De invloed van de aanslag op Charlie Hebdo op retailers
bezig met laden...
Na de aanslag op het satirische blad Charlie Hebdo betuigen mensen massaal hun steun via social media door middel van 'Je suis Charlie'. Het Franse postorderbedrijf 3 Suisses heeft social media gebruikers boos gemaakt door dit eerbetoon aan te passen met een eigen logo.
"Na het lezen van reacties op onze manier van steun betuiging, willen wij onze benadering verklaren. Dit is geen commerciële boodschap, maar een demonstratie van ons maatschappelijk management. Het leek logisch onze handtekening te koppelen aan die van Charlie Hebdo in solidariteit," zo reageert 3 Suisses. De kritiek op het eerbetoon van het Franse postorderbedrijf werd niet verwijderd. "Het was onze intentie om deel te nemen aan een beweging van solidariteit die de Fransen op ongeziene wijze mobiliseert. We vinden het spijtig te hebben gekwetst of gechoqueerd in deze momenten van intense emotie. We wilden er nooit een commerciële uiting aan geven," zegt het management van 3 Suisses.
De aanslag op Charlie Hebdo
Twaalf mensen zijn woensdagmiddag omgekomen in een aanslag op de redactie van het Franse satirische blad Charlie Hebdo. Acht journalisten, een receptionist, een bezoeker en twee agenten zijn gedood door de gewapende mannen. Naast doden vielen er elf gewonden. Vier van hen raakten zwaargewond, maar verkeren inmiddels niet meer in levensgevaar. Veertig mensen werden kort na de aanslag in veiligheid gebracht.
De aanslag op Charlie Hebdo heeft impact op retailers
Het geweld vond plaats in het 11e arrondissement, vlakbij de Bastille. Dit is op grote afstand van de belangrijkste retail districten en grote warenhuizen die toeristen aantrekken. Toch kondigde de Franse premier Manuel Valls aan onmiddellijk de beveiliging te versterken rond warenhuizen, gebedshuizen, het openbaar vervoer en de kantoren van kranten en tijdschriften.
De onmiddellijke impact is moeilijk in te schatten, maar het zal zeker invloed hebben op rijke shoppers uit onder andere China. Eerder deze week analyseerde Luca Solca, analist bij Exane BNP Parisian, dat alles dat mensen weerhoudt van reizen slecht is voor luxe producten. In 2013 bleek dat reis uitgaven goed waren voor 37 procent van de markt. "Terreuraanslagen zoals 9/11 hebben ook invloed op het consumenten vertrouwen, waardoor de verkoop van luxe goederen negatief zijn," schreef Solca.
Thomas Deschamps, statistieken research manager van de Parijse toeristen- en conventiekantoor, zei dat het te vroeg is om te voorspellen hoe het toerisme wordt beïnvloed door de gebeurtenissen van woensdag.
Franse retailers hadden gehoopt op een boost in de verkoop, maar de slechte economie en het weer gooiden roet in het eten. Eerdere rapporten gaven aan dat de winterverkoop een slechte start maakte en het rustiger was dan de gebruikelijke drukte in grote warenhuizen aan de Boulevard Haussmann. Dit was voor de aanslag van afgelopen woensdag. Een woordvoerder van Galeries Lafayette gaf aan dat het nog te vroeg was de invloed van de toegenomen veiligheidsmaatregelen te zien.
Jean-Marc Génis, voorzitter van de Federatie van Kleding Retailers, zei dat de aanval sommige shoppers waarschijnlijk afschrikt om de deur uit te gaan. "Het is een reactie van angst. Mensen denken nu twee keer na voordat ze op pad gaan," zegt Génis. "Het is duidelijk dat het impact heeft. Door soortgelijke situaties uit het verleden weten we dat het beschadigde vertrouwen niet binnen een dag herstelt. Dat is precies het beoogde effect van zo'n aanval."
Franse modeontwerpers samen voor Charlie Hebdo
De Franse modewereld heeft net als journalisten zijn solidariteit geuit via sociale media. Jean Paul Gaultier en zijn team poseerde voor een groepsfoto met borden met de slogan 'Je suis Charlie'. Karl Lagerfeld zei: "Het is verschrikkelijk. Ik ben er lichamelijk ziek van. Ik denk dat het heel slecht voor het imago van Parijs is."
"Vrijheid van meningsuiting is een kernwaarde van onze beschaving en staat centraal in elke vorm van geloof, strips en mode. Naast de terreur en schok van afgelopen woensdag, staat vrijheid van meningsuiting op het spel. Als burger en creatief directeur zal ik hiervoor vechten,"zei de eigenaar en creatief directeur van Dior Homme zei tegen Women's Wear Daily.