• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • De leukste 1 aprilgrappen in de mode 2016

De leukste 1 aprilgrappen in de mode 2016

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Van veterstrikexperts tot opblaasbare BH’s en van bomberjacktas tot pakketjes bezorgen vanaf zee. De modemerken en retailers trokken dit jaar weer van alles uit de kast om met de beste 1 aprilgrap te komen. Ben jij ergens in getrapt? FashionUnited maakte een selectie van de leukste 1 april-grappen.

Omoda herlanceert veterstrikdiploma

Omoda bracht deze week het bericht naar buiten dat de schoenenketen veterstriktrainingen gaat lanceren. “Onderzoek wijst uit dat de kennis met betrekking tot veterstrikken afneemt onder jongeren. Omoda denkt dat de komst van de sneakertrend en het klittenband hieraan bijdragen. Loshangende veters zijn daarnaast een grote veroorzaker van ongelukken onder kinderen en volwassenen,” zei Omoda in een persbericht. Daarom zou de keten met diverse striktrainingen komen in de winkels, onder begeleiding van een veterstrikdeskundige. “Bezoekers en klanten kunnen ook terecht voor handige tips, een opfriscursus of om zelf de veters op juiste wijze te laten strikken. De online shop van Omoda krijgt een veterstrikservice in de vorm van een video met stappenplan.” Daarbij zorgt Omoda ook voor een ‘een interne opleiding onder een selecte groep medewerkers, zodat in iedere winkel een veterstrikexpert aanwezig is’.

De opblaasbare push-up BH van Hunkemöller

Lingerieketen Hunkemöller lanceerde twee dagen voor 1 april een nieuwe BH: ’the Mind Blower’. De aankondiging op Facebook bestond uit een video en Hunkemöller vroeg aan haar volgers wie er een leuke naam kon verzinnen.

Reacties varieerden van ‘Wanneer ligt ‘ie in de winkel’ tot ‘dit zou wel eens de oplossing voor mij kunnen zijn’, maar er waren ook verontwaardigde fans die zich afvroegen ‘waarom vrouwen niet gewoon tevreden zijn met hun eigen boezem’. Met 2.000 reacties is deze grap zeker geslaagd.

Miss Etam gaat per drone bezorgen

Op de Facebookpagina van Miss Etam laat de kledingketen weten per 1 mei de pakketten thuis te bezorgen met zogeheten Miss Etam drones. “Deze slimme drones weten precies wanneer jij thuis bent of blijven voor de deur zweven totdat je thuis bent! Zo loop jij nooit je pakketje mis,” zegt Miss Etam. Volgers kunnen zich onder het bericht inschrijven als proefpersoon. Dat Miss Etam een trouwe fanbase heeft die wel van een goeie 1 aprilgrap houdt blijkt uit de reacties, waarin de volgers er nog een schepje bovenop doen. “Volgens mijn buurman heeft de drone zeker 10 minuten gewacht tot ‘ie thuis was,” zegt iemand. Miss Etam speelt het spelletje mee en reageert met: “Blijkbaar kon ie niet wachten tot 1 mei en is er al vandoor gegaan naar jou! Wij kunnen deze enthousiaste drone even toespreken over het eerder vertrekken dan gepland.” Een andere fan reageert met : “Wacht de drone ook tot je klaar bent met passen?” waarop Miss Etam antwoordt: “Wat een goede toevoeging! Die gaan we even noteren en misschien kan de drone jou dan gelijk een compliment geven hoe geweldig het staat.” Een ander merkt op: “Makkelijk als hij ook helpt met het ritsje op je rug.”

Mark Zuckerberg for H&M

Op de speciaal gelanceerde website Markforhm.com lieten de keten en Facebook-oprichter weten een limited capsule collection te lanceren, met ‘iconische stukken van H&M Basics’. “Deze nieuwe genderneutrale minimalistische reeks is geïnspireerd op Mark’s overtuiging dat de makkelijkste beslissingen (zoals wat te dragen of wat te eten voor het ontbijt) mentale energie kosten en in de weg zitten bij het uitvoeren van belangrijkere dingen. Dat is de reden waarom we deze collectie ‘One less thing to think about in a morning’ genoemd,” aldus het statement.




De collectie zou vanaf 1 mei 2016 in 250 winkels en webwinkels wereldwijd verkrijgbaar zijn. Of de grap afkomstig is van H&M, Zuckerberg of juist heel iemand anders is niet bekend, maar de speciaal gebouwde website, teksten en overtuigende visuals maken dit tot een zeer geslaagde 1 aprilgrap.

Een jas en tas ineen bij River Island

River Island begrijpt dat je soms meer koopt dan de bedoeling was en dat je je suf moet sjouwen. Het verbod op gratis plastic draagtasjes draagt daar ook niet aan bij, stelt de kledingketen, en daarom heeft het Britse kledingbedrijf voor een oplossing gezorgd: de #ToteinACoat. Het is een bomberjack met een tas die verstopt is in de mouw van de jas.

“We hebben een jas gemaakt met ingebouwde tas, om iedereen tegemoet te komen; van slimme shopper tot fashion-forward vrouw,” zegt Naomi Dominique, womenswear design director bij River Island. “Deze jas maakt het mogelijk dat je je tas altijd mee kan nemen in de zak van je mouw. De tas is discreet verborgen en het lijkt alsof het bij het design hoort, in plaats van dat het slechts plaats biedt om je tas op te bergen.” Head of menswear design Adrian Arbuthnot voegt toe: “We kregen veel positieve reacties van onze consumenten in de flagship store, waar het idee ontstond. We bedachten dat de bomber het perfecte product was om onze #ToteInACoat te lanceren, want het is tijdloos en stijlvol met veel kwaliteit. Dat maakt het geschikt voor dagelijks gebruik.” De jas zou -heel toevallig- vanaf 1 april te koop zijn.

Zalando vestigt nieuw distributie centrum op olieplatform in de Noordzee

Met de grote groei van Zalando is het niet verwonderlijk dat de e-tailer altijd nadenkt over uitbreidingsmogelijkheden. Maar de nieuwste locatie voor het distributie centrum is erg opvallend: een voormalig olieplatform in de Noordzee van 12.000 vierkante meter. “De keuze is voor het platform gevallen vanwege de diverse transportmogelijkheden die het platform biedt. Een heliport en een scheepsdok zijn daar slechts enkele voorbeelden van,” zegt Zalando in een persbericht. “Het platform zal volledig door Zalando worden beheerd als onderdeel van de uitbreiding van het logistieke netwerk.” Rubin Ritter, CEO van Zalando is ook ingezet: “Offshore Center is een logische en letterlijke ontwikkeling van onze platform visie: mensen verbinden met mode – ongeacht waar ze wonen”, zegt hij in een reactie.

Vanwege de nabijheid van Noord-Europa zal het offshore distributiecentrum ‘vooral deze markt bedienen’ maar ‘ uitbreiding naar IJsland en zelfs Groenland behoren in de toekomst ook tot de mogelijkheden’. “We hebben een groeiend aantal klanten in deze landen en om nog beter aan hun behoefte te voldoen - we willen een kortere levertijd realiseren - hebben we besloten om de focus te leggen op een geschikte locatie voor een logistieke hub, dichtbij het noorden van Europa”, zegt Delphine Mousseau, VP Markets van Zalando. De herbouw van het olieplatform start in het derde kwartaal van 2016 en in het voorjaar van 2017 moet het platform uiteindelijk operationeel zijn.

Ruiken als een Hema-tompouce

Bij Hema denk je aan rookworsten en tompoucen. Omdat niemand naar rookworst wil ruiken, kwam Hema met deospray die naar het favoriete gebakje van Nederland ruikt. Wie het product gratis wilde testen kon op zijn vriend of vriendin taggen via Facebook. Hoewel het voor de hand lag dat het om een 1 aprilgrap ging, werd er massaal gereageerd op het bericht: meer dan 14.000 reacties stonden er onder het bericht en het werd tevens 8.300 keer geliked. Hoewel de meeste reageerders de grap al doorhadden, waren velen het overeens ‘dat ze ‘m toch best zouden willen proberen’. Hema reageerde sportief op de massale aandacht: “Je had 'm al zien aankomen, 1 april! Maar wie weet, zoveel van jullie zijn er ingestonken, misschien moeten we die zoete spray toch maar gaan ontwikkelen…”

Colette opent pop-up store op Mars

Een vrij doorzichtige 1 aprilgrap, maar daarom niet minder geestig: Collette laat via Instagram weten een pop-up store te openen op Mars. Ter ere van het twintigjarig bestaan van het luxe warenhuis komt er een buitenaardse tijdelijke winkel. De pop-up store zou in maart 2017 geopend moeten worden en geïnteresseerden kunnen nu al een ruimtevliegticket kopen.

