De verticalen vergroten de druk op modewinkeliers!
bezig met laden...
"Consumentengedrag wordt steeds grilliger. Koopgedrag is niet meer te voorspellen!" Verzuchtingen die je nog al eens hoort van modewinkeliers en modemerken. Zij doelen dan vaak op tegenvallende omzetten, teveel voorraad, te vaak en te vroeg gehouden opruimingsacties, kortom op resultaten die onder druk staan. Interessant is het te om te zien dat het vooral de gevestigde winkeliers en merkartikel fabrikanten zijn die in moeilijker tijden achterblijvende resultaten moeten rapporteren. Sommige nieuwkomers schijnen er geen last van te hebben, en groeien ook in de afgelopen jaren met tweecijferige percentages in omzet én winsten! Hebben zij wellicht een beter bedrijfsmodel gevonden, dat beter inspeelt op dat grillige koopgedrag? Een interessant kengetal voor flexibiliteit en aanpassingsvermogen aan de consumentenvraag is de omloopsnelheid van de voorraden.
Traditionele mode winkeliers scoren zelden hoger dan 4. Logisch bij twee seizoenen per jaar, voorjaar en najaar, en uitlevering in de eerste maanden. Logisch ook als er nauwelijks nabestel mogelijkheden zijn en er met levertijden gewerkt wordt van 3 maanden en méér! Nieuwe ketens halen omloopsnelheden van boven de 8. Dat wil zeggen dat zij tweemaal zo snelle wisseling van assortimenten hebben, voortdurend versere voorraad aanbieden en veel beter inspelen op de actuele consumentenvraag. Hoe doen zij dit? Wat kunnen winkeliers en fabrikanten van hen leren? Welke maatregelen moeten zij nemen om in deze strijd van versnelling overeind te blijven? Vragen die aan de orde komen op het FashionUnited Event op 30 oktober a.s.! J.M. Kessels