• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • FW: Vendex heeft last van warmte

FW: Vendex heeft last van warmte

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

 

De netto-omzet van de voortgezette activiteiten van Koninklijke Vendex KBB N.V. was in het tweede kwartaal van het boekjaar 2003/2004 lager dan verwacht. In de periode van mei tot en met juli bedroeg deze namelijk 1.083 miljoen euro. Het concern kwam daarmee ruim één procent boven de omzet van vorig jaar. De geringe stijging is niet te wijten aan de opbrengsten binnen de modebranche. Zonder de aankoop van een Doe-Het-Zelf keten in België was de omzet namelijk zelfs met 0,4 procent gedaald.

Schuld aan de minimale groei is volgens Vendex de aanhoudend zwakke conjunctuur. Zo liep het consumentenvertrouwen in Nederland in juli terug naar een nieuw dieptepunt. Door de laagconjunctuur bleek deze bovendien extra gevoelig voor aanbiedingen en promoties. Natuurlijk speelde ook het onafgebroken zomerweer de detailhandel parten. Veel consumenten meden daardoor namelijk de winkels in de binnensteden.

Alhoewel de drie vestigingen van de Bijenkorf Mode goede omzetstijgingen boekten, was juli een erg zwakke maand voor de Bijenkorf. En ook Claudia Sträter heeft als hoger gepositioneerde keten last gehad van de stagnerende consumentenbestedingen. Het bleef in het tweede kwartaal sterker achter dan in het eerste kwartaal.

Maar vooral de omzet van V&D viel tegen. Het is de vraag of de vernieuwde directie, die sinds één augustus werkt aan aanvullende maatregelen om de omzetdaling bij V&D tot staan te brengen, verandering zal kunnen brengen in dat proces. De tak krijgt van Vendex nog anderhalf jaar om zich te bewijzen.

Alleen de omzet van de grootste fashion-formule van Vendex, M&S Mode, steeg in het tweede kwartaal flink. De groei werd met name gerealiseerd in Frankrijk, België en Spanje. Het aantal winkels nam vergeleken met het tweede kwartaal van vorig jaar zelfs met 27 toe. En ook Hunkemöller boekte in alle landen uitstekende omzetstijgingen. Het groeide met vijftien winkels ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar. Opvallend is dat Hunkemöller het goed deed in Duitsland, waar de conjuncturele omstandigheden op dit moment ronduit slecht zijn.

vendex_kbb3