• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Department manager bij H&M: ‘Een uitdagende baan vol verantwoordelijkheid’

Department manager bij H&M: ‘Een uitdagende baan vol verantwoordelijkheid’

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Hatice Varisli is department manager van de damesafdeling bij H&M in Zaandam. In deze functie ondersteunt, leidt en managet zij haar team met als doel om de verkoop op de afdeling te stimuleren en de beste winkelervaring te bieden.

Op de vraag waarom de functie van department manager bij H&M zo goed bij haar past, antwoordt Hatice Varisli: “Ik houd ervan om verantwoordelijkheden te nemen en met doelen werken.” Ze haalt er veel plezier uit om haar collega’s te stimuleren en motiveren zodat de dagelijkse doelstellingen als team worden behaald. “De ontwikkeling en het enthousiasme van mijn collega’s geven me veel energie. Iedereen is bereid om goede resultaten te behalen en zichzelf te verbeteren. Er wordt hard gewerkt, maar er is ook ruimte voor fun. Op onze afdeling creëren we een omgeving die onze klanten inspireert om hun persoonlijke stijl te ontdekken.”

Topservice verlenen

In de ochtend neemt Hatice samen met de visual merchandisers een checklist door. “Per afdeling bekijken we kritisch of alles er goed uitziet. Aan de hand daarvan maken we een dagplanning. Om elf uur is er een deadline: dan moet alle kleding die is binnengekomen gelabeld en wel in de winkel hangen.” De bedoeling is dat klanten in één oogopslag zien waar de outfit die een mannequin aan heeft hangt. Beschikbaarheid is belangrijk, zodat klanten de items die zij zoeken gemakkelijk terug kunnen vinden in de juiste maat. Dit alles vraagt om een strakke planning, stelt Hatice. “Het is mijn taak om de deadline te bewaken en naderhand te evalueren. Als er ontwikkelpunten zijn geef ik die mee aan mijn collega’s in de vorm van opbouwende feedback. Zo zorgen we er als team voor dat de service voor klanten altijd op en top is.”

Succesvol samenwerken

Hatice werkt nauw samen met de andere department manager die verantwoordelijk is voor de heren- en kinderafdeling in Zaandam. Met regelmaat vragen ze elkaar om feedback en daarnaast maken ze af en toe een ronde bij elkaar op de vloer. “Heel leerzaam”, zegt ze. “Zo houden we elkaar scherp en blijven we onszelf verbeteren. Ik ontvang ook regelmatig feedback van mijn leidinggevende, de store manager.” De twee department managers, de store managers en de visual merchandisers vormen samen de shopgroep. Tijdens de ochtendmeeting nemen zij gezamenlijk de dag door en bepalen de dagelijkse en wekelijkse doelstellingen. “Die nemen we mee in de briefing aan de sales advisors. Elke maand analyseert de shopgroep het ‘profit verkooprapport’. Ook daaruit stellen we doelen op om de conversie zo hoog mogelijk te houden.”

Loyale klanten

Elke dag werkt Hatice er met haar team hard voor om te zorgen dat klanten graag terugkomen bij H&M. De bedrijfsfilosofie is: fashion en kwaliteit voor de beste prijs op een duurzame manier. De H&M Club App draagt in hoge mate bij aan de loyaliteit. “Dit digitale spaarsysteem is te downloaden als app voor op je telefoon. Maak een account aan en meld je vervolgens aan voor de H&M Club”, legt Hatice uit. “Bij elke aankoop, zowel online als in de winkel, spaar je punten en geldt dat een euro een punt waard is. Je kunt sparen voor kortingen of toegang tot exclusieve events en krijgt speciale aanbiedingen. Wanneer je vaker bij ons winkelt, worden de aanbiedingen afgestemd op je persoonlijke voorkeuren. Wie bijvoorbeeld het liefst winkelt op de Modern Classic-afdeling, ontvangt een persoonlijke aanbieding voor die collectie.”

Focus op duurzaamheid

Een belangrijk speerpunt bij H&M is duurzaamheid en daarom kunnen klanten hun oude kleding en huishoudtextiel inleveren in de winkels en ontvangen daarvoor vijftien procent korting op een product naar keuze. Deze Garment Collecting service is meteen naast de kassa te vinden. “Niets is te kapot of te versleten om een nieuwe kans te krijgen. Zelfs je eenzame sok, versleten jurk of gescheurde laken niet”, vertelt Hatice. “Het is mooi om te zien dat er veel gebruik wordt gemaakt van deze service. Mij geeft het een goed gevoel dat oude kleding op deze manier een nieuw leven krijgt.” Wat er precies gebeurt met de ingezamelde kleding? Die wordt gesorteerd voor hergebruik als tweedehands kleding of gerecycled (verwerkt tot andere producten, zoals vaatdoeken). Van de rest worden textielvezels of nieuwe materialen zoals isolatiemateriaal gemaakt. Niets gaat naar de vuilnisbelt.

Ben je geïnteresseerd in een baan als department manager bij H&M, of wil je meer informatie over deze functie? Klik dan hier.

H&M
Partner Content