• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Expresso en Orange Babies bundelen krachten

Expresso en Orange Babies bundelen krachten

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Kledingmerk Expresso en stichting voor goede doelen Orange Babies gaan samenwerken. Het idee hiervoor ontstond omdat beide partijen overeenkomsten zagen in hun visies. Zo doet zowel Orange Babies als Expresso iets voor vrouwen en willen ze allebei een bijdrage leveren aan een betere wereld.

Expresso maakt kleding voor vrouwen in alle vormen en maten die de sterke punten van de vrouw benadrukt. In het productieproces houdt het bedrijf rekening met 'people, planet, profit'. "We dragen *fashion with a soul *uit," legt Judith Kruijdenberg van Expresso het uit. Het kledinglabel is aangesloten bij Fair Wear Foundation (FWF), een organisatie die toeziet op fatsoenlijke omstandigheden bij het produceren van kleding in het buitenland. Ook produceert Expresso niet alleen kleding van 'schone' katoen, maar gebruikt het zo veel mogelijk andere milieuvriendelijke materialen.

Orange Babies is een stichting die zich als doel stelt zwangere hiv-geïnfecteerde vrouwen en hun baby's in Afrika te helpen. De visies van de twee partijen liggen op één lijn. "Expresso is er ook puur voor vrouwen. En hoe zij opereren en werken vonden wij een mooi uitgangspunt om een samenwerking aan te gaan," zegt Nicole Brouwer van Orange Babies.

Voor de samenwerking heeft ambassadrice Caroline Tensen van Orange Babies een kledingset van het kledingmerk uitgekozen waarvan 25 procent van de opbrengst naar een naai-atelier in Zuid-Afrika gaat. "Daar zullen hiv-geïnfecteerde vrouwen met naaimachines leren om te gaan. Eerst om daar kleding te kunnen maken en uiteindelijk misschien zelfs om voor Expresso aan het werk te kunnen," zegt Kruijdenberg. De stoffen waarmee de vrouwen gaan werken zullen ook van Expresso komen. Het is de bedoeling dat na Tensen ook andere ambassadrices van de stichting, zoals Suzanne Klemann en Natasja Froger, kleding uitkiezen waarvan de opbrengst naar Orange Babies zal gaan.

Het is overigens niet de eerste keer dat Expresso zich inzet voor een goed doel. Het bedrijf werkt al langer samen met 'Dress for Success', een winkel waar kansarmen kleding kunnen krijgen voor een sollcitatiegesprek, en geeft kleding aan een weeshuis in Moldavië.

Nederlands modemerk Expresso Fashion werd 25 jaar geleden opgericht en heeft inmiddels twaalf eigen winkels in Nederland, plus 500 verkooppunten wereldwijd. In de winkels kunnen klanten zich aanmelden als lid van Orange Babies. Niet toevallig is dat ook Orange Babies zijn oorsprong kent in de modewereld; oprichters John Kattenberg, Stef Bakker en Baba Sylla werkten ten tijde van de oprichting in 1999 allen in de mode. Brouwer hoopt dat de stichting door de samenwerking met Expresso meer bekenheid zal krijgen.

Expresso