• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Europese warenhuizen bundelen krachten

Europese warenhuizen bundelen krachten

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

PPR heeft bevestigd dat RREEF, het moederbedrijf van de Italiaanse warenhuisketen La Rinascente, Printemps overneemt. De transcactie moet nog worden goedgekeurd, maar als dit gebeurt, dan zal een Europese warenhuisgigant onstaan met 32 winkels in Italië en Frankrijk en een gezamenlijke omzet van ruim € 1 miljard. Het nieuws werd goed ontvangen door de markten, die al bijna een jaar speculeerden over de mogelijke verkoop van Printemps door PPR. De aandelen van PPR stegen de afgelopen vijf dagen met bijna 9 procent. Een nieuwe managementstructuur is nog niet bekend gemaakt, hoewel La Rinascente topman Maurizio Borletti vorig jaar Vittorio Radice heeft benoemd tot voorzitter van La Rinascente. In een persbericht zei hij: ”We hebben veel vertrouwen in dit retailformat, waarbij van winkelen steeds meer een vermakelijke activiteit wordt gemaakt. We willen dat Printemps en zijn werknemers onderdeel worden van de nieuwe ontwikkeling waar wij een aantal jaar geleden aan begonnen zijn.” Printemps heeft ongeveer 5,200 mensen in dienst en heeft vorig jaar een omzet € 752 miljoen gegenereerd. Volgens de overeenkomst zullen ook de Citadium sport megastore in Parijs, de 24 'Made in Sports' winkels, het Madelios mannenemporium in Parijs en een Printemps ontwerpunit in de Centre Pompidou door RREEF worden overgenomen. Een woordvoerder voor PPR zei tegen WWD dat de groep zijn andere retailactiviteiten, zoals de boeken- en muziekketen Fnac en de Conforma meubelwinkels, niet wil verkopen. ”We zullen alle onderdelen behouden die in het verlengde staan van onze strategie voor organische groei en internationale uitbreiding. Printemps was maar een klein, minder belangrijk onderdeel van onze groep.” Naar verwachting zal PPR, moederbedrijf van de Gucci Group, zich meer gaan concentreren op de luxe goederenmarkt. Borletti werkte vorig jaar voor het eerst met RREEF samen toen zij La Rinascente, de winkel die door zijn familie in 1917 werd opgericht, overnamen. Hij benoemde Radice tot voorzitter. Deze stelde als doel voor de warenhuizen een verdubbeling van de omzet tot € 605 miljoen binnen zeven jaar en de introductie van nieuwe productcategorieën in de winkels. Europese warenhuizen worden tegenwoordig geconfronteerd met veel uitdagingen, waaronder toegenomen concurrentie van speciaalzaken, stijgende huur en veeleisende consumenten. Het bundelen van de krachten biedt dan ook uitkomst.

Pinault Printemps Redoute