Frontrow bij Tommy Hilfiger met virtual reality
bezig met laden...
Van gameliefhebbers tot filmfanaten met een voorliefde voor virtual reality, zet deze technologie nu ook voet op modegrondgebied. Tommy Hilfiger past het technologische concept toe in haar winkels, met als startpunt New York.
Alhoewel Tommy Hilfiger misschien niet het eerste merk is waarvan je verwacht dat het zich onderdompelt in virtual reality, gaat het Amerikaanse kledingmerk als pionier onder de fashion retailers het concept uitvoeren in hartje New York in de winkel aan Fifth Avenue. Het biedt de winkeliers een driedimensionale front row plek bij de herfst- wintercollectie show van 2015, die eerder dit jaar gehouden werd in Park Avenue.
Tommy Hilfiger brengt de catwalkshows naar jou met VR
"Door middel van virtual reality zijn we nu in staat om onze one-of-a-kind modeshow aan de detailhandel te tonen. Vanuit de setting en muziek tot aan exclusieve backstage momenten. De consument zal hierdoor de mogelijkheid hebben om de kleding te zien bewegen. Het is een boeiende en interessante verandering van de traditionele shopervaring,” aldus Tommy Hilfiger.
Tommy Hilfiger werkte samen met de Amsterdamse start-up WeMakeVR om de show 360 graden te kunnen vastleggen. Het team gebruikte een camera met 14 lenzen die horizontaal en verticaal filmt. “Onze speciale virtual reality camera’s gecombineerd met Tommy Hilfigers creatieve visie en de Tommy Hilfiger modeshow van 2015 resulteerde in een ervaring die verder gaat dan wat VIP-gasten zien,” zegt Avinash Changa, oprichter en CEO van WeMakeVR.
Tommy zet met deze technologische sprong een stap in een moderne richting. Iets wat niet perse past bij het traditionele Amerikaanse label. Maar volgens Daniel Grieder, CEO van het merk, was het een logische zet. “We worden gedreven door een visie om aan de verwachtingen van de consument te voldoen en deze te overtreffen. Zo hopen we de consument te inspireren en een unieke retailervaring te bieden die ze niet voor mogelijk hadden gehouden.”
Frontrow bij Tommy Hilfiger: een directe verbinding met de catwalk
“Met behulp van virtual reality kunnen we deuren openen van een uniek deel van onze wereld. We kunnen de consument in onze winkel direct verbinden met een van de grootste evenementen van elk seizoen,” vervolgt Grieder.
Na de VR-lancering aan de Fifth Avenue van aankomende dinsdag, zal het label geselecteerde filialen in internationale steden aandoen om virtual reality ook daar te introduceren. Steden als Londen, Parijs, Milaan, Amsterdam, Düsseldorf, Florence, Zürich en Moskou bieden je in de toekomst een plek op de eerste rij van Fashion Week.
Tommy Hilfiger werd in 1985 opgericht door de Amerikaanse ontwerper Tommy Hilfiger. Het label startte enkel met een mannencollectie maar inmiddels zijn er talloze lijnen op de markt.