Farfetch start samenwerking met Chalhoub voor uitbreiding Midden-Oosten
bezig met laden...
Farfetch heeft plannen voor expansie van haar activiteiten in het Midden-Oosten. Het online platform sluit daarvoor een deal met de Chalhoub Group, de grootste distributeur van luxemerken in de regio. Dat laten beide partijen woensdag weten in gesprek met WWD.
Farfetch, dat producten aanbiedt van luxeboetieks wereldwijd, opent in de eerste helft van 2018 een kantoor in Dubai. Ook wordt de website van Farfetch beschikbaar in het Arabisch. "Met Chalhoub hebben we de mogelijkheid om gebruik te maken van hun fysieke aanwezigheid,” zo vertelt José Neves, CEO van Farfetch, in gesprek met WWD.
De samenwerking biedt klanten in het Midden-Oosten een meer persoonlijke en uitgebreide selectie. Farfetch hoopt met de samenwerking de groeiende markt voor luxe e-commercie in het Midden-Oosten te veroveren. “De combinatie van onze omnichannel-technologie en de fysieke aanwezigheid van Chalhoub voor de detailhandel brengt het beste serviceniveau dat de branche kan bieden. Samen hebben we een uniek concurrentievoordeel."
Voor de Chalhoub Group betekent de samenwerking een flinke duw in de rug op de markt voor e-commerce. “Deze samenwerking zal voor ons een enorme versnelling betekenen,” aldus Chalhoub-CEO Patrick Chalhoub. “Met de technologie van Farfetch hopen we onze klanten online sneller van dienst te zijn, zowel in het Midden-Oosten als de rest van de wereld.”
De Chalhoub Group, opgericht in 1955, geldt als de grootste partner voor luxemerken in het Midden-Oosten. Het bedrijf, actief in veertien landen, exploiteert zo’n 650 winkels van merken als Dior, Chanel, Fendi en Prada. Het heeft ruim 12.000 werknemers in dienst.
Farfetch.com werd in 2007 door de Portugees José Neves opgericht als online portaal waar exclusieve internationale modeboetieks hun producten kunnen verkopen. Deze producten worden vervolgens overal ter wereld geleverd, soms binnen twee dagen. Farfetch wist in augustus 2016 na acht jaar tijd haar miljoenste klant binnen te halen. De waarde van het bedrijf werd in 2016 geschat op zo’n 1,5 miljard dollar (1,2 miljard euro).
Op dit moment hebben 14 Nederlandse boetieks zich aangesloten bij het e-commerce platform. Onder andere Afura in Amsterdam, Cris in Utrecht en Labels in Sittard verkopen hun producten via het online platform. In buurland België bieden 15 zelfstandige detaillisten hun producten aan via Farfetch, onder wie Coccodrillo in Antwerpen en Cube Menswear in Gent.
Beeld: Farfetch