Ellen MacArthur Foundation lanceert nieuwe richtlijnen voor jeansproductie

‘The Jeans Redesign Guidelines’ zijn gisteren gepubliceerd door de Ellen MacArthur Foundation. Het is een onderdeel van het ‘Make Fashion Circular’ initiatief van de stichting. Met deze nieuwe richtlijnen kunnen modemerken en producenten de manier waarop zij jeans maken veranderen, zo meldt de stichting in een persbericht.

De richtlijnen zetten een nieuw standaard waaraan jeans productie moet voldoen. Het heeft betrekking op hoe lang een item meegaat, welke effecten de productie heeft op de gezondheid, hoe goed het product te recyclen is en of de stappen die gemaakt zijn in de productie goed te traceren zijn. De richtlijnen zijn dan ook gebaseerd op de principes van een circulaire economie, aldus het persbericht.

De nieuwe standaard is ontwikkeld in samenwerking met meer dan veertig denimexperts. Meerdere bedrijven hebben zich al aangesloten bij het initiatief en gaan aan de slag met het implementeren van de richtlijnen in hun productie. Zo zullen Vero Moda, HNST, Mud Jeans, H&M, Weekday, C&A, Gap, Reformation en Tommy Hilfiger de maatregelen gaan toepassen. De eerste jeans die volgens de nieuwe richtlijnen is gemaakt zal dan ook al in 2020 te koop zijn, zo meldt het persbericht. The Jeans Design Guidelines zijn ook ontwikkeld met ondersteuning van onder andere Vogue, Lenzing, Re:newcell en Worn Again.

“De manier waarop we jeans produceren zorgt voor grote problemen met afval en vervuiling, maar dat hoeft niet zo te zijn,” stelt Francois Souchet, hoofd van het Make Fashion Circular initiatief, in het bericht. “Door samen te werken kunnen we jeans maken die langer mee gaan en kunnen recyclen en dit alles op een manier die beter is voor het milieu en mens. Dit is nog maar het begin.”

Beeld: website Ellen MacArthur Foundation

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN