• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Forever 21 denkt aan schaalverkleining

Forever 21 denkt aan schaalverkleining

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Amerikaanse modeketen Forever 21 heroverweegt haar liefde voor grote winkelpanden. Door negatieve resultaten in het afgelopen jaar, wil het tienermerk een aantal van de grootste winkels inkrimpen.

Snelle mode met lage prijzen en vaak wisselende stijlen is erg succesvol voor jonge consumenten. Maar na jaren van sterke groei bij Forever 21 - van een aandeel van 3 procent in de Amerikaanse kledingmarkt in 2003 naar 10 procent in 2014 - kan de modeketen de druk om prijzen te verlagen en de snel veranderende stijl van tieners niet meer bijhouden. “Na een aantal jaren met fantastische resultaten, wordt Forever 21 nu geconfronteerd met dezelfde problemen die andere tienermerken op dit moment ook hebben,” vertelt Brian Tunick, analist bij RBC Capital Markets, in de Wall Street Journal.

Forever 21 heeft het assortiment het afgelopen jaar flink uitgebreid met nieuwe categorieën, zoals lingerie, plus size en accessoires. Toch weegt dat niet op tegen de negatieve resultaten die de modeketen boekt door prijzen alsmaar te verlagen. Volgens Tunick is de dameskleding van Forever 21 sinds 2000 met 13 procent in prijs gedaald. De prijzen van damestopjes zijn over diezelfde periode zelfs gedaald met 23 procent, meldt hij. Eén van de redenen waarom Forever 21 de grootste winkels, bijvoorbeeld een vestiging van bijna 12 duizend vierkante meter in Las Vegas - niet productief kan houden.

Op dit moment is de modeketen in gesprek met verschillende Amerikaanse verhuurders, waaronder de Simon Property Group, die de vestiging in Washington zou moeten inkrimpen. Wanneer Forever 21 gaat praten met Europese verhuurders is nog niet bekend.

Forever 21
schaalverkleining
tienermode