Dit is de impact van onze reislust op de modeindustrie

Reizen is goedkoper dan ooit tevoren dankzij de opkomst van budget luchtvaartmaatschappijen en alternatieve accommodaties zoals boutique hotels, de optie om van huis te ruilen en Airbnb. Millennials staan erom bekend dat ze ervaringen het meest belangrijk vinden, en volgens een onderzoek van Nielsen uit 2017 genaamd ’’Young and ready to travel (and shop)’’ [Jong en klaar om op reis te gaan (en te winkelen)] reizen zij meer dan welke eerdere generatie ook.

Een ander onderzoek, uitgevoerd door MMGY Global, wees uit dat 66 procent van de Amerikaanse millennials een paspoort heeft, terwijl voor mensen van Generatie X en de Baby Boomers percentages gelden van respectievelijk 49 en 40 procent. Millennials reizen echter niet alleen voor hun plezier: ook zakenreizen worden steeds gewoner. Gemiddeld gaan millennials 7,7 keer per jaar op reis voor hun werk, aldus MMGY.

Nu jongvolwassenen steeds meer reizen, moet er nieuwe kleding op de markt komen. Hoe heeft deze reislustige generatie de modeindustrie veranderd?

Badmode en zomerkleding worden steeds populairder

De zomer was traditioneel altijd een minder belangrijke periode voor retailers, omdat consumenten in dit seizoen minder kleding dragen en items kopen van lagere waarde. Maar hier lijkt verandering in te komen, zo stelt Edited. Uit cijfers van het onderzoeksbureau blijkt dat online moderetailers steeds meer zomerse items als espadrilles, jeans shorts en wikkeljurken op voorraad hebben de laatste jaren. Daarnaast ontdekte Edited dat retailers eerder in het jaar nieuwe badmode en zonnebrillen aanbieden.

Dit is de impact van onze reislust op de modeindustrieDit is de impact van onze reislust op de modeindustrieDit is de impact van onze reislust op de modeindustrie

Koffers zijn de nieuwe must-have

Voor wie vaak reist, zijn reistassen en koffers een mode-accessoire. Rimowa, het Duitse merk dat is gespecialiseerd in bagage en dat in 2016 werd overgenomen door LVMH, is een goed voorbeeld van een bedrijf dat inspeelt op deze nieuwe trend. Het merk heeft al samenwerkingen met modelabels als Off-White, Anti Social Club, Supreme en Fendi op haar naam staan. Ze is echter niet de enige. Ook concurrenten Tumi en Away lijken dezelfde strategie te hebben.

A post shared by RIMOWA (@rimowa) on

A post shared by Away (@away) on

Reisaccessoires moeten óók modieus zijn

Reisaccessoires als nekkussens, kofferlabels, oogmaskers en paspoorthoesjes maken nu vaak deel uit van de accessoire sectie van modewinkels, zo bewijzen onder andere H&M en Primark. Volgens Edited is het aanbod aan oogmaskers in de afgelopen twee jaar met maar liefst 217 procent gestegen. Daarnaast zijn er ook 81 procent meer kaarthouders op voorraad, vergeleken met twee jaar terug. Voor paspoorthouders geldt een stijging van 13 procent.

Dit is de impact van onze reislust op de modeindustrie

Een boost voor luxemerken

Veel onderzoeken hebben al uitgewezen dat zowel millennials als mensen die behoren tot Generatie Z duurzaamheid en ervaringen belangrijker vinden dan bezittingen. Toch betekent dat niet dat ze helemaal nooit behoefte hebben aan een mooie aankoop om zichzelf te verwennen. Reizen blijkt de perfecte gelegenheid om hen in aanraking te laten komen met luxemerken. Uit Nielsen’s mondiale studie omtrent reizende millennials bleek dat 63 procent van hen in het afgelopen jaar een luxe item had aangeschaft in één van de volgende categorieën: horloges, sieraden, kleding, tassen, accessoires of likeuren. Van deze aankopen werd 28 procent omschreven als ‘’impulsaankoop’’. Op de vraag waarom ze de winkels op luchthavens bezoeken, antwoordde een op de drie ondervraagden dat ze dit deden om een ‘’cadeautje’’ voor zichzelf te kopen.

De opkomst van comfort

Er zijn natuurlijk talloze redenen aan te wijzen waarom streetwear en athleisure de afgelopen tijd aan populariteit hebben gewonnen. De reislust die millennials kenmerkt, zou zomaar eens één van deze redenen kunnen zijn. Reizigers hebben kleding nodig die comfortabel is, makkelijk te combineren, eenvoudig wasbaar en kreukvrij: eigenschappen die zowel streetwear als sportkleding hebben. Sneakers - inmiddels onmisbaar in de collectie van vele luxe modehuizen - bieden hun drager het comfort en de steun die nodig zijn om urenlang alle hoogtepunten van een nieuwe stad af te kunnen lopen.

Foto’s: Pixabay, Edited en H&M

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans