Een heldere visie op trends
bezig met laden...
Trends en trendprognoses, het zijn onderwerpen waar bijna iedereen wel een mening over heeft. Trendprognose is een essentieel onderdeel van mode en modebedrijven kunnen eigenlijk niet zonder. Toch wordt het zelden concreet. Rond trendprognose blijft een zweem van 'vaagheid' hangen. Ondertussen groeit de vraag naar dergelijke informatie omdat de consument steeds wispelturiger lijkt te worden en moeilijker te vangen. Met het nieuw opgerichte Stijlinstituut wil Anne Marie Commandeur daar verandering in te brengen. "Het is vandaag voor ons ook een feestje", zei zij bij aanvang van de eerste workshop van het Stijlinstituut afgelopen donderdag, en daarom waren er taartjes om de gelegenheid te vieren. De eerste trendpresentatie van het nieuwe instituut, dat een initiatief is van Studio Commandeur, werd meteen al goed bezocht. In de Amsterdamse tuinstudio van het bureau hadden zich ca. 25 belangstellenden verzameld.
"Er is vernieuwing nodig in het trend en informatieaanbod. Daarvoor willen wij een podium zijn. Enerzijds met een breed aanbod van onze kant dat wordt uitgebreid met input van onze leden." Het Stijlinstituut wil de eigen expertise met trendprognose beschikbaar stellen aan een grotere groep. "Daarnaast is het de bedoeling dat u ook reageert, commentaar geeft en vragen stelt," zei de initiatiefneemster, "zodat het zich kan ontwikkelen tot een interactief platform." Twee keer per jaar gaat het Stijlinstituut workshops (stijl ateliers) organiseren waarbij niet alleen de megatrends - tendensen die niet seizoensgebonden zijn maar een langere periode in de samenleving en de mode merkbaar zijn - worden behandeld, maar ook concrete handvatten worden geboden die van nut zijn bij de ontwikkeling van nieuwe collecties. De terugkeer van de romantiek in de vrouwenmode bijvoorbeeld. Of het belang van kwalitatief hoogwaardige stoffen en het feit dat die steeds dunner en lichter worden. En de leger ('army')invloeden die in allerlei vormen opduiken en beelden van de tressen, epauletten en kleuren die daarbij horen. Commandeur drukte haar toehoorders op het hart dat men niet 'alles' moet willen, maar dat het belangrijk is voor het eigen merk keuzes te maken uit het enorme trendaanbod. "Alleen wanneer bewust keuzes worden gemaakt behoudt een merk zijn authenticiteit. Dat is het probleem met veel collecties die nu in de winkel hangen, het is niet duidelijk waar zij voor staan."
Geen vage beelden of verwarrende projecties dus, maar foto's, collages, pantonekleuren en heldere taal. Hetzelfde geldt voor de prachtig vormgegeven belijningsboeken die te koop zijn en bij de presentatie ter inzage lagen. Naast een basisuitgave met de megatrends worden ieder half jaar aparte boeken gemaakt voor de dames-, heren- en 'casual' markt. Prachtige uitgaven met op iedere pagina een verrassing. Of het nu een geheel gele bladzijde betreft (over de groeiende invloed en importantie van China) of één waar allemaal vrouwenfiguurtjes zijn uitgestanst (om de terugkeer van een romantisch silhouet te verbeelden). Met deze concrete benadering biedt het Stijlinstituut haar leden (modebedrijven, zelfstandigen en studenten) een compleet en trendbeeld - op maat - dat even informatief is als inspirerend.