(advertentie)
(advertentie)
‘Dutch Sustainable Fashion Week steeds interessanter voor retailers’

Dat de kledingindustrie vervuilend is, weten veel consumenten inmiddels wel. Dat er tegenwoordig allerlei duurzame initiatieven op de markt zijn, weten ze net zo goed. Toch kiezen nog maar weinig consumenten daadwerkelijk voor duurzame mode. Daar hoopt Cécile Scheele, oprichtster van het duurzame mode- en lifestyle agentuur Goodbrandz, door middel van de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) verandering in te brengen. De derde editie van het jaarlijkse evenement, een initiatief van Goodbrandz in samenwerking met onder andere Euretco en Urgenda, is inmiddels ten einde. FashionUnited blikt samen met Scheele terug op de duurzame modeweek.

Bijna 70 procent van de Nederlandse vrouwen wil duurzame mode, maar slechts 11 procent weet waar dit verkrijgbaar is, blijkt uit onderzoek van Goodbrandz, dat duurzame merken als MyoMy, Lanius en A Beautiful Story vertegenwoordigt. “Ik kijk zeer positief terug op de DSFW. Door op een positieve manier duurzame mode op de kaart te zetten, worden zowel consumenten als retailers geënthousiasmeerd. Dit jaar merkten we dat duurzaamheid echt enorm leefde onder consumenten, mede door alle regionale activiteiten,” vertelt Scheele tegenover FashionUnited.

‘Dutch Sustainable Fashion Week steeds interessanter voor retailers’

”Dutch Sustainable Fashion Week steeds interessanter voor de retailer”

Een jaar na de oprichting van haar eigen duurzame modelabel B-FRNK in 2010 startte Scheele samen met twee andere duurzame merken het agentschap Goodbrandz. Het bedrijf organiseerde drie jaar geleden de eerste DSFW, om samen met winkeliers duurzaamheid zichtbaarder te maken bij consumenten. Zo’n tachtig Nederlandse modezaken sloten zich destijds aan om duurzame kleding extra zichtbaar te maken in hun winkels. Vorig jaar verdubbelde dit aantal zich en werd de duurzame modeweek grootser aangepakt met een catwalkshow voor duurzame mode en andere evenementen.

Dit jaar sloten zich ruim 400 modezaken aan bij de DSFW, die van 7 tot en met 16 oktober liep. “Dit is een typisch voorbeeld van het sneeuwbaleffect. De voorgaande twee edities hebben we echt te danken aan de koplopers die deelgenomen hebben en nu merken we dat het breed wordt opgepakt. Ook de regionale aandacht, samenwerking met gemeenten en shoppingroutes hebben daar een bijdrage in gehad,” aldus Scheele. Die laatste, de winkelroutes door 25 verschillende steden en langs deelnemende modezaken, was deze editie volgens Scheele opvallend succesvol. “Consumenten hebben daadwerkelijk de routes gevolgd aan de hand van de routekaarten. Hiermee werd zichtbaar hoeveel winkels, zo’n tien tot twintig in de desbetreffende steden, er al een duurzaam aanbod hebben,” vertelt de initiatiefneemster.

“Deelnemende retailers waren ook erg enthousiast. Waar over het algemeen nog behoefte aan is bij hen en consumenten, is om de achtergrondverhalen van hun duurzame merken duidelijker uit te drukken. Daar hebben wij ze bij geholpen.” Met het thema ’What if this...could talk’ gebruikten de deelnemende winkeliers verschillende tools als hangtags voor duurzame kledingstukken, om zo de herkomst en het achtergrondverhaal ervan duidelijk te maken aan consumenten.

In alle opzichten is de duurzame modeweek dus gegroeid tegenover de voorgaande edities. “De DSFW wordt een landelijk evenement, welke steeds interessanter wordt voor de retailer om aan deel te nemen.” Volgens Scheele is het interessant, omdat het daadwerkelijk meer aanloop naar de winkel genereert. “De retailer komt positief onder de aandacht en de consument waardeert duurzaamheid steeds meer.”

‘Dutch Sustainable Fashion Week steeds interessanter voor retailers’

DSFW moet ervoor zorgen dat er duurzame mode wordt gekocht

Naast verschillende acties in deelnemende winkels werden er door het hele land verschillende evenementen georganiseerd, waaronder in het Textielmuseum in Tilburg en De Hallen in Amsterdam. In die laatste vonden op de landelijke Dag van de Duurzaamheid op 10 oktober twee duurzame modeshows, The Streetwear Fashionshow en de Dutch Design Fashionshow, plaats. Tijdens de show presenteerden Nederlandse merken en ontwerpers hun milieuvriendelijke kleding- en accessoirecollecties. “Positieve feedback die we kregen is dat de shows niet onderdeden aan de show voor de shows van de Amsterdam Fashion Week. Een groot compliment, omdat we willen aantonen dat duurzame mode niet onderdoet aan conventionele mode.”

De bijkomende evenementen zijn georganiseerd om consumenten te laten zien waar duurzame mode precies verkrijgbaar is. Want vaak willen ze volgens Goodbrandz wel duurzaam zijn, maar weten ze niet hoe en waar. “Er vindt een langzame beweging plaats in het consumentengedrag, waarbinnen de fast fashion steeds minder gewaardeerd wordt en authenticiteit en kwaliteit belangrijker worden. In Nederland is het zo dat 9 van de 10 consumenten geen kennis hebben over de achtergrond van wat ze aan kleding kopen. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat als retailers consumenten beter informeren, er daadwerkelijk duurzame mode gekocht zal worden,” legt Scheele uit. “Dat is wat we met de DSFW willen bewerkstelligen.”

Om het onderwerp ‘duurzaamheid’ volgend jaar nog groter onder de aandacht te brengen, is Goodbrandz van plan om in 2017 samen te werken met nog meer gemeenten. “Velen hebben dit al toegezegd. Daarnaast richten we ons volgend jaar op ruim 1.000 deelnemende winkeliers,” aldus Scheele.

Beeld: FashionUnited