• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Duurzame textiel innovaties: Veganistisch cactusleer uit Mexico

Duurzame textiel innovaties: Veganistisch cactusleer uit Mexico

Door Christin Parcerisa

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

Mexico City - Met als doel een alternatief voor dierlijk leer te vinden, ontwikkelden Adrián López Velarde en Marte Cázarez, beiden afkomstig uit Mexico, veganistisch leer gemaakt van nopal (een cactus). Dit materiaal hebben ze met succes gepresenteerd tijdens de meest recente editie van de International Leather Fair Lineapelle 2019, die afgelopen oktober plaatsvond in Milaan, Italië.

Het doel van de ondernemers was om een dierenleedvrij, duurzaam alternatief zonder giftige chemicaliën, ftalaten en PVC te creëren. Het resultaat, cactusleer, is gedeeltelijk biologisch afbreekbaar en beschikt over de technische specificaties die zijn vereist in de mode-, lederwaren-, meubel- en zelfs auto-industrie. Dankzij de hoge weerstand en houdbaarheid van (minimaal) tien jaar kan dit organische, duurzame materiaal het gebruik van dierlijk leer en niet duurzame synthetische materialen vervangen.

Na twee jaar onderzoek en werk konden de makers, afkomstig uit Guadalajara in Jalisco en Aguascalientes, in juli eindelijk het cactusleer afmaken. Het materiaal wordt verhandeld onder de naam Desserto, en heeft ook soortgelijke kenmerken als dierlijk of synthetisch leer, zoals elasticiteit, aanpasbaarheid en de stof is ademend.

FashionUnited sprak met Adrián López Velarde, vice-president van Adriano Di Marti, Desserto, die vertelt over het verhaal achter het veganistische leer, de eigenschappen ervan en waar het duurzame merk naartoe gaat.

Hoe kwam je op het idee van op cactus gebaseerd, veganistisch leer?

"Ik kwam op het idee nadat ik eerst in de meubel- en daarna in de auto-industrie had gewerkt en Marte Cávarez in de mode-industrie. Daar ontdekten we dat het probleem van milieuvervuiling ernstig was. Als gevolg hiervan raakten we geïnteresseerd in het verminderen van de impact op het klimaat, dus besloten we te stoppen met onze banen en Adriano Di Marti te starten. Het is een bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van Desserto, dat tegenwoordig bekendstaat als veganistisch cactus- of nopalleer."

Waarom heb je voor cactus of nopal als belangrijkste grondstof gekozen?

"Het idee voor deze grondstof is ontstaan omdat deze plant geen water nodig heeft om te groeien, en omdat er genoeg van zijn in Mexico. Ook symbolisch gezien vertegenwoordigt het ons als Mexicanen, iedereen kent het. Om dit materiaal in verschillende industrieën te verwerken, is het essentieel om rekening te houden met een stabiele, overvloedige aanvoer van grondstoffen. We beschikken momenteel over twee hectare waar we nopal verbouwen, met een uitbreidingsmogelijkheid van veertig hectare. Wat betreft productiecapaciteit hebben we 500.000 meter per jaar."

Hoe kwam je erbij dat nopal een goed alternatief voor dierlijk leer zou kunnen zijn?

"We zijn er na twee jaar onderzoek en ontwikkeling in geslaagd om geschikt materiaal te produceren dat voldoet aan de kenmerken en technische, mechanische specificaties die zijn vereist voor industrieën die dierlijk of synthetisch leer gebruiken. Dankzij de organische samenstelling is het materiaal ademend, waardoor veganistisch cactus- of nopalleer vergelijkbaar is met dierlijk leer."

Hoe was je ervaring bij Lineapple? Hoe is jullie product ontvangen?

"Het enthousiasme bij Lineapple voor Desserto was overweldigend. We hadden niet verwacht belangstelling te krijgen van zoveel verschillende industrieën en ontwerpers van over de hele wereld. Naast de vele felicitaties en positieve reacties, is het noemenswaardig dat een Lineapple-presentator op het innovatie- en duurzaamheidsforum zei dat van alle duurzame materialen op de beurs, dat van ons het meest geschikt is voor luxemerken vanwege zijn flexibiliteit, zachtheid, uiterlijk en kleur."

Kun je vertellen waar je bedrijf momenteel staat?

"Ons bedrijf werkt al in projecten met grote groepen in diverse branches, en we hebben het vermogen om deze projecten te laten slagen. Ons onderzoek is echter nog niet voltooid, want hoewel ons materiaal al geschikt is voor marketing en zeer duurzaam is, begrijpen we dat innovatie de motor is van ieder bedrijf dat zeker wil zijn van zijn toekomst."

Hoe ziet cactusleer eruit? Wat is het verschil met dierlijk leer?

