• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Etro gaat voor groei

Etro gaat voor groei

Door FashionUnited

4 mei 2006

Italiaans modehuis Etro is van plan de komende paar jaar minstens 20 nieuwe winkels uit te rollen. Het familiebedrijf zet de diversificatie van accessoires voort en gaat zich verder concentreren op opkomende markten in het Midden Oosten en Rusland. Het bedrijf heeft onlangs een overeenkomst gesloten met de in Dubai-gevestigde retailer Paris Gallery om er tussen 2007 en 2008 nog acht winkels te openen. Er zijn ook plannen concessies te openen die accessoires en parfums verkopen. Binnen die concessies wordt een nieuw retail concept aangeboden: een architect in de winkel die zijn diensten biedt aan klanten van Etro. ”Het is een markt die momenteel enorm in de lift zit”, zei commercieel directeur Fabio Gnocchi in een gesprek met WWD. ”Dubai is een aanhoudend constructieproject.” Er is ook een plan voor een lifestyle en entertainment centrum, de Etro Lounge geheten, in Kuwait City, die volgend jaar zal openen. Voorts wil het bedrijf volgend jaar een Etro resort in Bali openen.

Etro heeft zijn winstcijfers niet bekend gemaakt, maar Gnocchi zei wel dat de men binnen het bedrijf niet wakker ligt van de omzetgroei. ”We proberen eerder onze winstmarge in stand te houden”, zei hij. Ook zei hij dat de Etro familie ooit een beursgang heeft overwogen, maar niet geloofde dat dit het bedrijf ten goede zou komen. ”We hebben altijd stapsgewijs gewerkt. Omdat we geen verplichting hebben aan aandeelhouders, beslissen wij waar we heen willen, wat we gaan doen en hoe we het gaan aanpakken”, zei Gnocchi.

In 2005 steeg de bedrijfsomzet met 24 procent naar €230 miljoen. In de VS groeide de omzet fors met 40 procent naar €50.6 miljoen, oftwel 22 procent van de totaalomzet. Italië vertegenwoordigde 23 procent van de omzet, terwijl de rest van Europa 22 procent voor eigen rekening nam. Japan en de rest van Azië vertegenwoordigden een aandeel van 20 procent.