde consumenten vindt dat groene claims en labels alleen gebruikt mogen worden als ze zijn goedgekeurd en gecontroleerd. “Dat is nu niet het geval”, aldus Molenaar. “Sterker nog, uit een onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat maar liefst de helft van de groene claims niet of nauwelijks is geverifieerd. Veertig procent van de claims wordt zelfs niet ondersteund door bewijs.”
Europese consumentenorganisaties vinden dat greenwashing harder moet worden aangepakt. Er moet een verbod komen op vage claims als ‘CO2-neutraal’. Ook moet de EU strenger zijn met goedkeuring, zodat alleen betrouwbare claims en labels overblijven, denk aan het EU Ecolabel.