Detaillisten claimen pinkosten
bezig met laden...
Afgevaardigden van het Platform Detailhandel, Koninklijke Horeca Nederland en MKB-Nederland hebben vorige week 12.000 boze brieven van ondernemers bij de directie van Interpay afgeleverd. In februari riep het Platform Detailhandel de Nederlandse detailhandel op om Interpay aansprakelijk te stellen voor te hoge pintarieven. Het Platform Detailhandel is een samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel. Vorig jaar kregen zowel Interpay als de aandeelhoudende banken (Interpay is opgericht door banken) een boete van € 47 miljoen van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Interpay zou misbruik hebben gemaakt van zijn monopolie op pintransacties. Het boetegeld ging rechtstreeks naar het Ministerie van Financiën en de ondernemers kregen er niets van. Nu eisen de detaillisten dat Interpay het totale schadebedrag - dat voor buitenstaanders niet bekend is - berekent en een datum van uitbetaling bekendmaakt. In het verleden verzorgde Interpay alle pintransacties in Nederland. Aan deze monopoliepositie is vorig jaar een einde gekomen toen de contracten voor pinbetalingen zijn overgegaan naar individuele banken. Dit nieuwe systeem heeft nog geen voordeel opgeleverd voor de detaillisten. Onderlinge concurrentie tussen de banken is er nauwelijks. Het verschil in tarieven bedraagt maximaal 0,3 eurocent, zo wees een onderzoek van de NMa in februari uit. In 2004 bedroegen de totale kosten voor en pintransactie gemiddels 29 eurocent. Daarvan ging 25 eurocent naar de banken die de transacties verzorgden. Nu eisen de detaillisten betere concurrerende pintarieven. 14 maart 2005 Update Interpay is het niet eens met de actie van het Platform Detailhandel, Koninkljk Horeca Nederland en MKB-Nederland en noemt het ongegrond en voorbarig. Interpay vindt dat er geen sprake is van een machtspositie of van misbruik van de zogenaamde machtspositie. Het bedrijf is van mening dat er fouten in het NMa besluit van het NMa staan. De toezichthouder ontfermt zich nu over een aanvullend onderzoek, voordat een definitieve beslissing wordt genomen. Daarom vindt Interpay de actie voorbarig.