"Desserto is zeer duurzaam materiaal, waarvan de ecologische voetafdruk niet zo groot is als van dierlijk leer. Het vereist geen intensief gebruik van water en het is vrij van ftalaten, giftige chemicaliën en PVC. Ook kan de flexibiliteit zorgen voor besparingen, omdat het de productiviteit verhoogt van productielijnen die het gebruiken. Daarnaast is het een materiaal dat zachtheid biedt en qua uiterlijk lijkt op dierlijk leer."

Hoe denk je dat de branche naar dit duurzame alternatief voor leer kijkt?

"Het is het juiste moment voor het aanbieden van dit alternatief, omdat niet alleen bedrijven zijn geïnteresseerd zijn in nieuwe materialen zoals deze, maar ook omdat steeds meer eindgebruikers milieuvriendelijke materialen eisen."

"Na onze lancering in Milaan hebben we bevestigd gekregen dat de Europese markt absoluut klaar is om dit materiaal in de productielijnen op te nemen. En voor bedrijven in onze eigen regio geldt hetzelfde. We hebben nauw contact gehad met verschillende spraakmakende bedrijven in onze buurlanden, waarmee we aan interessante projecten werken."

Wat zijn de grootste uitdagingen waarmee je te maken krijgt?

"De grootste uitdaging waar we tegenaan zijn gelopen, is het vinden van een manier om onze materialen toegankelijk te maken voor kleine en middelgrote bedrijven. Soms vormen minimale afnamehoeveelheden een barrière voor hen. Daarom proberen we altijd een inventaris te hebben, zodat ze kleine hoeveelheden kunnen kopen. We werken ook samen met potentiële leveranciers die onze materialen voor iedereen beschikbaar kunnen stellen."

Waarom zouden fabrikanten dit materiaal gebruiken?

"Omdat ons materiaal zeer duurzaam en kostenbesparend is en voldoet aan de vereiste specificaties, is het een alternatief dat een win-win scenario biedt. Fabrikanten zullen niet alleen profiteren van de ontwikkeling van een hoogwaardig, duurzaam assortiment, maar zullen ook een concurrentievoordeel hebben omdat ze ermee bijdragen aan zorg voor het milieu en voldoen aan de groeiende vraag van eindgebruikers naar een milieuvriendelijk aanbod."

Welke positieve impact kan het materiaal hebben op het milieu?

"De positieve invloed die ons materiaal kan hebben op het milieu als het wordt geïntegreerd in de belangrijkste productielijnen in de eerder genoemde branches, is dat het kan leiden tot 32 tot 42 procent minder plastic afval - afhankelijk van de versie van ons materiaal. Daarnaast wordt het waterverbruik met 20 procent verminderd. Momenteel verbruikt alleen al de modeindustrie bijna 79 miljard kubieke meter water, wat genoeg is om 32 miljoen Olympische zwembaden mee te vullen. Rekening houdend met de verwachting dat tegen 2030 nog eens 39 miljard kubieke meter water wordt verbruikt, is het resultaat voor de wereldeconomie 32 miljoen euro per jaar. Het zou de wereldeconomie ten goede komen wanneer de modeindustrie manieren kan vinden om het waterverbruik te verminderen."

"Wat afval betreft, produceert de mensheid jaarlijks 2.100 miljoen ton afval. Kijkend naar de ecologische voetafdruk betekent dat dat de wereldbevolking al ruim 1,6 keer zoveel afval produceert als dat de aarde kan absorberen in dezelfde tijdsperiode. Wat vandaag de dag aan afgedankte kleding op de afvalberg belandt, zal met 60 procent toenemen tussen 2015 en 2030, waarbij jaarlijks 57 miljoen ton aan afval op de afvalberg terecht zal komen. Dit vergroot de totale modeafvalberg tot 148 miljoen ton tegen 2030, wat overeenkomt met een jaarlijkse hoeveelheid afval van 17,5 kilogram per hoofd van de wereldbevolking."

"Op deze gebieden kunnen onze innovaties op grote schaal voordelen bieden. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. We zijn er echter van overtuigd dat het op alle mogelijke manieren zal lukken om binnenkort veranderingen door te voeren. De modeindustrie heeft inherente positieve kanten, met creativiteit als meest iconische karaktereigenschap. Met behulp van technologieën en innovaties heeft mode het talent, de netwerken, de financiering en alle middelen die nodig zijn voor transformatie. Het is tijd om zaken op een andere manier aan te pakken."

Dit artikel verscheen eerder op Fashionunited.mx. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Adriano Di Marti, Desserto

cactusleer
Desserto
DUURZAME TEXTIEL INNOVATIES
Global Fashion Stories
México
Vegan
veganistisch leer