• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • De toekomst is begonnen !

De toekomst is begonnen !

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Het bijzondere aan de winkel van de toekomst is, dat deze vandaag al bezocht kan worden. Want in Noord-Rijn Westfalen wordt de winkel van de toekomst door middel van de praktijk getest. Alle denkbare moderne snufjes die het retailen veraangenamen en winstgevender maken worden er uitgeprobeerd. Zoals RFID technology (Radio Frequency Identification), een draadloos informatiesysteem. Winkelen in 'Future Store Rheinberg' is een ervaring meemaken van 'Star Trek comes true', van shoppen op de manier die voor de toekomstige generatie gemeengoed zal worden. En dat begint al bij de ingang.

PSA heet de gast welkom

Een vriendelijke PSA begroet de klant. De Personal Shopping Assistant is een kleine personal computer die de klant welkom heet in de winkel en informatie geeft over prijzen en de laatste aanbiedingen. Ook vertelt hij waar de producten in de winkel te vinden zijn en houdt hij het prijstotaal van de te kopen artikelen bij. Als extra service geeft de PSA de totaalstand van de artikelen in de boodschappenmand door aan de kassa. In de rij staan hoeft niet meer, de klant kan afrekenen bij de check-out balie. De ingebouwde EAN barcode controleert of de meegenomen artikelen overeenkomen met de kassabon.

Elektronische Advertisement Displays hangen aan het plafond van de Future Store en geven informatie over artikelen en aanbiedingen. De informatie is up-to-date want het kan elk moment, met het RFID signaal, worden aangepast, dit geldt ook voor de Informatie Terminals die op verzoek van de klant gedetailleerde informatie geven over de producten. Als het een kledingstuk betreft, kan dit bijvoorbeeld informatie verschaffen over het productieproces en de materialen.

Medewerkers hebben eigen slimme helper

De medewerkers van de Future Store hebben hun eigen slimme helper in de vorm van een Personal Digital Assistent (PDA). Met de PDA kan ieder personeelslid vanuit iedere plek in de winkel, op elk moment van de dag, contact hebben met het managementsysteem. Dit betekent ook dat zij zicht hebben op houdbaarheidsdata en op de nog aanwezige voorraad.

Het draadloze systeem is de ruggengraat voor Future Store's data en communicatiesysteem. Een complexe bedrading is niet langer nodig en alle apparatuur is te gebruiken zonder dat een stopcontact in de buurt is. RFID verbetert de productaanwezigheid, want een signaal laat het personeel weten dat de plank moet worden aangevuld en tegelijkertijd wordt de actuele vraag naar producten geïnventariseerd. Door het RFID-signaal kan elk product, elke pallet van het begin tot het eind in de logistieke keten worden gevolgd. Want de labels zijn voorzien van miniatuur antennes en ze hebben ingebouwde microchips die meer informatie kunnen bevatten dan barcodes.

De Boston Consulting Group bezocht de Future Store en concludeerde dat het klantenbestand sinds de aanpassing aan RFID opvallend was uitgebreid. Ruim de helft van de klanten was tevreden, een stijging van 20%. En niet alleen het aantal vaste klanten steeg, ook de verkoop.

De Future Store behoort tot de Metro Group, waaronder namen als Metro/Makro Cash & Carry.en Media Markt, het op vijf na grootste winkelbedrijf ter wereld met 2300 locaties in 28 landen. Het zal dan ook niet verwonderlijk zijn dat Metro Group voor het project Future Store Rheinberg in zee is gegaan met SAP AG, wereldleider op het gebied van zakelijke software, met IBM het grootste IT bedrijf ter wereld en het groots internationaal communicatiebedrijf Intel Corporation. Cisco Systems and Symbol Technologie zijn verantwoordelijk voor het draadloze netwerk en toegangspunten in binnen de toekomstwinkel. Recent heeft Microsoft zich verbonden aan het project Future Store.

Honderd leveranciers bevestigen RFID tags

Vanaf november 2004 wil Metro Group RFID binnen het gehele bedrijfsproces toepassen en gaat de toekomst wereldwijd beginnen. Dan gaan ongeveer honderd leveranciers RFID tags aan hun pallets of pakketten bevestigen die op transport gaan naar tien centrale warenhuizen en rond de 250 winkels binnen de Metro Group, zoals Real hypermarkets en Galeria Kaufhof.

De winkel van de toekomst lijkt nog verre toekomstmuziek voor de retailer van vandaag. Maar de geschiedenis heeft geleerd dat nieuwe, moderne zakelijke snufjes de omzet verhogen. Mits op de juiste wijze en productief toegepast. De Future Store beleeft haar testfase vandaag in Rheinberg. Morgen kan uw winkel er profijt van hebben.

future store
FUvakblad