• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • De kracht van Aziatische mode

De kracht van Aziatische mode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Azië is meer dan alleen een centrum voor goedkope productie. Het is ook meer dan een aantrekkelijke afzetmarkt voor Europese luxemerken. In Azië is de afgelopen jaren een brede groep getalenteerde ontwerpers en succesvolle modeketens ontstaan die de concurrentie met West-Europese en Noord-Amerikaanse evenbeelden aankunnen en -durven. Een paar namen om in de gaten te houden.

Who.A.U.

Who.A.U. is een tienerkledingketen uit Zuid Korea. Who.A.U., kort voor Who Are You, werd in 2001 opgericht en heeft in eigen land inmiddels 39 goedlopende winkels. Het modebedrijf is een dochter van E-Land, een van de grootste kledingfabrikanten van Zuid Korea met een jaaromzet van circa $4 miljard. Who.A.U. heeft, met andere woorden, voldoende slagkracht om zijn ambitieuze plannen waar te maken. Want ambitieuze plannen zijn er. Eind augustus werd bekendgemaakt dat Who.A.U. fors wil expanderen. Het bedrijf begint in Amerika, waar de tienermarkt met ketens als Abercrombie & Fitch, Hollister en American Eagle Outfitters verzadigd leek te zijn. Toch wil Who.A.U. daar het eerste jaar tussen de 12 en 18 winkels openen met als doel om er binnen vijf jaar tijd minimaal 50 te hebben. Het eerste Amerikaanse filiaal van Who.A.U. wordt in november geopend in Stamford, Conneticut en zal zo'n 1.250 vierkante meter beslaan. Dat is nog bescheiden als je bedenkt dat de bestaande winkels in Zuid Korea tussen de 4.500 en 6.000 vierkante meter groot zijn, maar daar is dan ook vaak nog een klein café in gevestigd.

www.whoau.com


Uniqlo

De eerste winkel van de Japanse discount modeketen Uniqlo, speek uit you-KNEE-coo-low, opende in 1984. Sinds 2001 wordt met succes aan een internationale expansie gewerkt. De eerste vier winkels buiten Japan gingen dat jaar in Groot-Brittannië open en sindsdien heeft de keten voet aan de grond gezet in China, Hong Kong, Zuid-Korea en in Noord-Amerika. In november 2006 ging een grote flagship store open in New York. Bij die opening zei directeur Tadashi Yanai, de op vier na rijkste man van Japan, dat Uniqlo voor 2010 ook nog flagship stores in Londen en Parijs wil openen. Het is overigens niet voor het eerst dat moederbedrijf Fast Retailing aan internationale expansie werkt. Een jaar of tien geleden werden die plannen echter bruut doorkruist toen de Japanse economie instortte. Het concern is ook op overnamepad. Zo kocht het in februari 2006 het lingeriemerk Princesse Tam-Tam voor €59 miljoen en in juni Comptoir Des Cotonniers voor circa €185 miljoen. In augustus 2007 kwam Fast Retailing uitgebreid in het nieuws toen het de strijd met Istithmar aanging om Barneys New York van de Jones Apparel Group over te nemen, maar die uiteindelijk verloor.

www.uniqlo.com


Shanghai Tang

Eind jaren '90 verklaarde oprichter en eigenaar David Tang het zijn missie om van Shanghai Tang het eerste internationaal succesvolle Chinese merk te maken. De eerste winkel die 1994 in Hong Kong opende was een doorslaand succes en trok in een jaar tijd ruim een miljoen bezoekers. In 1999 ging de eerste winkel in het buitenland open aan Madison Avenue in New York, begin augustus 2007 volgde het lang verwachte tweede Amerikaanse filiaal in Miami. Ook zijn er inmiddels winkels in Londen, Parijs, Honolulu, Zurich en Dubai en is er een goedlopende webshop. Shanghai Tang verkoopt geen 'westerse' kleding zoals bijvoorbeeld Who.A.U. en Uniqlo dat doen. De keten brengt een gemoderniseerde versie van traditioneel Chinese mode. Het is een 'East meets West' concept dat goed aanslaat. Denk aan getailleerde leren Mao-jasjes, geborduurde shorts en zijden bloesjes. Shanghai Tang is ook een stuk duurder dan de eerder genoemde Aziatische merken, met jasjes van $625 en bloesjes vanaf $200.

