Dit zijn de drie populairste modetrends van 2016 volgens Google
bezig met laden...
De militaire kledingstijl is een rijzende trend in 2016, net als kleding in de bohemian en ready-to-go stijlen. Bomberjacks, off-the-shoulder tops en jurken en jumpsuits zijn helemaal in bij consumenten. Dat concludeert Google in het Fashion Trends 2016-rapport op basis van uitgevoerde zoekopdrachten in het afgelopen jaar. De trends wijzen volgens de zoekmachine op brede verschuivingen in het winkelgedrag en de culturele waarden van consumenten.
Hoewel de nieuwste trends op de catwalk worden getoond, laat Google Search zien welke van deze trends daadwerkelijk aanslaan bij consumenten. Op basis van de zoekresultaten over de periode van mei 2014 tot en met mei 2016, selecteerde Google de drie grootste trends van het jaar: bomberjacks, off-the-shoulder tops en jurken en jumpsuits en playsuits, onderdeel van de militaire, bohemian en ready-to-go kledingstijlen. Items waar dit jaar aanzienlijk minder naar is gezocht zijn lange rokken, middellange rokken en skater T-shirts.
Trends volgens Google: bomberjacks, off-the-shoulder en jumpsuits
Hoewel de interesse voor bomberjacks al een aantal jaar toeneemt onder consumenten, is deze sinds begin dit jaar aanzienlijk gestegen. In april nam het aantal zoekopdrachten naar bomberjacks met 297 procent toe in Groot-Brittannië en met maar liefst 612 procent in de Verenigde Staten. Volgens Google heeft dit te maken met het feit dat vrouwen zich tegenwoordig liever als mannen, dan voor mannen kleden. Tegelijkertijd dragen mannen kleding in militaire stijl juist met meer vrouwelijke kleuren en patronen.
Een tweede trend volgens Google is de bohemian kledingstijl, met off-the-shoulder tops en jurken en kleurige kimono’s die in populariteit groeien. Het aantal zoekopdrachten naar deze artikelen is in de periode van december 2015 tot mei 2016 gegroeid met 261 procent in Groot-Brittannië en met 347 procent in de Verenigde Staten. Volgens ondervraagde consumenten is de stijl ‘comfortabel, stijlvol en flexibel’. Vooral bohemian-producten van denim en met kant zijn volgens het onderzoek populair. Opvallend is verder dat de stijl ook erg populair is onder zwangere vrouwen en kinderen.
De derde trend laat net als de bohemian-kledingstijl zien dat consumenten in 2016 op zoek zijn naar comfortabele producten. Volgens het onderzoek zijn ready-to-go items als jumpsuits, playsuits en tweedelige jurken dit jaar erg populair onder consumenten. Hoewel deze stijl al sinds 2013 rijzende is in Groot-Brittannië, is de vraag naar deze producten in de Verenigde Staten enorm toegenomen tussen 2014 en 2016, zowel onder volwassenen als kinderen en onder mannen als vrouwen. Ondervraagde consumenten gaven aan dat jumpsuits ‘makkelijk te dragen, maar ook modisch zijn’.
Zoekopdrachten tonen verschuiving in culturele waarden van consumenten
Door te kijken naar recente zoekopdrachten, kunnen retailers achter de culturele waarden, het winkelgedrag en de behoeften van consumenten komen, zo concludeert Google. Zo maakt het internetbedrijf uit de zoekopdrachten van 2016 op dat kinderkleding steeds ‘volwassener’ wordt. Consumenten zijn voor hun kinderen steeds meer op zoek naar mini-versies van artikelen voor volwassenen. Ook de lijn tussen heren- en dameskleding wordt volgens Google steeds dunner. “Er is een revolutie gaande,” zegt Ellen Sideri, oprichter van ESP Trendlab. “De kenmerken van mannelijk en vrouwelijk zijn geen eigendom van ieder geslacht, ze zijn gemeenschappelijk. De muren komen naar beneden.”
Verder maakt Google uit de resultaten op dat consumenten zich niet precies aan trends houden, maar op zoek gaan naar verschillende variaties op de trend om een meer persoonlijke look te creëren. Daarnaast verlangen ze steeds meer naar kleding die comfortabel en praktisch is. Daarbij kijken ze wel naar trends, maar ook naar de flexibiliteit ervan. “We proberen dingen op zo’n hoog tempo te bereiken dat alles om de functie draait,” aldus Sideri.
Beeld: Google