• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Een eigen signatuur

Een eigen signatuur

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

"Stof moet een lekkere grip hebben, een mooie kreuk en een goed geluid"

Bijna iedereen heeft wel eens van het merk Trix&Rees gehoord. Het merk, dat genoemd is naar twee Nederlandse ontwerpsters. Dat merk was vroeger zo bekend? En maken zij geen kinderkleding? Inderdaad Trix&Rees bestaat al 23 jaar, maar gedurende die tijd is er veel veranderd. Intussen hebben de ontwerpsters een goedlopend bedrijf opgebouwd met verkooppunten wereldwijd en collecties die in de verste verte niet meer lijken op het beeld van twintig jaar geleden. Kinderkleding maken ze ook nauwelijks meer. Een gesprek met twee gedreven creatieve vrouwen over toen en nu en vooral over de toekomst.

Modeontwerpsters Trix Hoogveld en Resi van Kraaij verkeren in een vrolijke roes als FashionUnited hen een bezoek brengt op hun hoofdkantoor in Arnhem. De opwinding is te danken aan het enorme succes van de modeshow die daags voor ons gesprek heeft plaatsgehad. Het was voor het eerst in jaren dat het duo een show organiseerde en het smaakt naar meer. Van Kraaij: "Indertijd hebben wij elkaar beloofd dat wij het nooit meer zouden doen, omdat het vreselijk veel werk is om een modeshow te organiseren. Maar we hebben er allebei zo van genoten dat ik zeker weet dat we weer veel vaker shows gaan geven." Met de wervelende modeshow die plaatshad tijdens het culturele modefestival de 'Arnhem Mode Biënnale' vorige maand, is een nieuwe fase aangebroken voor het merk Trix&Rees. Enerzijds hebben de ontwerpsters in één keer goed kunnen laten zien wat zij met hun kleding bedoelen en aan de andere kant hebben zij voorgoed afgerekend met het verleden.

De samenwerking tussen Trix Hoogveld en Resi van Kraaij is naar eigen zeggen spontaan ontstaan. De vrouwen ontmoetten elkaar begin jaren 80 op de modeacademie in Arnhem en zijn toen samen kleding gaan maken. Van Kraaij: "Zo simpel als het klinkt, zo was het ook. Het klikte tussen ons, we werden vriendinnen en we zijn gaan samenwerken. Vervolgens konden we een pand huren en toen zijn we een winkeltje begonnen." Het was 1982 toen de eerste Trix&Rees winkel open ging en het duo maakte zelf alle kleding in een atelier achter de zaak. Hoogveld: "Wat we maakten kwam meteen in de winkel te hangen. Van vooruit plannen of collecties maken was toen nog niet echt sprake, maar intuïtief brachten we toch een compleet beeld." De twee ontwerpsters werken op eenzelfde manier en delen een passie voor mooie stoffen. "De stof is ons uitgangspunt. Daar beginnen we mee." Het is een werkwijze die nogal verschilt van de manier waarop de meeste Nederlandse modeontwerpers te werk gaan. Meestal begint een creatie met een schets op papier en daarbij wordt later de stof uitgezocht. De ontwerpsters van Trix&Rees hebben het creatieve proces omgedraaid. Van Kraaij: "Wij beginnen met de stof en gaan dan patronen maken en schetsen, met stof en naaimachine binnen handbereik." Hoogveld: "Ik denk dat onze werkwijze is voortgekomen uit onze instelling. We zijn allebei heel praktisch."Van Kraaij: "Wij vinden stoffen heel leuk. Een mooie stof inspireert, een A4'tje niet." Het is een vrij ambachtelijke manier van werken waarbij de kwaliteit van het gebruikte materiaal van groot belang is. "Een stof moet goed aanvoelen, een lekkere grip hebben, een mooie kreuk en een goed geluid." Als de stoffen gekozen zijn sluit het duo zich een week op en gaat ermee aan de slag tot er een ontwerp uit komt. Daarvan wordt vervolgens het patroon gemaakt. "En is de stof onverhoeds toch niet wat we ervan verwachtten dan gaan we het verven of met een wassing er overheen totdat het wel naar onze zin is." Zo werkten zij vroeger en zo werken zij nog steeds.

Hype

Het merk Trix&Rees heeft een heel eigen handschrift dat in de loop der jaren alleen maar sterker is geworden. In de beginperiode heeft het merk een enorme hype meegemaakt. Het merk werd beroemd door zijn wijde aansnoerbroeken, die gedragen werden met een korte wijde top erop. Hoogveld: "Iedereen wilde zo'n broek hebben met als gevolg dat wij op grote schaal werden gekopieerd. Financieel hebben wij daar niet onder geleden, maar voor onze naam is het niet goed geweest. Een kopie is immers nooit zo mooi als het origineel met als gevolg dat wij met die rommel werden geassocieerd." De blonde ontwerpster kan er nog steeds boos om worden. "We hebben eerst wel tegenstappen ondernomen, maar op een gegeven moment zijn we daarmee gestopt." Van Kraaij: "We werden er gek van. Stonden ons steeds op te winden. Het kostte teveel negatieve energie. Toen hebben we besloten er niet langer aandacht aan te schenken en gewoon door te gaan met ons werk." Het duo ging door onder dezelfde merknaam - "al hebben we wel eens overwogen om die te veranderen" - en bouwde het bedrijf verder uit. Een jaar of zes geleden is de groothandel weer opgepakt en werd er verder uitgebreid. Inmiddels heeft Trix&Rees naast de goedlopende eigen winkel in Arnhem, ongeveer tachtig verkooppunten in Nederland en wordt het merk verkocht aan klanten in België en Zwitserland tot in Nieuw Zeeland en Japan toe. Meer eigen winkels komen er niet. Dat hebben ze tien jaar geleden in Amsterdam en in Haarlem geprobeerd, maar dat is niet goed bevallen. "Wij merkten dat we steeds verder van onze bron afraakten. Dat we verwijderd raakten van wat wij echt leuk vinden om te doen, namelijk met kleding bezig zijn en mooie collecties maken. Met pijn in het hart hebben we toen die twee winkels gesloten teneinde 'ruimte' voor onszelf te creëren. En we hebben besloten voortaan alles onder één dak te houden, omdat dat voor ons beter werkt." Vanuit het hoofdkantoor - een monumentaal pand vlakbij het centraalstation - in Arnhem, dat overigens niet meer zoals vroeger achter de winkel is gevestigd, wordt nu de groothandel bestierd en de winkel aangestuurd.

Lingerie

Met de modeshow van afgelopen maand wilde het duo laten zien waar het merk Trix&Rees nu - na 23 jaar in de mode - voor staat. "Het is natuurlijk leuk dat men onze naam nog van vroeger kent, maar de collectie is de afgelopen jaren wel veranderd en gegroeid." Nieuw deze zomer is bijvoorbeeld de introductie van een lounge- / lingeriecollectie. Toch bleven mensen in de branche verrast op het merk reageren - terwijl Trix&Rees alweer een paar jaar op vakbeurzen als de Modefabriek staat - omdat zij nog steeds het oude beeld voor ogen hebben. Voor Trix&Rees is een nieuwe fase aangebroken waarbij zij zich actief op klantenwerving richten en op zoek gaan naar agenten in het buitenland. De focus ligt op damesmode (kinderkleding wordt nu nog alleen voor de eigen winkel gemaakt), omdat "ons hart daar ligt." Het bedrijf is klaar voor (inter)nationale groei. "We hebben een hechte ploeg en voldoende ruimte. De productie - die voornamelijk in Polen, Roemenië en Portugal plaatsvindt - is op orde en we hebben uitstekende stoffenleveranciers. Bovendien hebben we nu de knowhow om uit te breiden en waar nodig, problemen op te vangen."

Hoogveld en Van Kraaij zijn nog helemaal vol van alle enthousiaste reacties die ze na de show ontvingen. Van Kraaij: "Als ik ons merk moet omschrijven dan zou ik de woorden herhalen die in de flyer voor de modeshow stonden: stoere romantiek. Het is vrouwelijk en draagbaar. Je kunt ermee naar een feestje en naar je werk. Het is multifunctionele kleding maar met een heel eigen sfeer en geschikt voor vrouwen met maat 36 tot 44." Inderdaad het merk is opvallend, multifunctioneel en het heeft een eigen gezicht. Het is ook creatief en eigenwijs en heeft daarmee veel weg van zijn ontwerpsters.

Esmerij van Loon

2005-7

FUvakblad
trix en rees
Trix&Rees