De modeweek van Moskou focust op jong talent
bezig met laden...
Moskou - Rusland was circa 2010 de op vier na grootste markt voor luxemode in Europa. Maar sindsdien verloor de roebel aan waarde, sputterde de olieindustrie, en namen de spanningen met het Westen toe. Terwijl de appetijt voor Franse of Italiaanse luxe verminderde, bloeide de lokale industrie. Moskou heeft sinds 2000 een eigen modeweek. Mercedes Benz Fashion Week Russia liep vorige week ongeveer tezelfder tijd met de modeweken van Shanghai, Seoul, Taipei en Tokyo. Er deden 114 merken en ontwerpers aan mee uit veertien landen. Er waren 61 shows, waarvan achttien van internationale designers.
Het bekendste label op de kalender: La Redoute, de Franse verkoopcataloog die in het pre-digitale tijdperk de voorloper was van Amazon en Net-a-Porter. La Redoute lanceerde decennia geleden al het concept van collabs met designers en bracht nu de capsulecollectie van het trendy Franse label Koché mee naar Moskou. De show was letterlijk banaal, met een casting van heel gewone mensen — van alle maten en gewichten: een deel van de show was gewijd aan het plus size-aanbod van het merk — in heel gewone kleren. Dat was in zeker opzicht verfrissend: in Parijs of Milaan zie je zelden of nooit een realistische kijk op mode. Maar echt spannend werd het niet. Ter vergelijking: zowel Boss als Dior trokken vorige week naar Shanghai, voor shows in de marge van de lokale modeweek. Dat zegt iets over het verschil in economische macht tussen China en Rusland.
Modeweken als die van Moskou zijn vooral een goede graadmeter van wat er leeft bij de jongere generaties ontwerpers en modeliefhebbers. "De kleinere modeweken worden belangrijk omdat ze een uitstekende visvijver vormen voor het toenemend aantal talentwedstrijden in de sector," zei Lucien Pagès, de Parijse PR-agent van labels als Jacquemus en Sacai, die in Moskou uitgenodigd was voor een talk over de rol van communicatie in het tijdperk van influencers.
"De scouts van de LVMH Prize of het modefestival van Hyères zijn dag in, dag uit op zoek naar beginnende ontwerpers uit alle windstreken. In Moskou kun je nog écht ontdekkingen doen."
Wat nemen we mee van Mercedes Benz Fashion Week Russia? Dat de typisch Russische nouveau riche stijl, met blinkertjes en diepe decolletés populair blijft, zeker bij de plaatselijke elite. Maar tegelijk staat er dus een nieuwe generatie Russische ontwerpers gereed met een meer hedendaagse visie op mode.
Een nieuwe generatie Russische ontwerpers gereed met een meer hedendaagse visie op mode
Zoals Roma Uvarov, die zelfs in een eerder banale setting een volstrekt eigen visie kon neerzetten: ergens tussen underground en Gucci, met een folkloristische toets. Labels als Red September, van designer Olga Vasyukova, of Pirosmani, van Jenya Malygina uit Sint-Petersburg, brachten mooie varianten van, respectievelijk, high fashion streetwear en moderne goth in de traditie van Rick Owens.
Of Alena Ahkmadullina en Alexander Arutyunov, de enige twee designers die buiten het officiële zalencomplex van de Manège showden. Arutyunov, met Uvarov een van de meest interessante slavische ontwerpers van het moment, koos het treindepot van Krasnaya Presnya, het soort bijzondere locatie dat je eerder in Parijs verwacht.
Die Manège is een 180 meter lang gebouw in neoklassieke stijl uit 1817, op een zucht van het Kremlin en het Rode Plein. Er zijn twee catwalks en een reusachtig foyer met bars, stands van sponsors en een podium voor DJ-sets en concerten tussen de shows door. Alexander Shumsky, voorzitter van de Russian Fashion Council die de modeweek sinds 2000 organizeert, beschouwt het prestigieuze gebouw als één van zijn grootste troeven. "Door alles op één plek samen te brengen kunnen we het ons bijvoorbeeld veroorloven om jonge ontwerpers uit te nodigen."
De strategie van de grote modeweken, waar merken zelf op zoek moeten gaan naar vaak dure locaties en ook zelf moeten investeren in, bijvoorbeeld, licht en geluid, is geen probleem voor de luxegiganten, maar niet evident voor kleine spelers.
Het nadeel van het Russische model: in een karakterloze witte doos is het erg moeilijk om als ontwerper écht indruk te maken, en dan zeker als àlle andere ontwerpers in diezelfde doos showen.
Mercedes Benz Fashion Week Russia biedt sinds vorig seizoen een platform voor jonge designers uit de hele wereld, Global Talent. De selectie werd dit keer voor het eerst gemaakt door een internationale jury van professionals, die tien laureaten selecteerden. Onder wie de in Londen gebaseerde Zweedse designer Linus Leonardsson, die studeerde aan de Academie van Antwerpen, het Belgische Femme de Mars, en Leaf Xia, afgestudeerd aan Parsons in New York. Zij had een uitstekende collectie felgekleurde prints die ietwat verwant leek met het werk van de in Antwerpen opgeleide Shuting Qiu (zij showde de afgelopen weken zowel in Milaan als Shanghai en is genomineerd werden voor de H&M Design Award 2020).
De opvallendste show onder het Global Talent vaandel was die van Soji Solarin, een Nigeriaanse, in de VS opgegroeide en thans in Berlijn gevestigde ontwerper die zwarte modellen liet meelopen in denim chaps (hij gaf zijn collectie de titel Negro Cowboy).
Dat internationale talent geeft de Russische week een geweldige boost: de castings waren dit jaar bijvoorbeeld al diverser dan een jaar geleden. Maar ook jong Rusland is bekommerd om issues als diversiteit en sustainability. Streetwear blijft aan zet. Futurum Moscow, een zeven uur durende marathon van mini-défilés van jong lokaal talent die zondag de modeweek afsloot, toonde aan dat Rusland misschien wel geïsoleerd is, maar zeker niet achtergesteld. Namen om te onthouden: Yana Egrashina en Alina Gritsaeva.
Van de 61 reguliere shows op de kalender waren er dertien van duurzame merken. En tussen de 1157 modellen liepen er veertien vrouwen en mannen mee van wat het perscommuniqué een "elegante leeftijd" noemt. Over het percentage niet-blanke modellen werden geen cijfers vrijgegeven.
"Natuurlijk is duurzaamheid ook voor onze modeweek belangrijk," zei Alexander Shumsky. "We zijn van plan om er in 2020 een volledige editie van Global Talent aan te wijden. Het logo ligt al klaar."
Beeld: Mercedes Benz Fashion Week Russia in Moskou. Homepagebeeld: Behind the scenes Linus Leonardsson, credit Анна Колесникова