Cos lanceert tweedehandsplatform 'Resell'
bezig met laden...
Het in Londen gevestigde merk Cos heeft een platform voor tweedehands kleding gelanceerd. Hiermee zet het merk de laatste stap op weg naar “volledig circulair en hernieuwbaar”, zoals gezegd in het persbericht.
Via het toepasselijk genaamde ‘Resell’-platform zal het merk, dat eigendom is van H&M, kunnen klanten Cos-kleding kopen en verkopen, waardoor ze de kans krijgen om “hun garderobe op een weloverwogen en duurzame manier opnieuw uit te vinden”.
Het platform wordt deze maand gelanceerd in Groot-Brittannië en Duitsland voordat het later deze herfst wereldwijd wordt uitgebreid.
Volgens Cos zal het platform bijdragen aan de ambitie van het merk “door innovatieve manieren te ontwikkelen om de focus op kwaliteit en een lang leven voort te zetten door de levenscyclus van ieder gebruikt kledingstuk opnieuw te bekijken”, zei Cos in een verklaring.
H&M heeft zich de afgelopen jaren steeds meer gefocust op circulaire strategieën door initiatieven op het gebied van verhuur, reparatie en re-commerce te lanceren. In 2019 werd het bedrijf de meerderheidsaandeelhouder van het Zweedse re-commerceplatform Sellpy nadat het zijn totale belang op ongeveer 70 procent had gebracht.
Andere grote modebedrijven, waaronder de Duitse e-tailgigant Zalando en de Amerikaanse warenhuizen Macy’s en JCPenney, zijn de afgelopen jaren ook op de wederverkoopmarkt gekomen. Ook in de Frankrijk hebben modebedrijven de smaak te pakken, zo testen Gémo en Kiabi ook de wateren van de tweedehandsmarkt.
Volgens tweedehands modeplatform ThredUp zal de Amerikaanse resale markt tegen 2028 naar verwachting 1,5 keer groter zijn dan de fast-fashion-markt.
Dit artikel is eerder verschenen op FashionUnited.UK, vervolgens vertaald en bewerkt door Ilona Fonteijn.
Beeld: Cos