• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Duurzaam label The Denim Project start crowdfunding-campagne

Duurzaam label The Denim Project start crowdfunding-campagne

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Het nieuwe Deense label The Denim Project heeft een stof ontwikkeld die voor maar liefst 98 procent bestaat uit gerecycled textiel. Oprichter Jesper Keiser wil van deze stof spijkerbroeken maken om aan een breed publiek te verkopen, en is daarom een crowdfunding-campagne gestart.

Voor het maken van de stof wordt textielafval op kleur gesorteerd, waarna het opnieuw wordt gesponnen tot garen. Tijdens deze procedure is geen verf nodig, en naar verluidt wordt tevens een kilo minder katoen per item gebruikt dan tijdens het gangbare proces. Uiteindelijk wordt tijdens het productieproces van deze duurzame jeans daarom maar liefst 11.000 liter water wordt bespaard.

Voor het omzetten van zijn duurzame idee in een bedrijf, is de ondernemer een crowdfunding-project gestart op de website van zijn merk. Het doel is om voor 18 februari 5.000 broeken te hebben verkocht voor 55 euro per stuk. “Als we duurzaamheid blijven zien als iets bijzonders, wordt het nooit een volledig geaccepteerd onderdeel van bedrijven,” vertelde Keiser in een interview met Resource. Duurzaamheid moet volgens Keiser een centrale rol gaan spelen bij alle ondernemingen.“Wij willen hieraan werken omdat we hebben ontdekt dat duurzaamheid voor de meeste mensen een belangrijk aspect is dat de kwaliteit van jeans mede bepaalt.”

De broeken van The Denim Project zijn verkrijgbaar in de pasvormen slim fit en regular fit. Per broek kunnen consumenten kiezen uit tien kleuren, waaronder Raw Blue en Dark Grey. De eerste broeken zullen vanaf juni 2016 worden verzonden.

The Denim Project