• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Fashionclash Festival: ‘Mode gaat verder dan showen op een podium’

Fashionclash Festival: ‘Mode gaat verder dan showen op een podium’

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Cultuur |INTERVIEW

In juni reist menig modeliefhebber naar het zuidelijke Maastricht voor het Fashionclash Festival. Met nog een paar weken te gaan vroeg FashionUnited medeoprichter Branko Propovic naar de stand van zaken.

Samen met andere alumni van ABK Maastricht Nawie Kuiper en Els Petit heb je in 2009 Fashionclash Festival opgericht. Hoe kijk je terug op de afgelopen jaren?
“Dit is de zevende editie van Fashionclash Festival. We zijn natuurlijk een stuk meer ervaren in het organiseren van het festival, alles is veel professioneler dan toen we begonnen. Inhoudelijk is er ook veel veranderd. Het lukt tot nu toe ieder jaar om meer kwaliteit te bieden, om een verrassend programma samen te stellen. De presentaties worden beter en er komen steeds meer samenwerkingen met andere partijen. En dat succes zien we nu ook. Toen we begonnen met Fashionclash Festival praatte niemand in de regio nog over mode, maar nu wel.”

Wat is er veranderd in de samenwerkingen?
“We zijn veel meer gaan samenwerken met internationale partijen en zo zijn we in het buitenland zichtbaar geworden. Nu werken we samen met fashionweeks in Polen, Portugal en Servië, en met een designevenement in Praag. We zijn bezig om een Europees netwerk op te bouwen. Dit jaar komen er ook vijftig internationale gasten naar het festival, van pers tot organisators van andere mode- en designevenementen.”

Wat is de kracht van dit festival?
“Onze autonome identiteit; we zijn geen commercieel evenement. Fashionclash Festival is een cultureel festival, maar altijd met een sociaal maatschappelijk thema. Onze kracht is dat we ieder jaar inhoudelijke stappen blijven maken. Het festival moet een bijdrage blijven leveren aan de modebranche, maar moet mode ook verbinden aan sociaal maatschappelijke thema’s. Mode moet verder gaan dan het showen op een podium, het gaat over meer dan alleen collecties. Wij richten ons ook op het brede publiek om mode-emancipatie te bewerkstelligen. Het is mooi als bezoekers die niks met mode hebben al zeven jaar op rij terug komen, en dan zeggen ‘goh, ik heb weer nieuwe dingen gezien, ik begrijp mode nu beter’. Onze aanpak is uniek en heeft een grote aantrekkingskracht. We hebben een bijzondere positie in de scene, die ook maatschappelijk relevant is.”

Wat is er dit jaar anders dan voorgaande edities?
“Dit jaar is Fashionclash Festival compacter dan ooit; de ‘rode draad’ van dit jaar komt terug in alle onderdelen. Dat komt doordat we vorig jaar hebben besloten om een thema aan iedere editie te verbinden; dat was echt een omslagpunt. Vorig jaar kozen we voor ‘Age’, dat was fantastisch. Zo brachten we 65-plus dansers samen met jonge designers; een bijzondere kruisbestuiving van mode. Dat is ook het succes van Fashionclash Festival, dat we mode verbinden aan andere disciplines. Verder is er extra aandacht voor het side programma.”

Jullie organiseren dit jaar voor het eerst de Fashionclash Festival Awards. Wat kunnen we daar van verwachten?
“De awards zijn er toegevoegd in kader van talentontwikkeling en ondersteuning van het toptalent. De hoofdaward is de Fashionclash Festival Talent Award ter waarde van 5000 euro. Een jury zal zich buigen over de winnaar; er wordt gekeken naar de kwaliteit van ontwerpen en naar wie het meest veelbelovend is. De genomineerden zijn eigenlijk alle ontwerpers die meedoen met het modeshow en marketprogramma; zij zijn namelijk al geselecteerd uit meer dan 300 aanmeldingen. Dit jaar bestaat de jury uit Carlo Wijnands, Rosario Morabito van Vogue Talents en Philippe Pourhashemi van ASVOF. Daarnaast hebben we ook nog de Kaltblut Magazine Award en Chapeau Magazine Award; de winnaars van de magazine awards worden door de redacties gekozen. De uitreiking is op zondagavond.”

Dit jaar hebben jullie gekozen voor het thema Gender. Waarom?
“Gender is actueel en het is een sociaal-maatschappelijk thema. In de modewereld is het al even aan de gang, maar de ‘gewone man’ is hier eigenlijk nog niet zo mee bezig. Mode leeft wel in de maatschappij, maar in hoeverre zijn ze betrokken bij gendervraagstukken? En het is leuk dat het op de catwalk leeft, maar ontwerpers denken niet na over de maatschappelijke betekenis. En dat is best gek, want eigenlijk leeft het gendervraagstuk al heel lang; het komt vaak terug in de historie. Bij Fashionclash Festival brengen we het samen.”

Hoe lang zijn jullie al bezig met de organisatie van deze editie?
“We werken er het hele jaar aan, we beginnen vroeg met het zoeken van fondsen en sponsoren. We stoppen onze ziel erin, want dit festival is vanuit passie opgericht. De grote organisatie doen we met z’n drieën, dat is best weinig ja, maar we hebben gelukkig ook veel stagiaires.”

Hoe ver zijn jullie nu met de voorbereidingen?
“Twee weken van tevoren gaan we opbouwen. Het wordt nu wel spannend, want er is nu slechts een kale fabriekshal die we met weinig middelen gaan ombouwen tot een modefestival. Bijslapen zit er vanaf nu niet meer in, haha. Het hoort erbij, we gaan nu knallen met de laatste voorbereidingen.”

Hoe komt de financiering van Fashionclash Festival tot stand?
“We hebben een aantal vaste financierders en de rest is ieder jaar anders. Verschillende fondsen zoals de gemeente Maastricht, de provincie Limburg en F21 subsidiëren ons vast. Veel grote bedrijven vinden ons nog te avant-garde om te financieren, dus we zijn aangewezen op subsidies en sponsoren.”

Heeft de crisis een rol gespeeld in de financiering in de afgelopen jaren?
“Ja, zeker wel, want we begonnen in 2009 toen de crisis zich aandiende. Soms denk ik dat de crisis nooit meer weggaat, haha. Het is nog steeds ieder jaar een strijd om het rond te krijgen, maar tot nu toe is het altijd gelukt. Het is bijna niet te doen om sponsoren te vinden, maar een groot bedrijf als sponsor zou niet vervelend zijn. Het scheelt dat we veel steun krijgen van lokale ondernemers zoals PL Line en Coffeelovers, en ook van de Bijenkorf.”

Wat mogen bezoekers van het festival volgens jou echt niet missen?
“De expo in de SAMdecorfabriek en de designer market mag je niet overslaan. De expo is gratis en leuk omdat het een tegenhanger is van de commerciële designer markt. Een van de pronkstukken van de expo is een digitaal geschilderd werk van de Belgische kunstenares Flora Miranda, dat maar liefst twintig bij vijf meter is. Verder zou ik zeker tickets kopen voor de afstudeershows van ABK Maastricht, want dat is een supergoede groep nieuwe ontwerpers. Een aantal is dit jaar cum laude afgestudeerd. Als laatste; de Bijenkorf lanceert ‘showpieces’; twintig ontwerpen van twintig verschillende designers.”

Welk onderdeel van het programma is jouw favoriet?
“De Gender-expo op de hoofdlocatie. De opbouw wordt spannend, want die vindt pas het laatste weekend voor de opening plaats. Voor het ontwerp van de expo hebben we samengewerkt met Studiostad, een architectenbureau dat onderzoek heeft gedaan naar gendervraagstukken in de architectuur.”

Wat kunnen we in de toekomst van Fashionclash Festival verwachten? Zijn jullie ook al bezig met de editie van volgend jaar?
“Ja zeker, we zijn nu al met nieuwe projecten bezig en zitten vol met plannen. We gaan heel veel dingen anders doen. Het belangrijkste is dat het festival mobiel wordt en dat we het minder centreren op de hoofdlocatie. We willen het festival naar bijzondere locaties brengen, zowel in Nederland als het buitenland. Ook komen er vaker in het jaar presentaties, denk bijvoorbeeld aan een winterevenement. Er komt meer structuur en samenhang in de projecten die we doen; minder projecten met net zoveel bereik. We gaan onze horizon verbreden en het ultieme doel is om een wereldwijd platform te creëren voor jong talent. Hoe we alles gaan realiseren is nog even de vraag, eerst geld vinden.”

Fashionclash Festival vindt plaats van 11 tot en met 14 juni in Maastricht.

Foto’s: Peter Stigter

FashionClash
FashionClash Festival