Evan Menswear: 'Het is een speeltuin voor ontwerpers'

In januari 2015 staat Evana Kuik, eigenaar en creatief directeur van Evan Menswear, voor de derde keer op Amsterdam Fashion Week. “Het is een speeltuin voor ontwerpers,” zegt Kuik. De jonge ontwerper behaalde in juni 2013 haar bachelor fashion design aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam. Aansluitend wilde Kuik haar master aan de Central Saint Martins University in Londen behalen. Ze schopte het tot de laatste selectieronde. Toen Kuik op het laatste moment toch niet werd aangenomen, besloot de ondernemer in oktober 2013 haar eigen label, Evan Menswear, op te zetten.

Waar staat Evan Menswear voor?
“Toen ik op de Willem de Kooning academie in Rotterdam zat, had ik al de droom mijn eigen label op te zetten. Tijdens mijn studie heb ik zes maanden stage gelopen bij Baartman & Siegel in Londen. Daar ben ik heel erg geïnspireerd geraakt door de streetstyle en mijn werkzaamheden op stage. Toen ik niet werd toegelaten op Central Saint Martins University wist ik even niet goed wat ik met de rest van het jaar moest doen. Dat was het moment dat ik mijn eigen label opzette. Doordat ik een goed beeld had van waar mijn merk voor moest staan, ging het opzetten redelijk snel."

"Bij het ontwerpen van de collectie denk ik in eerste instantie niet aan mijn doelgroep en hun wensen. Ik maak de kleding met het kleine jongetje dat in mijn hart zit. Het is de kleding die ikzelf zou dragen als ik een man was geweest. Evan Menswear is een merk voor stoere mannen die niet houden van al te veel poespas, maar toch graag modern zijn. Ik vind het belangrijk dat elke man iets in mijn collectie kan vinden. Het kan een zakenman zijn die voor een pak komt of een jongen van zestien met een iets kleinere portemonnee die een T-shirt komt kopen."

"Tot nu toe wordt de kleding alleen bij mij in de studio geproduceerd. Ik heb een aantal naaisters en stagiaires die mij helpen bij het maken van de collecties. De materialen waar we mee werken komen voornamelijk uit Londen. Ik vind het een uitdaging met bijzondere materialen, zoals plastic en meubelstoffen, te werken. Als je aan plastic denkt dan associeer je dat niet direct met mode. Het is een uitdaging om die zo te verwerken dat het daar wel mee wordt geassocieerd."

Evan Menswear: 'Het is een speeltuin voor ontwerpers'

Hoe is Evan Menswear gefinancierd?
"Elk seizoen ben ik naar sponsoren op zoek gegaan. In het begin ging dat heel makkelijk, maar ik merk dat het steeds lastiger wordt. Mijn kleding wordt nu alleen via mijn website en in de Inconcept Live Magazine winkel aan de Coolsingel in Rotterdam verkocht. In 2015 wil ik dat mijn kleding in meerdere winkels in Nederland wordt verkocht. Daarvoor moet ik in grotere aantallen gaan produceren. Om dat mogelijk te maken heb ik een investeerder nodig. Daar ben ik nu hard naar op zoek."

Dit jaar stond je twee keer op Amsterdam Fashion Week. Hoe heb je dit ervaren?
"Een geweldige ervaring! Het is een plek waar alles samen komt. Met een winkel ligt de focus op de klant en dat is op fashion week niet zo. Je kan je fantasie loslaten en je helemaal laten gaan. Het is een soort speeltuin voor ontwerpers. Ik kan daar goed laten zien waar mijn merk voor staat en echt een verhaal vertellen. Dat kan in een winkel minder goed."

"De eerste keer had ik geen idee hoe ik het allemaal moest aanpakken. Mijn organisatieteam bestond uit een paar vrienden en ik. De collectie had ik helemaal alleen gemaakt. Het was heel hectisch en overweldigend, want er praten allemaal mensen tegen je. Ze willen alles van je weten terwijl je probeert alles draaiende te houden en dat gaat eigenlijk niet. Daar heb ik van geleerd. Dus ik heb nu de organisatie uitbesteed en een aantal naaisters en stagiaires die mij helpen de collectie in elkaar te zetten. De stoffen worden door iemand uit mijn team uit Londen gehaald. Dat scheelt veel tijd en stress."

In januari 2015 sta je weer op Amsterdam Fashion Week. Hoe bereid je je voor?
"De collectie staat centraal. We beslissen eerst wat voor verhaal we willen vertellen, wat de collectie moet uitstralen, met welke stoffen we willen werken en dan wordt het licht en de muziek besproken. Dit jaar probeer ik verfijnder te werken, meer aandacht aan details te besteden en beter gebruik te maken van techniek om stoffen te bewerken. Deze collectie is anders dan wat ik hiervoor heb gedaan. De details en materialen worden heftiger, maar het silhouet blijft hetzelfde. Ik zoek steeds grenzen op en probeer die te overschrijden met de bedoeling iets onverwachts te doen. Zeven van de twintig outfits zijn al klaar. Ik werk het beste onder druk, dus het gaat nu nog niet zo snel. Vaak komt het er op aan dat ik de laatste twee weken hard moet gas geven om de collectie af te krijgen. Dat vind ik niet erg en het hoort een beetje bij het avontuur."

Wat zijn de plannen voor 2015?
"Ik wil gaan produceren en mijn kleding in meer winkels gaan verkopen. Wel wil ik het een beetje exclusief houden, dus het moeten er niet te veel worden. Mijn droom is om internationaal uit te breiden. In 2015 is het plan een pop-up store in Londen te openen en over vijf jaar een pop-up store in New York. Verder doe ik gewoon mijn ding en hoop ik verder te groeien."

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN