• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Elle vrouwelijker dan ooit

Elle vrouwelijker dan ooit

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Afgelopen vrijdag onthulde Elle haar najaar 2007 prêt-à-porter collectie op de Who's Next beurs in Parijs. Voor het Nederlandse designduo Oscar Raaijmakers en Süleyman Demir is het de tweede collectie voor het merk dat zijn derde najaarseizoen ingaat. De nadruk ligt in deze collectie op het vrouwelijk silhouet. De volumieuze creaties die elders op de beursvloer in veelvoud te vinden waren hebben in de Elle collectie een ondergeschikte rol. "We wilden de vrouwelijke vorm volgen," zei Raaijmakers. "Deze mocht niet ten koste gaan van de huidige trends. Tenslotte willen we dat onze klant goed tot haar recht komt in onze ontwerpen. De bubbeltrend is meestal niet flateus." Wel wordt het bubbeleffect soms in de mouwen verwerkt, waar het een speels effect bereikt.

"We volgen de trends niet slaafs op," zei het duo. "We hebben ons eigen handschrift." Voor inspiratie bezoeken ze aan het begin van ieder seizoen dezelfde vintageboutique in Londen. De winkel fungeert als archief vol ideeën voor het tweetal. Vandaar dat hun meest recente collectie veel referenties aan de jaren 50 bevat. Demir laat een getailleerd zwart gelamineerd wollen jasje met pofmouwen en een ritssluiting zien. Het silhouet en het pofmouwtje zijn duidelijk geïnspireerd door de jaren 50, maar de ritssluiting verleent het een stoere uitstraling. Dat is ook de bedoeling. "Onze doelgroep is stoer maar vrouwelijk. Ze heeft een balans gevonden tussen klassiek en gewaagd, en ze is mode-bewust," zegt Demir.

De collectie bestaat uit 150 items en wordt gedurende het seizoen aangevuld door zogenaamde flash deliveries, die ook op korte termijn leverbaar zijn. Deze toevoegingen spelen in op de laatste trends en worden door een van de ontwerpers van het Elle ontwerpteam in Parijs gecreeërd. De huidige collectie is volwassener dan ooit: jersey jurken, getailleerde jassen en smalle broekspijpen, jurken en bloeses met kenmerkende grafische, ogenschijnlijk met de hand-getekende prints en een compleet rode groep items. Voor de ontwerpers, die ooit voor hun eigen merk ontwierpen, is het alsof de Elle collectie van henzelf is. "Het vrouwbeeld van Elle lijkt sterk op dat van ons," zei Raaijmakers. "Het voelt daarom alsof we aan ons eigen merk werken. Het voelt goed."

Elle Prêt-à-Porter