www.shanghaitang.com


Li Ning

De Chinese sportketen Li-Ning opent binnenkort een vestiging in Almere. Dat is, na Maastricht waar het eerste filiaal begin april open ging, de tweede vestiging van het bedrijf in Nederland. In China heeft de sportgigant inmiddels een marktaandeel van ongeveer 14 procent, waarmee het naast Nike en Adidas in dat land het grootste sportmerk is. Het bedrijf werd in 1990 opgericht door de gymnast Li Ning, heeft inmiddels rond de 4.500 winkels in China en daar komen er elke dag twee bij. Eind 2007 hoopt het daar 5.200 filialen te hebben. Het bedrijf richt zich op kleding en sportartikelen voor voetbal, basketbal, tennis, fitness en hardlopen en wil ook in andere Europese landen voet aan de grond krijgen. Zo sponsort het de olympische teams van Zweden en Spanje en in die landen wordt momenteel naar distributiekanalen gezocht. Ook is het bedrijf geïnteresseerd in de Portugese, Zwitserse en Zuid Europese markt. De volgende winkel in Nederland staat gepland voor 2008. Fab Sports Goods, de distributeur van Li-Ning in de Benelux, heeft met het hoofdkantoor afgesproken hier binnen vijf jaar twintig winkels te openen.

www.li-ning.nl


Greyhound

In 1980 opende Greyhound zijn deuren in winkelcentrum Siam Center in Bangkok. De winkel verkocht betaalbare mannenmode, een mix van de internationale 'urban' mode en de locale Thaise stijl. Voor oprichter en ontwerper Bhanu Inkawat was het in feite een hobby die hem vooral in het weekend bezighield. In 1990 werd het assortiment uitgebreid met dameskleding en later ook met schoenen en tassen. In 1998 ging het eerste Greyhound café open in het Emporium Center in Bangkok. Het was een doorslaand succes. Rond 2003 kwam de grote ommekeer. Het modebewustzijn in Thailand groeide en Bhanu zag mogelijkheden. Hij nam ontslag en stortte zich volledig op het merk. In 2005 werd de internationale omzet van het bedrijf verdubbeld. Nu heeft het bedrijf drie collecties: Greyhound Original, Playhound en Grey, 15 verkooppunten en 7 cafés in Bangkok en nog eens tientallen winkels in steden van New York tot Tokyo.

www.greyhound.co.th


Zang Toi

Modeontwerper Zang Toi (geboren in 1961) komt oorspronkelijk uit Maleisië, maar genoot zijn opleiding in New York. In 1989 presenteerde hij een bescheiden collectie onder eigen naam met kleurrijke sarongs, sterke pakken en 'koninklijke' avondjaponnen. Zijn naam was meteen gevestigd. Zang Toi, dat is glamour met een hoofdletter G. In 1991 won hij de Mouton-Cadet Young Designers Award en in 1997 werd hij geridderd door de sultan van Maleisië. Toi is vaste deelnemer aan de New York Fashion Week en favoriet ontwerper van beroemde cliënten als Sharon Stone, Eva Longoria, Kelly Preston, Kirstie Alley, Jennifer Tilly en Meg Ryan. Toi voert twee collecties: 'House of Toi' en 'Zâ', waarbij de tweede lijn iets goedkoper is dan de eerste. Beide collecties worden in zijn geboorteland geproduceerd. Toi's kleding is onder meer te koop bij Nordstrom en Saks Fifth Avenue in de Verenigde Staten, verschillende multibrandstores en de eigen Zang Toi boetieks in Maleisië.

FUvakblad
greyhound
Li Ning
Shanghai Tang
Uniqlo
who.a.u.
Zang Toi