Evan Menswear: 'Het is een speeltuin voor ontwerpers'
bezig met laden...
In januari 2015 staat Evana Kuik, eigenaar en creatief directeur van Evan Menswear, voor de derde keer op Amsterdam Fashion Week. “Het is een speeltuin voor ontwerpers,” zegt Kuik. De jonge ontwerper behaalde in juni 2013 haar bachelor fashion design aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam. Aansluitend wilde Kuik haar master aan de Central Saint Martins University in Londen behalen. Ze schopte het tot de laatste selectieronde. Toen Kuik op het laatste moment toch niet werd aangenomen, besloot de ondernemer in oktober 2013 haar eigen label, Evan Menswear, op te zetten.
Waar staat Evan Menswear voor?
“Toen ik op de Willem de Kooning academie in Rotterdam zat, had
ik al de droom mijn eigen label op te zetten. Tijdens mijn studie heb ik
zes maanden stage gelopen bij Baartman & Siegel in Londen. Daar ben ik heel
erg geïnspireerd geraakt door de streetstyle en mijn werkzaamheden
op stage. Toen ik niet werd toegelaten op Central Saint Martins University
wist ik even niet goed wat ik met de rest van het jaar moest doen. Dat was
het moment dat ik mijn eigen label opzette. Doordat ik een goed beeld had
van waar mijn merk voor moest staan, ging het opzetten redelijk snel."
"Bij het ontwerpen van de collectie denk ik in eerste instantie niet aan
mijn doelgroep en hun wensen. Ik maak de kleding met het kleine jongetje
dat in mijn hart zit. Het is de kleding die ikzelf zou dragen als ik een
man was geweest. Evan Menswear is een merk voor stoere mannen die niet
houden van al te veel poespas, maar toch graag modern zijn. Ik vind het
belangrijk dat elke man iets in mijn collectie kan vinden. Het kan een
zakenman zijn die voor een pak komt of een jongen van zestien met een iets
kleinere portemonnee die een T-shirt komt kopen."
"Tot nu toe wordt de kleding alleen bij mij in de studio geproduceerd. Ik
heb een aantal naaisters en stagiaires die mij helpen bij het maken van de
collecties. De materialen waar we mee werken komen voornamelijk uit Londen.
Ik vind het een uitdaging met bijzondere materialen, zoals plastic en
meubelstoffen, te werken. Als je aan plastic denkt dan associeer je dat
niet direct met mode. Het is een uitdaging om die zo te verwerken dat het
daar wel mee wordt geassocieerd."
Hoe is Evan Menswear gefinancierd?
"Elk seizoen ben ik naar sponsoren op zoek gegaan. In het begin ging dat
heel makkelijk, maar ik merk dat het steeds lastiger wordt. Mijn kleding
wordt nu alleen via mijn website en in de Inconcept Live Magazine winkel
aan de Coolsingel in Rotterdam verkocht. In 2015 wil ik dat mijn kleding in
meerdere winkels in Nederland wordt verkocht. Daarvoor moet ik in grotere
aantallen gaan produceren. Om dat mogelijk te maken heb ik een investeerder
nodig. Daar ben ik nu hard naar op zoek."
Dit jaar stond je twee keer op Amsterdam Fashion Week. Hoe heb
je dit ervaren?
"Een geweldige ervaring! Het is een plek waar alles samen komt. Met een
winkel ligt de focus op de klant en dat is op fashion week niet zo. Je kan
je fantasie loslaten en je helemaal laten gaan. Het is een soort speeltuin
voor ontwerpers. Ik kan daar goed laten zien waar mijn merk voor staat en
echt een verhaal vertellen. Dat kan in een winkel minder goed."
"De eerste keer had ik geen idee hoe ik het allemaal moest aanpakken. Mijn
organisatieteam bestond uit een paar vrienden en ik. De collectie had ik
helemaal alleen gemaakt. Het was heel hectisch en overweldigend, want er
praten allemaal mensen tegen je. Ze willen alles van je weten terwijl je
probeert alles draaiende te houden en dat gaat eigenlijk niet. Daar heb ik
van geleerd. Dus ik heb nu de organisatie uitbesteed en een aantal
naaisters en stagiaires die mij helpen de collectie in elkaar te zetten. De
stoffen worden door iemand uit mijn team uit Londen gehaald. Dat scheelt
veel tijd en stress."
In januari 2015 sta je weer op Amsterdam Fashion Week. Hoe
bereid je je voor?
"De collectie staat centraal. We beslissen eerst wat voor verhaal we willen
vertellen, wat de collectie moet uitstralen, met welke stoffen we willen
werken en dan wordt het licht en de muziek besproken. Dit jaar probeer ik
verfijnder te werken, meer aandacht aan details te besteden en beter
gebruik te maken van techniek om stoffen te bewerken. Deze collectie is
anders dan wat ik hiervoor heb gedaan. De details en materialen worden
heftiger, maar het silhouet blijft hetzelfde. Ik zoek steeds grenzen op en
probeer die te overschrijden met de bedoeling iets onverwachts te doen.
Zeven van de twintig outfits zijn al klaar. Ik werk het beste onder druk,
dus het gaat nu nog niet zo snel. Vaak komt het er op aan dat ik de laatste
twee weken hard moet gas geven om de collectie af te krijgen. Dat vind ik
niet erg en het hoort een beetje bij het avontuur."
Wat zijn de plannen voor 2015?
"Ik wil gaan produceren en mijn kleding in meer winkels gaan verkopen. Wel
wil ik het een beetje exclusief houden, dus het moeten er niet te veel
worden. Mijn droom is om internationaal uit te breiden. In 2015 is het plan
een pop-up store in Londen te openen en over vijf jaar een pop-up store in
New York. Verder doe ik gewoon mijn ding en hoop ik verder te groeien."