Sportgigant Adidas wist de nettowinst het afgelopen kwartaal met 22 procent op te schroeven tot een bedrag van € 298 miljoen. Vorig jaar bleef de winst in het derde kwartaal steken op een bedrag van € 244 miljoen. Als oorzaak noemt het concern een afname van de kosten. Dat is vooral te danken aan de overname van Reebok waardoor het bedrijf inkoopvoordeel wist te behalen en de operationele kosten konden worden gedrukt.

Daarmee zijn echter wel meteen de weinige voordelen benoemd die het bedrijf tot nu toe uit de overname van Reebok wist te realiseren. Want de uitwerking van het andere plan -marktaandeel winnen ten opzichte van concurrent Nike- verloopt nog niet erg voorspoedig. Reebok verkocht met een omzet van €1,8 miljard drie procent minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.

Ook op andere vlakken kreeg Adidas enkele tegenslagen te verwerken. Zo daalde de omzet onder invloed van ongunstige valutaeffecten van € 2,94 miljard tot € 2,94 miljard. De grootste domper was echter wel de zwakke verkoop in Noord-Amerika, waar het bedrijf 8,9 procent omzet moest inleveren.

Adidas is niet het enige bedrijf dat het moeilijk heeft op de Noord-Amerikaanse markt. De markt voor sportartikelen staat daar al enige tijd onder druk, wat branchegenoten als Footlocker al noopte tot ingrijpende inkrimpingsmaatregelen. Des te positiever is het dat de verkoop van de merken Adidas en Taylor Made-adidas Golf wel hoger lagen; deze zetten € 609 miljoen om, wat neerkomt op een toename van 8 procent. Ook lag de omzet op de Latijns Amerikaanse en de Aziatische markt fors hoger, met omzetplussen van respectievelijk 30,4 procent en 9,2 procent.

Met deze resultaten durft Adidas het aan om de winstverwachting voor dit jaar te handhaven. Begin dit jaar sprak het bedrijf uit dat het voor dit jaar verwacht dat de nettowinst met 15 procent zal groeien. Daarmee toont het bedrijf zich hersteld van de moeilijke start in het eerste kwartaal. Toen daalde de nettowinst van het Duitse sportgoederenconcern nog met elf procent. Die tegenslag was vooral te wijten aan een belastingtegenvaller en toegenomen marketingkosten.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN