Efteling winnaar bedrijfskleding Award
bezig met laden...
Familiepretpark De Efteling heeft dit jaar de Corporate Fashion Award gewonnen in de categorie Corporate imagekleding voor meer dan 100 dragers. "Ik had er niet op gerekend," zegt ontwerpster Karin Slegers na afloop van de prijsuitreiking. Zij is freelance ontwerpster en kreeg van De Efteling de opdracht een nieuw bedrijfstenue te maken dat door alle medewerkers zowel in de zomer als in de winter kan worden gedragen. "Het was eerst ook nog de bedoeling om de kleuren te gebruiken van de vier werelden binnen het pretpark, maar omdat alle medewerkers vrij inzetbaar zijn, werd dat een beetje te ingewikkeld. En te kostbaar. Wat wel terugkomt in elk kledingstuk zijn de vierkantjes van het pannenkoekhuis."
De Corporate Fashion Award is een onderscheiding voor een bedrijf dat op de meest treffende wijze zijn imago naar buiten kan brengen door middel van bedrijfskleding. De organisatie van de award-verkiezing is in handen van Holland Career & Workwear (HCW), een divisie van mode en textielorganisatie Modint. Het imago van bedrijven en daarmee corporate imagekleding wordt steeds belangrijker, vindt HCW. Consumenten hebben een goed overzicht op de producten op de markt en bedrijven kunnen zich hierdoor steeds moeilijker onderscheiden van hun concurrent qua aanbod van artikelen. Maar het juiste 'gevoel' kan wel worden opgeroepen door middel van bedrijfskleding die een bepaald imago uitstraalt.
Aan beschermende kleding worden bepaalde eisen gesteld, die staan vast in regels. Maar om te bepalen of bedrijfskleding het juiste imago geeft aan de onderneming, vergt een ander soort kennis. Vandaar dat HCW een vakjury had uitgenodigd om hun kennersblik over de kleding te laten gaan. In de jury hadden zitting Pauline Terreehorst, directeur van het Amsterdam Fashion Institute en Marc van der Wielen, directeur Apex marketing en communicatie. De voorzittershamer was in handen van couturier Frans Molenaar.
Voorafgaand aan de prijsuitreiking op donderdag 25 november in hotel 't Speulderbos in Garderen, werd een modeshow gegeven door de genomineerden. In de categorie bedrijfskleding met minder dan honderd kledingdragers, won de firma Hoekloos het met een brandveilige donkerblauwe casual combinatie van de grijze overal met bijpassende jas van De Vries Scheepsbouw. In dezelfde categorie, maar dan met meer dan honderd kledingdragers, troefde lichtleverancier Nuon de Koninklijke BAM groep en Imtech af met werkkleding in de eigen huiskleuren, een gewaagde kleurencombinatie van geel en paars met zilverkleurige reflectiestrepen.
Schouwburg 't Park liet op de catwalk zowel voor haar als hem een slank gesneden kostuum zien. Stijlvol in matzwart met in glanzend groen het logo op de rechter rever. Een prachtig ensemble om gasten in te ontvangen. Toch ging het Lloyd Hotel er vandoor met de trofee Corporate imagekleding met minder dan honderd kledingdragers. De heren in dit hotel gaan voortaan gekleed in een zwarte pantalon en een wit overhemd en zo nodig met dito voorschoot met daarop het logo van het hotel. De dame heeft als imago verhogende bedrijfskleding een niet te strak gesneden recht zwart jurkje met een blinde sluiting en een wit kraagje. Het jurkje heeft aan de achterzijde onder twee splitjes en valt net boven de knie. "Het is heel moeilijk om met weinig middelen een leuk design neer te zetten," licht Pauline Terreehorst de keuze toe. "Dit jurkje grijpt terug op couture van de jaren zestig. Een leuk detail is ook de dubbel om het lijf geslagen riem van de geldbuidel."
De categorie Corporate imagekleding met meer dan honderd kledingdragers had de meeste, in totaal vijf, genomineerden. Hier werd deze keer een bijzondere juryprijs gegeven aan RET. Het vervoersbedrijf heeft op een subtiele wijze veel kleur in de kleding aangebracht. Maar de grote winnaar in deze categorie is De Efteling. De komende tien jaar gaan de medewerkers van het familiepretpark gekleed in een herkenbare outfit in warm rood en goud, de huiskleur. Naast de ruitjes als terugkerend motief, is ook duidelijk het ridderschild op de borst te zien. Sommige kledingstukken zijn multi inzetbaar, van de bodywarmer kunnen de mouwen worden afgeritst en het giletje is aan twee kanten te dragen. De afneembare 'bont'-kraag op de overjas, zo is het publieke geheim, zal alleen tijdens de winter Efteling worden gedragen.