Dolce & Gabbana lanceert hijab-collectie
bezig met laden...
De Italiaanse modeontwerpers Dolce & Gabbana hebben hun eerste hijab collectie gelanceerd. Het collectie debuteerde op Style.com/Arabia en bestaat uit verschillende hijabs en abayas. De ontwerpers kondigden de nieuwe lijn eveneens via social media aan.
Hoewel 22 procent van de wereldbevolking moslim is, zijn er maar weinig high street en luxe ontwerpers die inspelen op de kledingvoorschriften van deze groep. Modebehoeften van moslima’s worden vaak genegeerd door modelabels, maar Dolce & Gabbana brengt daar nu verandering in door met een speciale hijab-collectie te komen. De collectie bestaat uit verschillende hijabs en abayas voorzien van bloemenprints en polkadots. De items hebben een neutraal kleurenpalet, dat beschreven wordt als ‘luxe zwart en zandig beige’.
Hijab-collectie Dolce & Gabbana debuteert op Style.com
Stefano Gabbana vertelde vorig jaar al over de collectie in een interview met The National, een Engelstalige krant uit het Midden-Oosten. “Ik ben echt gefascineerd door het Midden-Oosten en we komen met een prêt-a-porter collectie van abayas en sheylas,” zei hij in juli 2015. “Een aantal items hebben kant, borduurwerk en een aantal hebben prints - maar niet te veel. Ze zullen in oktober in de Verenigde Arabische Emiraten beschikbaar zijn.”
Moslimamode steeds meer in opkomst
De Oosterse wereld wordt gezien als een nieuwe onaangeboorde markt en moslimamode wint ieder jaar meer terrein. Steeds meer westerse merken spelen daar op in en verhogen hun aanwezigheid in het Midden-Oosten.
Uniqlo startte vorig jaar met een hijab-collectie in samenwerking met de moslimontwerper Hana Tajima, en H&M koos afgelopen jaar voor moslimmodel en modeblogger Mariah Idrissi, die een hoofddoek droeg in de ‘Close the Loop’ campagne. Chanel koos vorig jaar al voor Dubai als locatie voor de presentatie van de Cruise Collection 2015. Die collectie was overigens niet specifiek gericht op de Arabische wereld, maar het merk wilde wel aansluiten bij de behoefte van islamistische klanten over de hele wereld.
Een aantal retailers speelt vooral in op de Ramadan en het Suikerfeest; zo bieden online winkels als Net-A-Porter een Ramadan Edit aan in de heilige maand. Ook het Spaanse merk Mango lanceerde afgelopen jaar een speciale Ramadan-collectie in alle Arabische landen waar de keten gevestigd is. De speciale Ramadan-collectie bestond uit outfits voor ‘speciale avonden’, waaronder tops met rijke strassteen versieringen, palazzobroeken en tuinbroeken. Mango liet weten al meer dan tien jaar in te spelen op de Arabische markt met ontwerpen voor iedere dag. In 2014 bracht DKNY een al Ramadan-collectie op de markt, bestaande uit maxirokken, jurken en een jumpsuit.
Volgens een rapport van Thompson Reuters is de verwachting dat moslimvrouwen in 2019 zo’n 484 miljoen dollar aan kleding en schoenen zullen uitgeven. Melanie Elturk, CEO van modemerk Haute Hijab, schreef vorig jaar op Elle.com dat de ‘bedekkende mode’ in opkomst is. “Merken begrijpen het eindelijk; moslims (in dit geval moslima’s) zijn een bloeiend, volledig functionerend en actief segment in de samenleving, die het verdienen om erkend en gehoord te worden.”
Beeld: Dolce & Gabbana, Facebook H&M