• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Den Haag gaat 6 miljoen investeren in ‘Beste Winkelstad’

Den Haag gaat 6 miljoen investeren in ‘Beste Winkelstad’

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

In de komende vier jaar investeert de gemeente Den Haag 6 miljoen in de ‘Winkelstad van de Toekomst’. Dat staat in het actieprogramma Den Haag Winkelstad 2015-2018, dat het college naar de gemeenteraad heeft gestuurd. De gemeente wil het winkelen ‘nog aantrekkelijker maken voor de moderne consument en ondernemer’.

Den Haag staat er als winkelstad goed voor, ondanks de gevolgen van de crisis. Zo werd de stad uitgeroepen tot ‘Beste Binnenstad 2013-2015’, werd de Frederik Hendriklaan uitgeroepen tot ‘Gezelligste Winkelstraat’ en kreeg het Zeeheldenkwartier de prijs ‘Beste marketing van een winkelgebied’. Ook komen er steeds meer internationale winkels bij in de stad. En die stijgende lijn wil de gemeente nu doorzetten met het nieuwe actieprogramma ‘Den Haag Winkelstad 2015-2018’.

Gemeente Den Haag investeert in Smart Shopping

In het actieplan ligt de nadruk op het toepassen van nieuwe technieken op het gebied van winkelen en het versterken van het aanbod van ‘typische Haagse winkels’. Het gevecht met leegstand wordt aangegaan door voorzichtig te zijn met nieuwe winkels op ongewenste locaties en moeilijke winkelgebieden krijgen een andere functie. Verder worden er veel nieuwe winkels aangetrokken en krijgen pop-up stores ruim baan. Ook wordt er extra geïnvesteerd in zeven winkelgebieden. “Het gaat heel goed met Den Haag Winkelstad, maar we moeten wel blijven investeren zodat we kunnen inspelen op veranderende behoeften van de consument”, stelt wethouder Karsten Klein van stedelijke economie.

Er worden verschillende projecten gelanceerd, zoals ‘Smart Shopping’, waarin de gemeente samen met ondernemers investeert in mobiel betalen, gastvrijheid en de online vindbaarheid van winkels. Ook komt er een Store of the Future, zodat consumenten en bedrijven met nieuwe technologieën kunnen kennismaken en kunnen ervaren hoe het winkelen van de toekomst eruit zal gaan zien.

Lokale helden en modeontwerpers krijgen aandacht in plan Den Haag

Een van de onderdelen van het actieprogramma is het project Internationale Winkelstad, dat wordt voortgezet. De gemeente wil nog meer bijzondere winkelformules aantrekken en de eerste fase richtte zich vooral op internationale winkelformules, en het ontwikkelen van strategische locaties in de binnenstad. “In de loop der tijd heeft de aanpak zich verbreedt naar local heroes, modeontwerpers, daghoreca, het luxurysegment, pop-up stores en meer aandacht voor de bijzondere winkelstraten in buurten en wijken,” staat er in het actieprogramma. Medewerking van vastgoedeigenaren blijft een cruciale randvoorwaarde stelt het college, voor het hanteren van realistische en flexibele huren en het ruimte bieden aan tijdelijke initiatieven.

Veel aandacht gaat uit naar de typische Haagse winkels, de ‘local heroes’. Den Haag wil de samenwerking met lokale helden opzoeken, zodat ze zich beter kunnen profileren. “We willen onze local heroes koesteren en de ruimte geven om zich te ontwikkelen en te vermarkten. Lokale helden zijn beeldbepalende ondernemers in zowel de binnenstad als in de buurten en wijken. Juist de local heroes geven Den Haag als winkelstad een specifieke eigenheid, zorgen voor vernieuwing en maken Den Haag anders dan andere winkelsteden,” schrijft het college in het plan. Andere pijlers in het programma zijn: beleidsvorming en winkelplanning, ondersteuning collectieven, gebiedsgerichte acties en winkelstraatmanagement, openbare ruimte en bereikbaarheid, en dienstverlening.

De Haagse binnenstad neemt inmiddels qua omzet, bezoekers en winkelaanbod de tweede positie van Nederland in, wat volgens het college ‘het resultaat is van een jarenlange actieve en consistente inzet in een nauwe samenwerking tussen overheid en private sector’. In de vier jaar tot 2018 wordt ieder jaar 1,5 miljoen vrijgemaakt voor het actieplan.

Den Haag