Het huis van Rochas sluit voorgoed zijn deuren. Eigenaar Procter & Gamble heeft een sluitingsplan aan een dertigtal werknemers voorgelegd. De najaar/winter 2006/7 collectie zal nog wel worden uitgeleverd aan winkels en P&G zal de productie van Rochas parfums voortzetten. De productie van de modecollecties wordt, ondanks het succes van ontwerper Olivier Theyskens, stopgezet. Volgens modevakblad Women's Wear Daily zullen detaillisten niet officiëel worden bericht over de sluiting. Het ontslaan van werknemers kan in Frankrijk maanden duren.

Rochas werd eigendom van P&G in 2003 toen het bedrijf het cosmeticamerk Wella overnam voor $6.9 miljard (€5.5 miljard). Daarmee nam het een portfolio van cosmeticalijnen van grote modemerken over, waaronder Anna Sui, Escada en Gucci. Rochas was het enige modebedrijf dat in handen van P&G viel. P&G heeft aanvankelijk getracht het merk in licentie uit te besteden, maar derde partijen waren alleen geïnteresseerd in de overname van het mode- en cosmeticasegment samen. Ondertussen betekent de sluiting een einde aan drie zeer succesvolle jaren onder creatieve leiding van Theyskens. Eerder dit jaar werd de Belgische ontwerper geëerd door de Council of Fashion Designers of America. Rochas groeide afgelopen jaar met 30 procent. De reacties op de collectie voor voorjaar 2007 waren bijzonder positief, maar de hoge prijzen zouden de winst hebben gedrukt. Volgens WWD lijdt het bedrijf verlies. Daarentegen schijnt het cosmeticasegment 'zeer gezond' te zijn, vooral in Frankrijk en Spanje.

Theyskens heeft nog geen commentaar gegeven, maar bronnen hebben gespeculeerd dat hij zich weer zal gaan concentreren op zijn eigen lijn. De New York Times suggereerde zelfs dat hij naar modehuis Chloé zou kunnen verhuizen, aangezien er daar sinds het vertrek van Phoebe Philo nog naar een creatief directeur wordt gezocht. De ontwerper gaf toe dat hij nog vaak aan zijn eigen label dacht en er veel ideëen voor had die niet geschikt zouden zijn voor Rochas. Zijn esthetiek voor het couturehuis was zeer elegant, terwijl zijn eigen ontwerpen beduidend meer Gothish waren. Ondertussen heeft P&G zijn portfolio enorm uitgebreid. Vorig jaar werd de integratie van Wella's cosmeticadivisie, Cosmopolitan Cosmetics, met P&G Pretige Beauty voltooid. Het bedrijf heeft nu merken als Lacoste, Valentino, Max Mara en Jean Patou. Samen genereren zij een omzet van bijna $2 miljard.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN