"De aanhouder wint"
bezig met laden...
Simone de Groot straalt. De 25-jarige brunette uit Sliedrecht is sinds een jaar verantwoordelijk voor de distributie van Twinklestar badjassen en pyjama's in Europa. Badjassen en pyjama's die gedragen worden door de sterren en te zien waren in series als Friends, Ally MacBeal, Melrose Place en Goede Tijden, Slechte tijden. Ook Reese Witherspoon droeg in Legally Blonde een Twinklestar badjas. Twinklestar is hot en de distributie is in handen van een jonge en oer-Hollandse meid, die ook nog eens een winkel runt; Huisje Boompje Bebie in Sliedrecht. FashionUnited noteerde haar succesverhaal.
"Een vriendin van mij liet mij een keer haar nieuwe badjas zien. Ze vertelde dat het een Twinklestar badjas was. Ik vond hem helemaal geweldig en wilde er zelf ook graag één hebben. Die vriendin vertelde me toen dat de badjassen alleen in Amerika te verkrijgen waren. Voor mij reden genoeg om contact op te nemen met Twinklestar in Amerika, ik wilde de badjassen en pyjama's naar Europa halen," vertelt Simone de Groot in haar winkel in Sliedrecht. Het bleek nog niet zo makkelijk om haar doel te bereiken. Na ontelbare telefoontjes en bezoeken lukte het haar uiteindelijk toch en doet ze de marketing, Pr en distributie van Twinklestar badjassen en pyjama's. "De aanhouder wint," lacht Simone.
Het Amerikaanse Twinklestar bestaat zo'n twintig jaar. In Nederland zijn er nu ongeveer twintig verkooppunten, in de rest van Europa zijn dat er vijftig. Simone vindt het belangrijk dat winkels aandacht besteden aan de manier waarop ze de badjassen en pyjama's tentoonstellen. "Ik eis van winkeliers dat ze Twinklestar producten leuk etaleren, op een manier die goed past bij de producten. Dus niet in een donker hoekje weggedrukt achterin de winkel, maar het liefst in een gescheiden, goed belicht deel van de winkel."
Naast badjassen en pyjama's zullen er binnenkort ook hemdjes, pantoffels en slippers op de markt komen. Verder wordt er gepraat over bikini's, strandtassen en handdoeken. Uiteraard zullen deze perfect passen bij de badjassen en pyjama's, in dezelfde kleur met hetzelfde design. Simone ontwerpt zelf ook voor Twinklestar: "Ik ben vrij om ideeën aan te dragen en met ontwerpen te komen. De Europese markt verschilt erg van de Amerikaanse. Amerikanen zijn wat conservatiever en Europeanen wat hipper. Zachtroze en lichtblauw doen het hier goed, terwijl in Amerika mensen graag een donkergroene of donkerrode badjas willen. Ik probeer de Twinklestar producten zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de Europese markt." Wat is eigenlijk Simone's favoriet? "Erg moeilijk", lacht ze. "Ik vind de "Fifi in Paris" badjas erg leuk, maar ook de "All over Cloud" vind ik geweldig!"
Simone bezoekt veel beurzen om haar producten aan de man te brengen. "Ik kom net terug uit New York, daar heb ik de nieuwe collectie bekeken. Daarnaast bezoek ik allerlei kledingbeurzen in Europa. Het is leuk om te zien dat mensen enthousiast reageren op de Twinklestar collectie. De badjassen en pyjama's hebben natuurlijk een meerwaarde, omdat veel mensen ze kennen uit series en films, of uit de bladen. Er zijn veel mogelijkheden: een lange of korte badjas, ontelbare kleuren en applicaties. Naast de hippe uitstraling van de producten zijn ze ook van een goede kwaliteit, honderd procent Turkse katoen." Twinklestar vult letterlijk een gat in de markt: de badjas als mode-item, gesteund door verschijning in films, series en magazines.
Overigens staat Simone niet alleen voor haar drukke taken met Twinklestar en de winkel. Haar familie en vrienden dragen allemaal hun steentje bij. "Iedereen is inzetbaar. Mijn moeder helpt me vaak en daarnaast is er een ploegje parttimers dat helpt in de winkel." Wat wil Simone nog meer bereiken? "Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk badjassen verkopen," lacht ze. "Maar ik wil ook graag de collectie uitbreiden met nieuwe producten en accessoires." Ze is op zoek naar agenten om Twinklestar te promoten, omdat het toch wel erg druk wordt. Heeft ze daar nog geen problemen mee? "Ik heb het natuurlijk druk, maar zoals ik al zei wordt ik goed geholpen door iedereen. En ik ben bezig met een product dat ik zelf leuk vind en dat is geweldig!"