• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Enable The Label introduceert tien opkomende labels in Nederland

Enable The Label introduceert tien opkomende labels in Nederland

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Enable The Label (ETL) is een nieuw Nederlands B2C platform - live sinds 8 april - dat opkomende, internationale labels uit Europa introduceert op de Nederlandse markt. Op dit moment zijn tien trendy damesmodemerken verkrijgbaar via het nieuwe platform, waarvan de meesten louter verkopen via hun eigen e-shop. Slechts enkelen onder hen - zoals het Londense Nina Rose - worden ook verkocht bij andere boetieks', vertelt oprichter Michelle de Bruijn telefonisch aan FashionUnited. Verder is er nog het loungewear label Nufferton, swimwear label Oceanus, sokkenmerk Flamingo Ladies, het minimalistische A Part Of The Art, S.U.L.D.N met handgemaakte prints, avant-garde streetwear van Me And My Homies, nepbont van The Design Studio, mode- en accessoirelabel Ipseity en ten slotte The Lable Enabel, een collectie gecureerd door het ETL-team zelf.

De belangrijkste voorwaarde is dat de merken niet verkrijgbaar zijn bij fysieke verkooppunten in Nederland of via grote e-commerce platformen als Zalando of Net-a-Porter. De Bruijn startte haar ETL-aanbod met labels uit Stockholm, Kopenhagen en Londen, in de nabije toekomst wil ze nog merken uit Milaan, Berlijn en Parijs toevoegen. “Ons lange termijn doel is ook in andere landen een gelijkaardig platform te lanceren, maar dan net om Nederlandse merken op die markt te introduceren. Voorlopig focust ETL vooral op de uitbreiding van het merkenpakket, al kan het zijn dat er op termijn alweer anderen afvallen,” verklaart De Bruijn. “Zodra ze een naam hebben gekregen of verkooppunten strikken bij boetieks, kunnen ze hun eigen weg gaan en gaan wij weer op zoek naar frisse, startende merken.”

De Bruijn (23) studeerde aan TMO, een business opleiding gespecialiseerd in de modebranche. Na haar studie werkte ze bij ITC Accessories in Amsterdam, nadien bij het creative agency MOAM dat jonge creatievelingen een platform geeft. De Bruijn bleef echter zitten met een wil om zelf te ondernemen, waarop ze besloot haar eigen platform te starten. Het idee ontstond in november 2018 toen De Bruijn op reis was in Londen en er heel wat potentiële labels ontmoette, vertelt zij desgevraagd.

De Bruijn licht telefonisch toe dat de labels vaak nog startend zijn. Daarom wil ze ook alles overnemen, van storytelling tot verkoop en customer service. Dat zorgt niet alleen voor een unieke positie op de Nederlandse markt maar levert volgens haar ook voordelen op voor beide partijen. “We hebben binnen Nederland een groter netwerk dan de kleine labels zelf en we weten wat er speelt. Voor ons is het dan weer leuk om de consument iets nieuws te kunnen brengen: unieke kleding met een verhaal waar geen massaproductie aan te pas komt,” aldus De Bruijn telefonisch tegenover FashionUnited.

ETL is een webshop in het middensegment, prijzen variëren doorgaans van 24,95 tot 250 euro, met enkele uitschieters naar boven. “Omdat we mikken op Nederlandse millennials, moet het wel betaalbaar blijven,” voegt ze er nog aan toe.

Geschreven door Claudia Crovato voor FashionUnited.

Beelden: via Enable The Label

Enable The Label
ETL
Michelle de Bruijn