FashTech Startup Weekend: En de winnaars zijn...
bezig met laden...
No talk, all action was het motto tijdens het FashTech Startup Weekend waar bijna 100 ondernemers samenkwamen om ideeën om te zetten in een bedrijf. Van vrijdagavond tot zondagmiddag hebben de deelnemers in acht teams samengewerkt aan nieuwe producten die de werelden van mode en technologie dichter bij elkaar moeten brengen. Van ‘een Airbnb voor luxeproducten’ tot fotocabine’s waardoor consumenten nooit meer kleding in een verkeerde maat kopen: aan originele ideeën geen gebrek tijdens het FashTech weekend. De drie beste ideeën werden op zondagavond beloond met een prijs die hen de komende tijd verder vooruit moet helpen. FashionUnited sprak met twee ondernemers uit de winnende teams.
Overall Winner FocusFactory: een app die de hersenactiviteit meet
Kleding die reageert op hersenactiviteit iets uit de verre toekomst? Als het aan het Jasna Rokegem ligt, zal de term morphing kleding binnenkort veel vaker worden gehoord. “Mode is zo passief, terwijl er eigenlijk zoveel mogelijk is,” vertelt de ontwerpster. Rokegem bracht vorig jaar haar collectie Fashion on Brainwaves uit, waarin ze werkt met interactieve kleding die is uitgerust met sensoren die de hersenactiviteit van de drager meten en hierop reageren. “Denk bijvoorbeeld aan LED-lichtjes die laten zien wanneer iemand bijvoorbeeld gestresst of opgewonden is, of een kraag die omhoog gaat staan wanneer je behoefte hebt aan rust om je heen,” licht Rokegem toe. De ontwerpster is van mening dat deze technologie niet alleen zou moeten worden toegepast op high-fashion collecties, en daarom besloot ze haar idee te pitchen tijdens het FashTech Startup Weekend. Samen met haar teamgenoten José Cordova Alvear, Antoine Magny, Joris Heremans, Yannis de Cleene, Abhineshwar Tomar, Eva Willemen, Raphaël Weuts en Eshan Karimi Rad, legde ze dit weekend de basis voor FocusFactory.
“We wilden iets ontwikkelen dat mensen kan helpen hun tijd optimaal te gebruiken, door hun focus te verleggen,” legt Rokegem uit. FocusFactory werkt met hersensensoren die informatie doorsturen naar een app of naar kledingstukken. “Stel dat je een kledingstuk draagt dat is verbonden met hersensensoren, en je focus verslapt op een zeker moment: de app stuurt dan een melding waarin je hierop attent wordt gemaakt, terwijl je kleding je hier ook nog eens op wijst door bijvoorbeeld op bepaalde plekken te vibreren of op te lichten,” vat Rokegem samen.
FocusFactory richt zich met dit idee eerst vooral op de B2B sector en op de medische wereld, omdat het volgens Rokegem op dit moment nog niet haalbaar is om het product aan consumenten te verkopen. "De technologie moet zich hiervoor eerst verder ontwikkelen: zo moeten de batterijen waarop de sensoren werken kleiner worden en makkelijker oplaadbaar in kleding, moet de elektronica flexibel genoeg zijn en moet ook iets worden bedacht waardoor de kleding samen met de technologie kan worden gewassen." Rokegem denkt dat FocusFactory op dit moment bijvoorbeeld wel uitkomst kan bieden voor ADHD- en ADD-patiënten en bedrijven die de productiviteit van hun werknemers willen verhogen. Wanneer de morphing kleding van de startup ook bij de consument in de kast zal liggen? “Dat zou ik echt niet kunnen zeggen nu, want dat is afhankelijk van de ontwikkeling van de technologie. Daarnaast willen we eerst nog meer onderzoek doen om het product verder te verbeteren, en daarvoor hopen we ook samen te kunnen werken met technologische bedrijven,” vertelt Rokegem.
Ook over de financiering van FocusFactory zijn de ondernemers nog niet helemaal uit: “We zullen ongeveer 40.000 tot 100.000 euro nodig hebben om ons bedrijf op de markt te zetten, en we moeten dus nog goed nadenken over hoe we dit bij elkaar kunnen krijgen.” In ieder geval kunnen ze hierbij goed gebruik maken van de prijs die ze dit weekend hebben gewonnen: een jaar lang kantoorruimte en coaching bij Start It KBC. Wat Rokegem in ieder geval wel zeker weet, is dat de oprichting van FocusFactory niet alleen voor de mode- en techwereld een grote vooruitgang is maar ook voor de rest van de wereld veel betekent. “Er is zoveel mogelijk als we deze kennis gaan gebruiken voor zelfreflectie. Uiteindelijk kan kleding van iets passiefs een constante begeleider worden,” besluit Rokegem.
Best Design Innovation Winner Flashfash: modieuze reflectiekleding
Een ander idee dat dit weekend werd bekroond met een prijs, was dat van Flashfash: de onderneming die van reflectieve kleding een modestatement wil maken. “Veel mensen die in het donker van en naar hun werk moeten reizen hebben te maken met hetzelfde probleem: ze willen dit wel veilig doen, maar ze willen er tegelijkertijd ook modieus bij blijven lopen,” vertelt Spencer Timme, het brein achter Flashfash, aan FashionUnited.
Dit weekend heeft de Innovation and Entrepreneurship -student samen met zijn team het idee gepitcht voor een blazer waarin reflectief materiaal is verwerkt dat pas goed zichtbaar is wanneer hier in het donker licht op valt. “Ik ga zelf altijd met de fiets naar de universiteit, en ik vond het vaak vervelend dat ik daarbij niet altijd goed zichtbaar was in het verkeer. Toch zag ik het ook niet zitten om een reflectiehesje te dragen, omdat deze er vaak lelijk uitzien,” legt Timme uit. Vandaar het idee voor een waterafstotende blazer die langs de naden is voorzien van het reflecterende materiaal dat ook wordt gebruikt bij ‘gewone’ reflectiekleding.
“Tijdens het weekend hebben we onderzoek gedaan onder ruim 130 mensen uit ons eigen netwerk, daaruit is gebleken dat er zeker vraag is naar de Flashfash blazer,” stelt de ondernemende student. Uit de ondervraging bleek dat 70 procent van de mensen die regelmatig fietsen hierbij geen reflecterende kleding dragen. De reden? “Ze vinden de kleding die tot nu toe op de markt is lelijk,” aldus Timme. “Toen we dezelfde groep ons idee hadden voorgelegd, gaf 68 procent van hen aan dat ze de Flashfash blazer wel zouden dragen.” Timme denkt dat het item vooral mannen tussen de 20 en 30 jaar zal aanspreken, omdat deze groep volgens de student ‘meer durft op het gebied van mode’. Hij hoopt dat de trendy blazer binnenkort kan worden verkocht op een eigen website, bij retailers en in pop-up stores. Hoe lang dit nog op zich zal laten wachten, weet hij op dit moment nog niet. “Deze zaterdag gaan we met zijn zevenen bij elkaar zitten om te bespreken hoe we nu verder gaan. Zo moeten we ook nog eens goed kijken naar de kosten die het opzetten van Flashfash met zich meebrengt,” vertelt Timme, die hierbij doelt op teamleden Edward Yu, Thomas Boydens, Gilles de Clerck, Sofie van Dongen, Mathias Wagemans en Pieter Neels.
De winnaars van de beste Design Innovation Award zullen het komende jaar ook worden bijgestaan door het Flanders Fashion Institute (FFI), die het team bijstaan waar nodig en hen koppelen aan personen uit het eigen netwerk. De prijs van de blazer zal ongeveer rond de 300 euro zijn, wat volgens Timme een goede prijs is voor een product van goede kwaliteit dat ook nog iets bijzonders biedt. Hij denkt dat de blazer niet alleen voor consumenten interessant is, maar dat het ook voor bedrijven waarvan werknemers buiten werkzaam zijn een handige oplossing biedt. “Het idee was voor dit weekend slechts dat: een idee. Na hard werken met het hele team hebben we dit uitgewerkt tot een bedrijfsplan, en hopelijk kunnen hierdoor binnenkort veel mensen veilig en modieus over straat.”