(advertentie)
(advertentie)
Een dag uit het leven van een visual merchandiser bij H&M

Jay Kusters werkt als visual merchandiser in de H&M-flagshipwinkel in Amsterdam. Een creatieve functie die hem op het lijf is geschreven. “Elke dag houd ik mij bezig met mode, styling en trends. Zeg nou zelf, dat is toch een droombaan?”

De bedrijfscultuur van H&M kenmerkt zich door een sterk geloof in de medewerkers. Talenten krijgen veel mogelijkheden om intern door te groeien. Toen Jay Kusters begon als sales advisor bij H&M voelde de sfeer bij het bedrijf meteen vertrouwd, ‘alsof hij er een tweede familie bij had’. Ook kwam hij in aanraking met een voor hem nieuwe functie: die van visual merchandiser. Als visual merchandiser zorg je er samen met je team voor dat alle kleding op een zo aantrekkelijk mogelijke manier in de winkels komt te hangen. Door met zijn collega mee te lopen in de winkel groeide zijn liefde voor deze functie. Zijn ambitie bleef niet onopgemerkt en vrij snel daarna kreeg hij de kans om door te groeien. “Ik ben begonnen in een klein filiaal met twee vm’ers en werk nu in de H&M-flagshipwinkel aan de Kalverstraat in Amsterdam waar we met zijn negenen zijn.”

Een dag uit het leven van een visual merchandiser bij H&M

Styling en winkelbeleving

De werkdag van een visual merchandiser bij H&M begint tussen zeven en acht uur ’s morgens. Eerst komt het gehele team samen in de speciale ‘vm-ruimte’. Jay: “We bespreken ieders individuele planning en stellen prioriteiten. Vervolgens ga ik naar mijn afdeling.” Jay is verantwoordelijk voor de herenafdeling. Het is zijn taak om de kleding op een aantrekkelijke manier te presenteren en om verkoopactiviteiten te evalueren om er zeker van te zijn dat deze uitstraling effect heeft. Hij draagt zorg voor alle displays, etalages en mannequins: “Ik check of de gedragen items nog beschikbaar zijn, of de styling klopt en of alles schoon en stofvrij is. Uitverkochte items worden aangepast in inspirerende nieuwe outfits. Vanuit het hoofdkantoor in Zweden zijn hiervoor richtlijnen opgesteld zodat elk filiaal dezelfde trends laat zien. Soms moet je echter aanpassingen doen, daarom vereist deze functie veel creativiteit.”

Wisselende trends

Omdat H&M en zeer brede doelgroep bedient, worden er op de herenafdeling verschillende concepten getoond die elk gericht zijn op een ander type man. Voor de styling is het belangrijk dat de visual merchandiser zich goed kan inleven in deze verschillende doelgroepen. Eens in de twee weken wordt de hele afdeling opnieuw ‘gematcht’. “Dit houdt in dat we alles omgooien en opnieuw stylen om zo een nieuwe trend tonen. Dit moet uiteraard zorgvuldig worden voorbereid”, legt Jay uit. “Voor dit seizoen zien we bijvoorbeeld veel sportinvloeden en technische materialen. Daarnaast wordt er eens in de zoveel tijd een grote campagne gelanceerd. Aangezien hier veel media-aandacht aan gekoppeld is, draait alles om een strakke planning. Op de dag dat de campagne uitkomt moet dit concept in alle winkels gerealiseerd zijn mét de bijbehorende inspirerende etalages.”

Een echte teamspeler

Als visual merchandiser werk je nauw samen met de rest van het team voor een mooie synergie tussen creativiteit en commercie. Elke dag loopt Jay samen met de department manager een rondje over de herenafdeling om te controleren of de winkelbeleving optimaal is. Wekelijks maakt hij een vergelijkbaar ronde met de store manager zodat iedereen up-to-date is. Samen met de andere visual merchandisers motiveert en coacht hij de sales advisors. Zo weten zij in zijn afwezigheid precies hoe de afdeling eruit hoort te zien en hoe alle displays en etalages bijgehouden moeten worden. Een andere taak is het spotten van talent – zoals de visual merchandiser destijds ook potentie zag in Jay. “Stel dat ik naar een ander filiaal wordt overgeplaatst, dan moet er altijd een opvolger, een ‘next me’, klaarstaan.”

Een dag uit het leven van een visual merchandiser bij H&M

Elke dag is anders

Jay Kusters houdt van zijn functie en prijst zichzelf gelukkig dat hij elke dag binnen een enthousiast team creatief bezig mag zijn met de uitstraling van de H&M-flagshipwinkel. “Mode betekent alles voor mij. Het inspireert mij overal waar ik ben. Met mode creëer je een eigen identiteit, je vertelt iets over jezelf zonder te spreken. H&M speelt snel in op trends. De uitdaging is om altijd een inspirerend beeld neer te zetten. Instagram is een handige tool om bepaalde trends beter te begrijpen, maar ook in het straatbeeld zie ik veel trends terugkomen.”

Jay is trots dat hij bij H&M werkt. Het bedrijf behoort tot beste werkgevers van Nederland en dat is niet zomaar. “Het is een prettige, creatieve en dynamische werkplek. Samen met je collega’s vorm je een hecht team waarmee je hard werkt, maar ook veel lol maakt. De mogelijkheden zijn oneindig. H&M blijft groeien en dat betekent dat er veel mogelijkheden zijn om zelf ook door te groeien. Ik ben begonnen als sales advisor en heb mezelf ontwikkeld tot visual merchandiser. Maar hierna kunnen er nog tien deuren opengaan, in zowel binnen- als buitenland. Als je laat zien dat je wilt en het kunt, dan is in feite alles mogelijk bij H&M. Het lijkt me tof om ooit op het hoofdkantoor te werken, hopelijk in Zweden. Privé kom ik ook graag in dit land, dus ja, ik zou zeker bereid zijn om voor een leuke baan te verhuizen naar Stockholm!”

Ben je geïnteresseerd in een baan als visual merchandiser bij H&M, of wil je meer informatie over deze functie? Klik dan hier.