Designerschoenen
bezig met laden...
Kledingmerken in het midden- en lager segment breiden hun aanbod steeds vaker uit met 'design'collecties. H&M zette de trend met gelimiteerde collecties van Karl Lagerfeld, Fiorucci en Stella McCartney. De Spaanse modeketen Mango ging medio 2005 van start met 'Mango Exclusive Edition', een hoogwaardige collectie die in een geselecteerd aantal filialen wordt verkocht. En Mexx lanceerde vorige maand 'Premium Jeans by Mexx' een designlijn die behalve spijkerbroeken ook jasjes en tops biedt. Een 'design'collectie schoenen is echter nieuw. Natuurlijk hebben designers eerder sportschoenen ontwikkeld. Denk aan Yohji Yamamoto voor Adidas en Jil Sander en Alexander McQueen voor Puma. Dit keer betreft het echter geen sportieve maar 'normale' schoenen voor overdag of 's avonds. De primeur gaat naar de Amerikaanse schoenenketen Payless ShoeSource. Een keten die, zoals ook uit de naam blijkt, modieuze schoenen aanbiedt tegen lage prijzen en meer dan 4600 verkooppunten heeft.
De nieuwe collectie is ontworpen door Laura Poretzky en heet 'Abaeté for Payless'. De lijn werd afgelopen woensdag gelanceerd bij een presentatie tijdens de New York Fashion Week en zal komend najaar in de winkels liggen. Abaeté is de familienaam en het merk van designer/oprichter Laura Poretzky (28). De ontwerpster die geboren werd in Frankrijk en kind is van een Russische vader en een Deens-Brazilliaanse moeder, werkte na haar kunstopleiding enige tijd bij Ralph Lauren voordat zij haar eigen label begon. Abaeté begon als een merk voor sexy swim- en resortkleding en is inmiddels uitgebreid met een complete confectielijn. De Payless collectie is ontwikkeld naar Laura Poretzky's signatuur, sophisticated en sexy. De lijn is afgestemd op de najaarscollectie van de ontwerpster. Er zijn verschillende modellen zoals de 'Sky' laars, 'Casey' ballerina, 'Oliver' pump en 'Luke' sandalette. Ieder model wordt in verschillende kleuren uitgebracht, met stiching, stippen en strikjes.