• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Dyanne Beekman ontwerpt bedrijfskleding McDonald's Amerika

Dyanne Beekman ontwerpt bedrijfskleding McDonald's Amerika

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Naast het personeel van McDonald´s Nederland lopen binnenkort ook de medewerkers van de fastfoodketen in Amerika rond in bedrijfskleding van Dyanne Beekman. De Nederlandse mode-onderneemster zette onlangs haar handtekening, zo laat de Beekman Group donderdag weten in een persbericht.

De nieuwe bedrijfskleding, die valt onder de Beekman Group, gaat er hetzelfde uitzien als de kleding die Beekman vijf jaar geleden al ontwierp voor McDonald´s Nederland. De werkoutfit bestaat uit een zwarte aangesloten broek, een blauw-wit geblokte blouse met oprolbare mouwen, een zwart schort met een geblokt lint en een zwarte pet, met een strik erop bij de vrouwen. De kleding is volgens Frans ten Berge, directeur van de Beekman Group, heel persoonlijk. “We moeten ons natuurlijk aan bepaalde voorschriften houden, maar de collectie is breed waardoor medewerkers er toch een eigen stijl mee kunnen creëeren. We hebben ook een stijlgids gemaakt, waarin personeelsleden precies zien hoe ze hun werkkleding kunnen dragen," vertelt hij aan FashionUnited.

Dyanne Beekman werd benaderd door een Amerikaanse franchisenemer

"Eén van de Amerikaanse franchisenemers was in Nederland bij de McDonald´s en zag de door Dyanne ontworpen werkkleding," vertelt Ten Berge. "Het persoonlijke uiterlijk van de kleding viel zo in de smaak, dat het vanaf toen eigenlijk ging lopen."

In december van vorig jaar werd de bedrijfskleding van Beekman voor het eerst getest in verschillende restaurants van de franchisenemer. Daar waren medewerkers zo tevreden, dat het bij het Amerikaanse hoofdkantoor van McDonald´s werd neergelegd. Beekman vliegt aankomende week naar Los Angeles om daar voor het hoofdkantoor een toelichting te geven op de filosofie achter haar bedrijfskledinglijn. Aansluitend daarop presenteert ze de bedrijfskleding tijdens een modeshow. "Het is voor de Beekman Group de eerste keer dat we ons zo groots presenteren," laat Ten Berge weten.

´Werknemers moeten zich prettig voelen in hun werkkleding´

“Ik ben enorm trots dat McDonald´s Amerika mij gevraagd heeft,” laat Beekman weten in een persbericht. “Het is een bekroning op mijn gedachtegoed dat ik al bijna twintig jaar uitdraag: kleding moet mensen mooier maken én pragmatisch zijn. Of dat nou in je privéleven is of tijdens je werk.”

Dat is ook precies wat McDonald´s volgens Ramona Santiago, de franchisenemer bij wie het allemaal begon, wil uitdragen. “Onze mensen moeten zich zo goed voelen als ze eruit zien. Gedurende de testperiode vertelden onze medewerkers dat ze zich én prettig én trots voelden de kleding van Beekman te dragen. Ze biedt ons niet alleen het uniform, maar ook mode,” legt Santiago uit in een persbericht.

Het ontwerpen van bedrijfskleding begon vijf jaar geleden in Nederland

De kleding van McDonald´s Nederland bestond uit een broek en blouse die voor mannen en vrouwen hetzelfde waren. De fastfoodketen vroeg zich af of een andere outfit een bijdrage zou kunnen leveren aan een beter imago. "Dyanne werd gevraagd om advies en dat meedenken heeft erin geresulteerd dat ze zelf de kleding voor McDonald´s mocht ontwerpen."

"Onze filosofie is anders dan die van andere leveranciers van bedrijfskleding. We zijn op het individu gericht, op een persoonlijke stijl. Dat spreekt veel bedrijven aan. Daarom hebben we nu voor meerdere bedrijven, waaronder Roompot Vakantieparken, bedrijfskleding mogen maken," vertelt Ten Berge.

Omdat franchisenemers van McDonald´s zelf mogen bepalen wat hun personeel draagt, is het nog niet bekend of en wanneer de bedrijfskleding in heel Amerika gedragen gaat worden. “Ik kan niet voorspellen hoeveel restaurants het gaan dragen, maar er zijn al restaurants die het hebben. Het is pas na de presentatie duidelijk hoeveel restaurants er nog meer mee zullen gaan,” laat Beekman Group directeur Ten Berge nog weten.

Dyanne Beekman is mode-ondernemer en televisiepresentratrice. Deze maand opende ze haar eerste winkel in Hilversum, een belevingswinkel voor mode, eten, beauty en interieur. Voor het grote publiek werd ze bekend met onder meer televisieprogramma Looking Good op RTL4 en haar eigen collecties. Ze is al negentien jaar directeur van de Beekman Group, wat is uitgegroeid tot een mode-onderneming met vijf divisies: Dyanne collecties, Bedrijfskleding, Styling, Events en Training & Advisering. Frans ten Berge is directeur van de Beekman Group.

Dyanne Beekman