• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Een buitengewone modecarrière: Jessica Couch - Fashion Tech Consultant, Founder & Ondernemer

Een buitengewone modecarrière: Jessica Couch - Fashion Tech Consultant, Founder & Ondernemer

Door Ameera Steward

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Jessica Couch Credits: Portret met dank aan Jessica Couch.

Op de vraag 'wie ben je? zegt Jessica Couch dat dat iets is waar ze nog steeds over nadenkt. "Ik zou zeggen dat ik een vrouw ben die over zichzelf aan het leren is, die haar plaats in de wereld aan het leren is en die haar doel in het leven probeert te begrijpen," legt Couch uit. "Ik heb het gevoel dat ik veel verschillende dingen belichaam voor andere mensen en ook ik vraag me af, buiten die dingen, wie ben ik?" Maar wat haar carrière betreft, is Couch een oprichter, consultant en ondernemer.

Over deze serie:

De mode-industrie is meer dan alleen banen in ontwerpen of styling. Net als elke andere sector is mode een business, dus er is een plek en een baan voor iedereen. Dat geldt ook voor iemand die van wiskunde houdt, iemand die alleen van winkelen houdt of iemand die zakelijk ingesteld is.

Het woord "iedereen" verwijst niet alleen naar mensen met verschillende interesses of functietitels, maar ook naar mensen van een ander ras of geslacht. We hebben besloten om te benadrukken hoe divers de mode-industrie is, zou kunnen zijn en zou moeten zijn met een reeks verhalen over zwarte professionals met een niet zo doorsnee modecarrière.

Hoe ben je in de modewereld terechtgekomen?

"Ik geloof dat ik een liefde voor mode heb ontwikkeld, omdat het de enige manier was waarop ik mezelf op school kon uitdrukken. Het was een verlengstuk van mijn persoonlijkheid, wanneer ik de woorden niet kon vinden om het te doen, of wanneer er geen tijd was om een eerste indruk te maken door een elevator pitch te houden, was wat ik droeg echt belangrijk voor me," zegt Couch.

In 2010 studeerde ze af aan het North Carolina State Wilson College of Textiles met een bachelordiploma in productmanagement voor modeontwikkeling. Na haar afstuderen maakte Couch een reis naar Egypte, waar ze naar eigen zeggen de ware betekenis achter het vrouw-zijn leerde kennen.

"Een dichotomie van het bestaan als vrouw en hoe moslimvrouwen volledig bedekt zijn, maar zo versierd dat je kunt zien dat ze blij zijn dat ze bedekt zijn", legt Couch uit. "En dan heb je in de VS vrouwen die topless protesteren en eisen dat ze respect krijgen. Het feit dat ik als vrouw besta en die tweedeling in gedachten heb, heeft me er echt toe aangezet om mijn eerste winkel te openen, omdat ik beide kanten wilde vertegenwoordigen met de producten die we verkochten."

Daarom opende Couch in 2011 haar winkel Luxor and Finch. Hierdoor realiseerde ze zich dat ze niet de middelen of de technologie had om te ontwerpen zoals zij dat wilde. Couch begon zich toen af te vragen hoe technologie een betere ervaring voor haar bedrijf kon creëren. Met de vraag hoe ze een betere ervaring kon creëren, besloot ze haar winkel te sluiten en in 2013 en 2014 stage te lopen bij Tracy Reese en CLM Agency.

"Ik probeerde erachter te komen waar techniek het eerst geïntegreerd zou worden. Zou het aan de ontwerpkant liggen of aan die van de stylisten? Ironisch genoeg. Het was allebei," zegt Couch. Couch besloot toen om in 2015 naar de Cornell University te gaan om haar master in professionele studies te halen. "Dat veranderde echt de koers van hoe ik de mode-technologische kant van de industrie zou gaan benaderen," zegt ze.

Na haar afstuderen wilde Couch de methodologie die ze had ontwikkeld op de graduate school testen om te zien of deze toepasbaar was op de mode- en schoonheidsindustrie. Daarom lanceerde ze in 2019 haar bedrijf Fayette Road, waar ze een gemeenschap van meer dan vijfduizend mensen kon opbouwen door brunches te organiseren, banen aan te bieden en meer tech-gerelateerde adviesmogelijkheden te bieden. "Maar we hebben dat onlangs opgeheven omdat ik me meer wil richten op mode en luxe," legt Couch uit.

Credits Portret met dank aan Jessica Couch.

Wat is je huidige baan in de modewereld?

"Ik noem mezelf nu een consultant," zegt Couch. Couch is niet alleen een fashion tech consultant, maar werkt ook aan het bouwen van een platform genaamd Looks AI - een peer-to-peer fashion discovery platform waarmee iedereen met elk lichaamstype direct een influencer kan worden.

"Dus als je een profiel wilt maken van de dingen die je de afgelopen tien dagen hebt gedragen, kun je die items taggen, informatie geven over hoe ze passen en dat op je profiel plaatsen", legt Couch uit. "Als mensen die net zo gebouwd zijn als jij en een vergelijkbare stijl hebben interactie hebben met die items, als ze het kopen, krijg jij betaald - één op één monetisatie." Couch voegt eraan toe dat dit platform is gebouwd om mensen die echte stijlbeïnvloeders zijn de erkenning te geven die ze verdienen.

Hoe ziet een gemiddelde dag er voor jou uit?

Als Couch om 6 uur 's ochtends wakker wordt, gaat ze eerst trainen. Omdat ze haar Google-alerts wijdt aan de sleutelwoorden in de mode-technologie-industrie, is een ander deel van haar ochtendroutine lezen. Ze schrijft 's ochtends ook artikelen voor verschillende publicaties. En ze schrijft een nieuwsbrief die ze op Linkedin plaatst.

Op dit moment werkt Couch samen met een bepaald bedrijf, dat ze niet mag noemen, om hen te helpen met het herstructureren van hun bedrijf. Dus een gemiddelde werkdag voor haar als teamlid is ervoor zorgen dat alles op orde is en het ontwikkelen van nieuwe operationele handleidingen.

Daarnaast, als het gaat om Looks AI, zit ze in talloze vergaderingen met verschillende teams om het platform te bouwen. "Ik probeer wat tijd over te houden voor persoonlijke projecten, de klant met wie ik werk en doelen die ik moet halen," zegt Couch. "Dus op dit moment is het gewoon altijd onderweg."

Een woordje carrièreadvies

"Wees niet bang voor de term technologie," zegt ze. "Omdat veel mensen technologie horen en denken 'oh, dit kan ik niet'." Couch vervolgde: "Ik denk dat iedereen die deze industrie in wil, het probleem dat ze willen oplossen moet identificeren en van daaruit verder moet werken. Want er zijn zoveel verschillende soorten technologieën en soorten innovatie, en als je het persoonlijk maakt aan de hand van een probleem dat je wilt oplossen, heb je een betere kans om je niche te vinden."

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.com. Vertaling en bewerking naar het Nederlands door Emilie van Kinschot.

CARRIERE
Workinfashion