Damesmodezaken floreren op platteland
bezig met laden...
Lokale winkels verkopen meer dan zaken in grote steden.
Vrouwenmodezaken op het platteland draaien over het algemeen een stuk beter dan dergelijke winkels in de grote steden in de Randstad. Dat blijkt uit een overzicht van de Vereniging van Kamers van Koophandel. Drenthe blijkt de beste provincie voor de verkoop van vrouwenkleding. Het idee dat heel Nederland zondags massaal in de grote steden kleren gaat kopen berust, blijkens het onderzoek op een hardnekkig misverstand. Het zijn vooral de zogenoemde 'run- en funshoppers' die als tijdverdrijf een dagje naar de stad gaan onder het motto: kijken, niet kopen.
Veel dagjesmensen vinden weinig van hun gading in de grote stad, waar de aangeboden mode vooral is afgestemd op het jonge, trendy publiek. Serieuze modewinkels In de dorpen daarentegen overheersen de serieuze modewinkels met een breed aanbod en een persoonlijk advies. Bovendien levert het parkeren meestal geen problemen op en geeft winkelen in een dorpse omgeving vaak een veilig gevoel.
Modedeskundige en merkenstrateeg Marie-Lou Witmer is niet verbaasd over het succes van de vrouwenmodewinkel op het platteland. 'Op het platteland is minder aanbod, de detaillist heeft er meer een adviesfunctie. Dat wordt door de klant op prijs gesteld.' In de grote steden daarentegen, met op elke hoek een modewinkeltje, is de concurrentie moordend. Welgestelde mensen De modewinkels in de dorpen profiteren ook van de trek van welgestelde mensen van middelbare leeftijd van de Randstad naar de provincie. Vooral in het noorden, oosten en zuiden van ons land profiteren de verkopers van vrouwenkleding hiervan.
Uit het onderzoek van de Kamers van Koophandel op verzoek van het vakblad Textilia blijkt dat vorig jaar de modewinkels buiten de Randstad een opvallend goed rendement behaalden. Koplopers qua rendement en positieve toekomstverwachting zijn Drenthe, Zuid-Holland, Friesland en Zeeland.