Deense mode verovert Nederland
bezig met laden...
Deense kledingfabrikanten veroveren de Nederlandse markt. In de eerste vier maanden van dit jaar steeg de export met bijna 18 procent ten opzichte van 2005. Dat blijkt uit cijfers van de Federatie van Deense Textiel en Kleding. Nederland is voor Denemarken het op drie na grootste exportland in de modebranche. Duitsland is nummer één, gevolgd door Zweden en Noorwegen.
Diane Schalk van Noa Noa (foto) bevestigt dat de belangstelling voor Deense merken groot is. “Het afgelopen jaar zijn meer winkels geopend dan voorgaande jaren (Noa Noa is sinds 1998 in Nederland verkrijgbaar, red.) en we worden geregeld op eigen initiatief door winkeliers gebeld, die het merk in hun assortiment willen opnemen. We hebben geen klagen,” voegt zij daar lachend aan toe.
De afgelopen vijf jaar is de export van kleding uit Denemarken naar Nederland bijna verdubbeld, van €113 miljoen naar ruim €217 miljoen in 2005. Van januari tot april dit jaar exporteerden Deense mode- en accessoiremerken voor €81,6 miljoen naar Nederland. In de eerste vier maanden van 2005 was dat €69,3 miljoen.
Volgens Schalk worden Nederlanders vooral aangetrokken door de ‘bohémien’ uitstraling van de Deense mode. “Omschrijf het als ‘het zigeunermeisje op chic’. Daar was Nederland wel aan toe.” De bohémien casual look is opvallend frivool en etnisch. Of zoals een journalist van de Volkskrant het eens omschreef: “Denk India gemengd met de elegantie van de jaren vijftig. Bloesjes met pofmouwtjes, stoffen met ingeweven bloemen, etnische prints, dikke wol, frivole zijden hemdjes en onderjurkjes. En alles voorzien van pareltjes, kant, kraaltjes, strikken, kettingen en broches.”
In Nederland worden ruim 150 Deense kledingmerken verkocht. De grootste fabrikanten zijn Bestseller, IC Companys, Brandtex en Noa Noa. Bekendste merken zijn Vero Moda, ONLY, Bruuns Bazar, Mats Norgaard, Matinique, InWear, Jackpot en het sieradenmerk Pilgrim
15 augustus 2006