Dit wordt het modenieuws van week 6 - 2022
bezig met laden...
Wat er deze week in ieder geval gaat gebeuren? FashionUnited blikt vooruit op het modenieuws van week 6. Hieronder volgen de hoofdpunten uit de redactie agenda in de periode van 7 tot en met 13 februari.
Item van de week: Het oversized shirt
Het oversized overhemd, een luchtig silhouet met een overvloed aan stylingmogelijkheden, is voor alle geslachten een onmisbare aanvulling op de garderobe geworden. Wat ooit een getailleerd stuk was dat meestal werd geassocieerd met formele kleding en pakken, is getransformeerd in een meer slouchy vorm voor degenen die op zoek zijn naar een casual versie van de stijl. Tegenwoordig is de stijl minder een status-wear stuk en meer een van de drijvende krachten achter genderloze kleding, geadopteerd door veel verschillende gebieden, van streetwear tot high-end designer.
Het textiel van morgen: Waarom de mode-industrie moet investeren in regeneratieve landbouw
Een baanbrekend rapport van de wereldwijde non-profitorganisatie Textile Exchange heeft aangetoond dat een overgang naar regeneratieve landbouw van fundamenteel belang is voor de gezondheid van de mode- en textielindustrie op lange termijn. Nu merken geconfronteerd worden met een toenemend risico van verstoringen in de vezelproductie door klimaateffecten en biodiversiteitsverlies, kan een regeneratieve landbouwbenadering een sleutelrol spelen in het helpen van boeren om veerkrachtigere systemen te ontwikkelen, wat enorme sociale en milieuvoordelen voor de industrie en daarbuiten met zich meebrengt.
Op de kalender
Stockholm Fashion Week - 7-9 februari
Aanstaande dinsdag vindt de Stockholm Fashion Week plaats. Kijk uit naar merken als Filippa K, Asket en meer.
Week van de Circulaire Economie - 7-12 februari
Deze week is het de Week van de Circulaire Economie. In het programma is ook bijzonder veel aandacht voor de textiel- en mode-industrie. Zo is op maandag een webinar Textiel: Repareer de klantrelatie' waarin innovatieve ondernemers uit de textielsector vertellen over de kansen en nieuwe verdienmodellen van circulair ondernemen. Verderop in de week is ondere andere ook nog een webinar rondom de invloed van kledingruil en tweedehands kleding.
Pop-up store Lovetrigger - 11-13 februari
Lovetrigger heeft als doel om de impact op het milieu zo klein mogelijk te houden. Dit doen ze door duurzaam te ontwerpen, te produceren en te leveren en zo toe te werken naar een productie- en leverketen die geen negatieve impact heeft op het milieu. Voor Lovetrigger sloeg bedenker Maarten Lambach de handen ineen met Joël Sigling. De gehele collectie van Lovetrigger is te zien in de pop-up store in de Roelof Hartstraat 7 in Amsterdam. De winkel is geopend op vrijdag 11, zaterdag 12 van 10.00 tot 18.00 en op zondag 13 februari van 12.00 tot 18.00.
Altijd al up-to-date zijn over de laatste ontwikkelingen in de modeindustrie? Meldt u aan voor de FashionUnited nieuwsbrief! Voeg u toe aan een netwerk van ondernemers, CEO's, ontwerpers, inkopers en andere modeprofessionals die de FashionUnited nieuwsbrief al ontvangen.