Eerste ready-to-wear collectie Filling Pieces: "Overstappen naar confectie is veel moeilijker"
bezig met laden...
Het Amsterdamse schoenenlabel Filling Pieces heeft zijn eerste stappen in de wereld van ready-to-wear gezet. Het is voor het eerst dat Guillaume Philibert, creatief directeur en oprichter van het merk, zich bezighoudt met kleding in plaats van schoenen, en tijdens het proces heeft hij veel inspiratie kunnen putten uit zijn achtergrond in de architectuur. Het einddoel is om iets neer te zetten dat bereikbaar is, maar wel nog steeds high fashion met athletische touch. Zijn eerste ready-to-wear collectie wordt momenteel verkocht bij Barneys New York, met wie het label al enkele jaren succesvol samenwerkt.
“Een jaar geleden benaderde Barneys ons met de vraag of we ook ready-to-wear wilden doen,” liet Philibert aan FashionUnited weten. “Het was een geweldige kans om samen te werken met zo’n gerespecteerde retailer.” Voor de ontwerper die al negen jaar lang met hart en ziel aan zijn label werkt, is het de bekroning op zijn werk dat Barneys nu zijn kledinglijn verkoopt.
Op zestienjarige leeftijd bezocht Philibert New York City, waar hij uiteraard ook een bezoek bracht aan het Guggenheim Musem - ontworpen bij één van zijn grootste inspiratiebronnen uit de architectuur, Frank Lloyd Wright. Na het museumbezoek ging hij langs bij de flagshipstore van Barneys New York verderop in de straat, en het was daar dat de liefde voor mode begon. “Ik stond in één van de mooiste warenhuizen ter wereld. Toen wist ik dat ik iets in de mode wilde doen,” zei Philibert.
FashionUnited spreekt Guillame Philibert over eerste ready-to-wear lijn
Toen hij zijn merk oprichtte, hield hij één van Wright’s belangrijkste principes in gedachten: "Vorm volgt functie". Deze drie woorden zouden tevens de inspiratiebron zijn voor zijn eerste kledinglijn, waarbij hij niet alleen items wilde ontwerpen die er goed uitzien, maar waarbij achter ieder detail ook een gedachte schuilgaat.
Zo creëerde de ontwerper een bomber met een zak voor je zonnebril, en voorzag hij verschillende overhemden van een rits aan de onderkant van de mouw, zodat deze kan worden aangepast aan de maat van de drager. De zomen van verschillende shirts zijn gebaseerd op de plattegrond van het Guggenheim. En tot slot bevat de collectie ook een t-shirt met een grafische afbeelding van Frank Lloyd Wright.
Zijn eerste kledingcollectie mag dan op heel natuurlijke wijze tot stand zijn gekomen, Philibert benadrukt wel dat in de mode niets van de ene op de andere dag gebeurt. “De grootste uitdaging was om uit te vogelen of we hier wel klaar voor waren,” lichtte hij toe. “Na negen jaar voelde het gewoon goed, maar het is wel zo dat veel merken beginnen met ready-to-wear en dan overgaan naar schoenmode - beginnen met schoeisel en overstappen naar confectie is veel moeilijker. Voor ons was het belangrijk te benadrukken dat we nog steeds een brug proberen te slaan tussen high fashion en streetwear.”
Philibert geloofde dat de structuur van zijn bedrijf sterk genoeg was om volledig voor ready-to-wear te gaan, en de steun van Barneys bevestigde dat alleen maar. Toch was het zeker een uitdaging. Hij was gewend om met slechts één fabrikant te werken, en nu moest hij opeens met allerlei verschillende fabrikanten werken. Wat hij ook deed, hij zorgde ervoor dat de kwaliteit van het merk altijd voorop bleef staan. “Barneys is ontzettend high end, dus we moesten die kwaliteit wel kunnen bieden,” aldus Philibert.
De lente/zomercollectie 2018, die onlangs exclusief bij Barneys, Barneys.com en Fillingpieces.com werd gelanceerd, doet het erg goed. In tegenstelling tot sommige collega ontwerpers probeert Philibert zijn collecties niet te verkopen door in te haken op hypes of trends. Philibert heeft het geluk te kunnen rekenen op een trouwe clientèle die hij via social media al wekenlang hints gaf in de vorm van quotes van Barneys en Frank Lloyd Wright over een mogelijk ophanden zijnde ready-to-wear collectie.
Na al deze jaren dicht Philibert zijn succes nog steeds toe aan de kracht van social media. “Toen ik negen jaar geleden begon, deed ik alles zelf - inclusief marketing,” zei hij. “Ik gebruikte Instagram heel veel omdat het echt in opkomst was, en dat is hoe ik aandacht wist te trekken van bepaalde retailers. Zonder social media hadden we nooit zo snel kunnen groeien. De Verenigde Staten bieden ons op dit moment heel veel groeipotentieel.”
Behalve een slimme social media strategie, speelde ook storytelling een grote rol in het succes van Filling Pieces. “Mensen zijn gek op verhalen,” zei hij hierover. “Als je een product kan neerzetten met een verhaal erachter, zullen mensen reageren. Tijdens mijn ontwerpstudie heb ik ook geleerd hoe ik een probleem moet oplossen en dingen kan maken die de wereld net wat beter maken. Het gaat om producten die meer dan alleen dat zijn.”
Boven alles hoopt de ontwerper dat zijn idool, Frank Lloyd Wright, trots zou zijn op wat hij heeft bereikt. “Zijn ontwerpfilosofie is heel belangrijk voor me, en hij is één van mijn helden,” aldus Philibert.
Prijzen voor de collectie lopen uiteen van 160 euro tot 400 euro. Een T-shirt is verkrijgbaar voor 90 euro. De debuutcollectie omvat (lente/zomer) joggingbroeken, broeken en jassen waarbij luxe materialen moeiteloos worden gemixt met technische stoffen, waarmee het een reflectie is van wat het merk heeft neergezet in schoenmode.
Over Filling Pieces
De minimalistische sneakers van Italiaanse stoffen worden handgemaakt in Portugal en zijn verkrijgbaar vanaf 180 euro per paar. Volgens Business of Fashion, had het Nederlandse merk in 2017 500 verkooppunten wereldwijd en werd in dat jaar een omzet van 20 miljoen euro geboekt.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.com. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans.
Foto’s: Purple PR