Eindelijk weer motivatie om te vernieuwen
bezig met laden...
Nederland was vastgeroest, iedereen deed zijn/haar ding en was daarbij soort van gelukkig. Het ging dermate goed de afgelopen decennia dat alles vanzelfsprekend leek. Maar niets bleek minder waar. Overal moet voor worden geknokt en verantwoordelijkheid voor worden genomen. Nederland was verwend, ook nu nog, maar geleidelijk wordt men zich weer bewust dat niets vanzelfsprekend is.
Kopen is ook niet iets vanzelfsprekends, er moet ten eerste geld zijn en ten tweede wil men ook echt 'iets' kopen. Of het een ons kaas is of een overjas, de klant wil waar voor het geld, nu meer dan ooit.
Omzet halen is momenteel een belangrijk punt in de meeste bedrijven. Deze drang naar omzet versterkt de nood om te concurreren en dat is zeer goed voor de ontwikkeling van de markt. Concurrentie maakt de markt interessant, voor alle betrokken partijen, de consument, de winkel en de leverancier. Concurrentie houdt de mens wakker en alert, dat is leuk, spannend ook.
Door de sterk veranderende markt leren we weer creatief omgaan met elkaar. Behalve het creatieve boekhouden wat bij veel bedrijven de afgelopen jaren boven water is gekomen, kan er nu ook 'flexibel' worden omgegaan met bedrijfsvoering, 'er kan weer wat meer'. Sommige bedrijven blijven de cijfers mooier voordoen dan ze zijn, hetzij door voorraad waardering of door boekhoudkundige marges op vastgoed. Hopend op betere tijden op korte termijn zodat met de flexibiliteit de cijfers 'mooi' blijven. Maar de tijden van weleer zijn en blijven ver weg en de één na de ander ziet onoverkomelijke drempels.
Hoog tijd voor eerlijkheid. Gelukkig, het mag ook weer, we hoeven ons niet meer kunstmatig mooier te maken dan we zijn. Wat zal dat een stress schelen voor velen, iedereen zit nu toch ongeveer in hetzelfde schuitje, strakker, alerter.
Hoe blijf ik in business? Zowel bedrijfsmatig als qua carrière. Hoe knoop ik de eindjes weer aan elkaar deze maand. Rekening op rekening, soms is het geld op, wat dan? Zorg voor een goede cashflow door de kosten relatief lager te houden dan de te verwachten inkomsten. Het is beter een structureel overschot te hebben dan een tekort. Voor werknemers geldt ook dat financiële flexibiliteit in deze tijd ten opzichte van de werkgever in het gezamenlijke belang is. Wees makkelijker voor de werkgever, als die het te moeilijk krijgt is het verhaal over. Samen de schouders onder de boterham! Betrek alle mensen binnen een bedrijf bij het totale concept, onderken ieders sterkte en help dat versterken, ook een bedrijf is zo sterk als de zwakste schakel.
Blijf scherp, let op alles, tot in de details. Verras uw klanten, voldoe minimaal aan de verwachting. Breng een nieuw concept, een nieuwe zaak, iets wat een extra toegevoegde waarde heeft, of juist iets dat een toegevoegde waarde elimineert, denk aan de low budget supermarkt, die in deze tijd succes boekt. Leg kleding met dozen en al zoals het binnenkomt in de winkel, als dat op een aantrekkelijke manier kan scheelt dat een hoop tijd, en budget gerichte klanten begrijpen het. Of voeg juist iets toe aan het assortiment, neem bijvoorbeeld ook kunst op in de zaak, schoenen, tassen, tijdschriften of een koffiehoek. Een one-stop-shop concept waar klanten voor een totaal thema terecht kunnen en zich prettig voelen. Mensen blijven net zoveel geld uitgeven, waarom niet bij u?
Besparen is de eerste winst, bespaar waar dat maar kan. Koop samen met anderen in om betere inkoopprijzen te krijgen, niet alleen op het gebied van collecties, maar ook op spullen als telefonie en drukwerk. Werk samen met conculega's om diefstal aan te pakken, van de helft van de minder gestolen waar is al een gezamenlijke beveiligingsman te betalen.
Werk samen op het gebied van transport, regel het zo dat een vrachtwagen niet twee keer per dag bij een winkel moet stoppen met een levering, maar slechts één keer. Bespaar door automatisering en optimalisatie daarvan, werk ook elektronisch samen met uw relaties. Dit bespaart fouten en een berg kostbare tijd.
Ga ook creatief om met huisvesting. Is de huur te hoog of niet naar wens? Toets de flexibiliteit en creativiteit van de huisbaas en stel hem voor minder te betalen en bied hem de mogelijkheid om mee te profiteren van uw omzet, in goede en in minder goede tijden. Huur op basis van omzet.
Blijf vooral, of wordt, vriendjes met banken of andere financiers indien een investeringsbehoefte ontstaat. Voor verbouwing, reorganisatie of nieuwe ideeën, voor een goed plan en een bewezen trackrecord is altijd geld te vinden.
Laat Nederland niet zitten door gebrek aan kennis. Blijf investeren in kennis, steek daar tijd en geld in. Wetenschap helpt een mooie toekomst te creëren.
Belangrijkste factor van dit alles is het verstand. Laat u geen negatieve gedachte aanpraten, waar hebben we het over. Dat de economie met één procent krimpt merkt echt geen enkele gezonde organisatie. Het is de 'mindset' van de mensen in die economie die het beeld gezamenlijk bepalen. Geld alleen maakt echt niet gelukkig. Wen aan de huidige markt en zie de toekomst zonnig tegemoet. Verzin nieuwe dingen, prikkel de geest, net als de nieuwe zomer collecties die nu in de winkels hangen.
Lennard Minderhoud, Uitgever