• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Europese online b-to-b handel: 2,2 biljoen in 2006

Europese online b-to-b handel: 2,2 biljoen in 2006

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

De Europese online b-to-b handel, nu nog goed voor een gezamenlijke omzet van ruim 195 miljard euro, zal in 2006 2,2 biljoen euro waard zijn. Dan verloopt meer dan eenvijfde van alle b-to-b handel online, zo voorspelt Forrester Research. Zweden en Denemarken lopen voorop.

 

De Europese online b-to-b handel groeide de afgelopen jaren van een magere 31,5 miljard euro in 2000 naar 195,4 miljard euro nu. De grote sprong volgt volgens Forrester echter de komende jaren: van 465 miljard euro in 2003 naar 945,6 miljard in 2004, oftewel bijna 10 procent van de totale b-to-b handel. In 2006 is alle Europese online b-to-b handel volgens de voorspellingen 2,2 biljoen euro waard. Dan verloopt in 2006 22 procent van alle b-to-b handel online.

Voorwaarden voor de groei zijn naar mening van Forrester met name de aanwezigheid en ontwikkeling van ERP-backbones, van procurement-applicaties, b-to-b sites, geïntegreerde b-to-b investeringen en investeringen van consortia in zaken als marktplaatsen. Forrester beschouwt verder IT-investeringen per hoofd van de bevolking, verzadigingsniveau's (hoeveel b-to-b handel kent een sector) en het tempo van online gaan (hoezeer is een sector bezig met e-business) als de belangrijkste factoren die de groei bepalen.

In geografische termen zijn de Europese landen met het hoogste IT-uitgaven per hoofd van de bevolking - Zweden en Denemarken - ook het meest actief in de online b-to-b handel. Beide relatief kleine economieën zijn in 2004 goed voor tien procent van alle Europese online b-to-b handel. De drie grootste Europese economieën - Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk - vertegenwoordigen in 2006 samen 64 procent van alle online handel in de Europese Unie. Zuid-Europa ligt volgens de onderzoekers ver achter op dit gebied en dreigt dit ook niet in te halen. Zo verloopt in 2003 nog maar 2,2 van alle Italiaanse b-to-b handel online. Nederland wordt in het onderzoek niet apart genoemd, maar volgt snel achter de Scandinavische landen.

Forrester raadt aan om de uitrol van online b-to-b handel per land aan te passen. Idealiter moet die negen maanden plaatsvinden voordat vijf procent van alle b-to-b handel in een land online plaatsvindt, menen de onderzoekers. Dit betekent dat internationaal opererende leveranciers het best nog dit jaar in Scandinavië en Nederland een b-to-b site kunnen beginnen, volgend jaar in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en pas in 2004 in Zuid-Europa.

b-to-b
IT