• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Garcia Jeans gaat terug in de tijd met nieuwe collectie

Garcia Jeans gaat terug in de tijd met nieuwe collectie

Door Yenthe Stuurman

11 jan. 2016

Mode |REPORTAGE

Het Nederlandse jeansmerk Garcia Jeans heeft de afgelopen jaren grote veranderingen doorgemaakt, maar is nu klaar voor de toekomst. Met een nieuwe collectie brengt het jeanslabel een ode aan de Italiaanse roots en de denimjaren waarin het merk werd opgericht.

Garcia liet inkopers, bloggers, vloggers en pers overkomen naar het Energiehuis in Dordrecht voor een exclusief Italiaans diner en de presentatie van hun herfst- en wintercollectie van 2016. Het thema van de collectie: Italië in de jaren ‘70. Het merk staat bekend om haar uitgebreide collectiepresentaties en genodigden speculeren voorafgaand aan de show dan ook enthousiast over wat Garcia dit jaar voor ze in petto heeft. Wanneer de zaal goed gevuld is, worden de lichten gedimd en klinkt er luide muziek. De collectie wordt middels een catwalkshow gepresenteerd en is onderverdeeld in twee delen: de dames- en herencollectie en de kindercollectie.

De items verwijzen naar verschillende gebeurtenissen tijdens het ontstaan van het merk, zoals de punk scene. “Het basisthema van de totale collectie is het jaar 1977. Ik ben op zoek gegaan naar wat er in dat jaar allemaal speelde in Italië en heb die gebeurtenissen vertaald naar de collectie,” zegt Simone Rommelaars, design manager van de damescollectie. In de collectie wordt verwezen naar de punk scene en protesten die toen plaatsvonden, maar ook kunst diende als inspiratiebron. “Binnen de collectie zijn er verschillende subthema’s. Rebel Traces is een thema met veel punk en zwart, maar die is tegelijkertijd ook vrouwelijk. In andere thema’s zijn juist weer veel romantische en warme kleuren gebruikt. Daarnaast komt ook het ontstaan van Garcia terug in een uitgebreide denimcollectie,” vertelt Rommelaars.

Rommelaars beschrijft de collectie als simpel, krachtig en sexy. “Voor mij is er niet één bepaald stuk dat er uit springt; het gaat om het totaalbeeld. De wollen jassen van de collectie, de one-shoulder dress en het denim jurkje met open rug zijn echt mooie kledingstukken. De eyecatchers van deze show zijn de witte ‘bruidsrok’ en het korte leren rokje in combinatie met de stijlvolle zwarte blouse. Het is vrouwelijk en sophisticated, maar heeft een rauw randje.”

De veranderingen bij Garcia Jeans zijn een succes en het bedrijf groeit door

Garcia Jeans startte in 2013 met het geven van grote shows voor retailers. Dat was het begin van de grote - maar langzame - veranderingen die het merk doorvoerde, zoals een nieuwe website en een lingerielijn. Dit jaar was er echter geen lingerielijn te bekennen tijdens de presentatie. Volgens Garcia is het nog niet bekend of en wanneer deze gelanceerd wordt in de winkels.

De komende jaren wil Garcia Jeans zich richten op het verder verbeteren en uitbreiden van het assortiment. Het merk wil collecties neerzetten die ‘zelfvertrouwen geven aan vrouwen’. Volgens Rommelaars heeft Garcia over 5 jaar eigen winkels die een beleving bieden. “Ik wil een vrouwenwereld creëren met tassen en accessoires, dat is mijn droom, mijn doel.” De reacties waren dit jaar positiever dan ooit, aldus Rommelaars. “We gaan keihard werken om dit vol te houden. Het team van Garcia heeft zoveel doorzettingsvermogen en dat is de basis van ons succes.”

Een combinatie tussen Nederlandse handel en Italiaanse stijl

Garcia Jeans is ontstaan als kleinschalig denimbedrijf en is opgericht door Maurizio en Isabel Garcia, een Italiaans stel uit Urbania. In 1979 kwamen de Garcia’s in contact met het Nederlandse bedrijf Eurobrooks, dat op zoek was naar een authentiek Italiaanse jeansleverancier. Samen met de ondernemers van Eurobrooks richtte Maurizio en Isabel het merk Garcia Jeans op. In eerste instantie produceerde Garcia alleen maar spijkerbroeken, maar in 1995 breidde het merk uit met een volledige collectie voor volwassenen, gevolgd door een collectie voor kinderen in 1998. Garcia is inmiddels uitgegroeid van een kleinschalige jeansretailer tot een internationaal modemerk en heeft vandaag de dag meer dan 2000 multi brand stores en 50 mono-brand winkels. Daarnaast heeft er merk ook 250 soft shops en 75 shop-in-shops.

Beeld: Garcia Jeans
Video: FashionUnited