Een eigen festivalband voor Hunter

Hunter, het merk van de laarzen die vooral op muziekfestivals populair zijn, trok alles uit de kast voor April’s Fools. Het laarzenlabel lanceerde een heuse band, genaamd The Perfect Storms, een nieuwe band van Hunter Music.

Op Youtube werd ook een video gelanceerd:

Op 1 april liet Hunter dan toch weten dat het echt een grap was:

Pompoms van Lyst

Uit dataonderzoek van Lyst is gebleken dat het aantal zoekopdrachen voor pompoms in de afgelopen maanden met 680 procent is gestegen. Blijkbaar zijn fashionista’s massaal pompoms aan het kopen om tassen, sleutelhangers en hoeden van de nodige modieuze details te voorzien. Lyst lanceerde daarom een nieuw agrarisch fokproject, waarbij er speciale Bonte Silky Chickens worden in gezet, die perfecte pompoms als eieren leggen.

Volgens het merk gaat het om een ‘game changing move in de modetechnologie. Deze innovatieve oplossing combineert de allernieuwste technieken in genetica, landbouwwetenschap en pluimveehouderij waardoor het mogelijk is om verschillende kleuren pompom-eieren te laten leggen. Volgens Lyst kunnen sommige kippen wel drie pompoms per dag leggen, en zijn ze in staat om eieren in acht verschillende kleuren te produceren. Om ervoor te zorgen dat de bolletjes lekker zacht en pluizig blijven, worden de kippen op luxe wijze verzorgd, zo hebben ze honderden hectaren Britse landbouwgrond ter beschikking. Ook zijn er modestagiaires aangetrokken die ze met de hand grootbrengen en masseren.

“We hebben een piek bereikt met pompoms. De shoppers zijn wanhopig om ze in hun bezit te krijgen en winkeliers hebben moeite met de toenemende vraag. Wat de mode-industrie echt nodig heeft op dit moment is een aantal kleurrijke hanen en ballen,” zegt Katy Lubin, chief chicken officer bij Lyst.

Nooit meer je gulp open met de smartbroek van Samsung

Natuurlijk leent de technologie zich als geen ander voor leuke 1 aprilgrappen. Samsung laat weten de modemarkt te betreden met de Internet of Trousers, met een assortiment van smarter fashion products. De smartbroek combineert de laatste technische ontwikkelingen met high fashion, om iedere dag goed door te komen. De broek is voor zien van ‘ARTIK Smarter Fashion chip modules’, die communiceren met de Smarter fabric Care app.

De belangrijkste functie van de smartbroek is de ‘Wi-Fly’, die de drager laat weten dat zijn gulp open staat bij een tijdsduur van meer drie minuten. Tevens zijn er druksensoren gebruikt die voor een ‘Get up! Alert!’ zorgen als de drager gedurende lange tijd inactief is. Een paar keer per uur stuurt de broek meldingen naar de drager om op te staan of ‘eraf te komen’. Als de drager meer dan drie uur op dezelfde plek zit begint de broek licht elektrische schokken te sturen om ‘extra te motiveren’. Maar misschien is de ‘Fridge Lock’ nog wel de meest hilarische feature; als de spanning rond de taille te groot word, zal de geïntegreerde ARTIK chip module signalen naar de koelkast sturen om te voorkomen dat deze geopend zal worden. De koelkast springt door de signalen op slot en kan alleen geopend worden met toestemming van een aangewezen persoon, zoals je moeder of een partner. De broeken zijn de eerste in een reeks; Samsung hoopt de ARTIK Smarter Fashion-lijn uit te breiden met onder meer ARTIK Sx sokken, om zo het probleem van verloren en gescheiden sokken op te lossen.

1 april