• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • De realiteit van een stage: verwachtingen managen - deel 1

De realiteit van een stage: verwachtingen managen - deel 1

Door Hannah Rafter

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Voor veel studenten en afgestudeerden wordt het veiligstellen van een stage gezien als een essentieel onderdeel om belangrijke ervaring op te doen, die nodig is om een baan te vinden in de competitieve mode-industrie. Zoals de meesten van ons weten, is het krijgen van je droomstage net zo competitief als het krijgen van een baan en vaak komt je droom niet overeen met de realiteit van de functie.

CV’s worden zorgvuldig voorbereid en overal naartoe verzonden, vaak zonder enige reactie - dat heb ik ook meegemaakt. Het is een begrijpelijke aanpak, maar het is er een die erg voor de hand ligt voor degene die het ontvangt. Het is een aanpak die ervoor kan zorgen dat je veel tijd verdoet, inclusief soul searching en veel kosten, bijvoorbeeld door het reizen naar sollicitatiegesprekken. Aan de andere kant, anderen die naar een stage zoeken zijn vaak heel selectief; het is een droombaan of het is juist helemaal niets, wat er in resulteert dat kansen gemist worden. Mode begint en eindigt niet met Zara (oké, niet helemaal). In het eerste deel van deze driedelige serie zal ik een paar van mijn belangrijkste inzichten delen in het vinden van de stage van je dromen - maar ook in hoe je je verwachtingen kunt managen bij een stage.

Dus wat zijn de belangrijkste dingen die je moet overwegen voor je via Google gaat zoeken en zoveel mogelijk lijntjes uit gooit? Je moet in ieder geval rationeel denken bij je zoekopdracht. Je kunt je droombaan in gedachten houden (hoofdredacteur van Vogue is geen onredelijke plek om te starten), maar een realistische en open blik naar een groter veld van mogelijkheden zal er uiteindelijk voor zorgen dat je waarschijnlijk minder snel teleurgesteld wordt.

Verwachtingen managen als modestagiair

Mode geeft ons meer keuzes dan we denken en het is belangrijk om te focussen op gebieden met mode die je interesse hebben, maar hoe minder kieskeurig en hoe breder je zoekt binnen je interessegebied, hoe beter. Ben je creatief? Hou je van schrijven? Is wiskunde je ding? Hou je van design? Overweeg alle opties. Als je geïnteresseerd bent in marketing en PR, hoeft je je niet alleen te focussen op creatieve functies. Wie weet wat er op je pad komt als je aan je stage begint. Het voordeel van een stage is tenslotte dat je kunt uitzoeken welk carrièrepad je wilt gaan volgen, maar het is ook een handige tool om er achter te komen welke functies niet bij je passen. Je hoeft zeker geen uitgestippeld carrièrepad te hebben. Dat had ik in ieder geval niet.

Hetzelfde geldt voor het type bedrijf waar je voor wilt werken. Wordt het een start-up? Een zelfstandig designer? Een groot merk? Een lokale onderneming? Een groot internationaal bedrijf? Een agentschap? In house? Mannenmode? Vrouwenmode? Sluit niets uit en wees geen ‘modesnob’ als het gaat om solliciteren. Een paar van mijn ‘droomstages’ waren bij bedrijven waar ik nog nooit van had gehoord, maar daar deed ik de grootste en meest waardevolle ervaringen op.

Het is ideaal om research te doen naar het bedrijf waar je een stage zou willen lopen en dit te verwerken in je CV. Een andere tip is om uit te zoeken of ze opgenomen zijn op RateMyPlacement.com (de Tripadvisor van stages). Hoewel dit misschien voelt als een proces waar je een lange adem voor nodig hebt voordat het zich uitbetaalt; het zal lonen, zeker als je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dan heb je alvast wat huiswerk gedaan.

Zorg ervoor dat je bij het opsturen van CV voldoet aan hun preferenties. Zorg ervoor dat ze niet hoeven te zoeken naar je CV, want dat doen ze niet. Maak het proces zo soepel en eenvoudig mogelijk voor ze. Als je niets meer terug hoort van het bedrijf, dan is het oké om een follow up e-mail te sturen of om op te bellen dat je je CV hebt opgestuurd. Maar wees voorbereid; de meeste bedrijven reageren niet. Dat zal misschien ontmoedigend zijn, maar dat is wel de realiteit.

Uiteindelijk wil je een stage die je vaardigheden en je ervaringen zal verbeteren. Het is echter ook belangrijk om jezelf af te vragen wat je leuk vindt om te doen en of je er goed in bent. Toegegeven, sommige informatie in vacatures voor stages is vrij basic, maar door goed te kijken naar waar een bedrijf naar zoekt en wat ze bieden kun je zulke vragen voor jezelf beantwoorden. Refereren de details aan een stageprogramma, of geven ze je het gevoel dat ze je een plezier doen door je te overwegen? Daar zijn er veel van.

Vaak zijn we zo dankbaar dat ons een plek geboden wordt, zeker als het bij een bekend merk of bedrijf is. Totdat we erachter komen dat we de post moeten sorteren en thee moeten zetten, dan herinneren we ons vaagjes het profiel van de functie en voelen we ons verongelijkt (terecht). Dat is een punt waar we het in het tweede deel van deze serie over zullen hebben. Tenzij je solliciteert voor een stage die vrienden al hebben gedaan en die je al hebben verteld dat het geweldig was; wees erop voorbereid dat je flexibel en veerkrachtig moet zijn.

Heb je enigszins een idee van wat je zou willen doen, waar je naartoe zou willen werken, heb je je huiswerk gedaan, je CV afgestoft, dan komt nu het moeilijke stuk… pak de juiste kans! Dit is mijn top 5 van beste websites om een stage te vinden. Social media moet je zeker niet negeren - het is meestal de snelste manier om uit te vinden wie er stagiairs aanneemt.

1. FashionUnited (natuurlijk)

2. U.K. Fashion Jobs

3. Fashion Workie

4. Twitter

5. Linkedin

Geschreven door gastredacteur Hannah Rafter, oprichter en hoofdredacteur van The Intern 247, een website over het geven van echte inzichten in de wereld van mode. @theintern247 theintern247.com

Vertaling en bewerking: Anne Buis

Beeld: screenshots van The Devil Wears Prada, Youtube

realiteit van een stage